Aktuellt datum och tid: lör 30 sep 2023, 10:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny GTS 300 Super
InläggPostat: mån 09 nov 2009, 15:44 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Har ni sett nya läckra GTS 300 Supersport, med grym sadel och ny instrumentering. Ser ut som ett 140-däck bak, eller? Undrar om den kommer till Sverige till våren?

http://i222.photobucket.com/albums/dd50 ... rSport.jpg

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09 nov 2009, 16:33 
Trollkarl
Trollkarl

Var hittade du bilden? På MV såg jag en tråd att GTS SuperSport skulle visas på EICMA men det fanns inga bilder. Försökte söka mera info men kammade noll, väldigt hemligt verkar det som.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09 nov 2009, 16:50 
Mästare
Mästare
Användarvisningsbild

http://www.modernvespa.com/forum/topic56510

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 nov 2009, 12:39 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Piaggio verkar inte ha gjort några större förändringar i förhållande till vanliga 300:an. En nyhet är dock att man återinför positionsljuset i grillen fram, såsom på GTS 250 och GTS 125. Motorn har fortfarande samma prestanda, med 22,3 Nm vid 5000 rpm. Då är det nog främst bara sadeln och Titan-färgen med SuperSport-logon som är nytt.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 nov 2009, 15:37 
Trollkarl
Trollkarl

Piaggio verkar vara aningen ivrig att omanvända alla gamla namn. Värst lik orginal SS är den ju inte. Går säkert inte ens på 5%... :wink:

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10 nov 2009, 18:13 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Enligt Cyberscooter ska motorn vara en aning vässad. De nämner ingen hk-siffra dock.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 13 nov 2009, 11:00 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Det skulle förvåna mig om motorn inte är helt identisk med "vanliga" 278 cc. Kan inte utläsa på Cyberscooter att den skulle vara vässad. Däremot finns några jämförelser med prestandan för GTS 250. Jag har hört att Piaggio lagt GTS 300 på gränsen till vad de europeiska avgasbestämmelserna tillåter, och att det av denna anledning skulle vara svårt för dem att höja effekten ytterligare.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 14 nov 2009, 15:26 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

mejiro skrev:
Kan inte utläsa på Cyberscooter att den skulle vara vässad.

De hade skrivit:
GTS 300 SuperSport estremizza il concetto di 'sportività' nel design e nella motorizzazione, che guadagna un pizzico di potenza in più

Men har nu strukit det sista och lagt till:
mentre la motorizzazione viene confermata.

Så tydligen är det ännu oklart om motorn är vässad eller inte.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 nov 2009, 15:36 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Det hade varit trevligt om SuperSport var vässad, men nu kommer de officiella specifikationerna från Vespa och där framgår att SuperSport har samma prestanda som vanlig 300 Super, dvs 15,8 kW (22 Hp) vid 7500 rpm och 22, 3 Nm vid 5000 rpm.

http://www.it.vespa.com/media/gts_super ... ec_eng.pdf

http://www.it.vespa.com/en_UK/amo_vespa ... sport.aspx

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 nov 2009, 18:40 
Trollkarl
Trollkarl

Varför ge ett helt nytt namn, om det bara är färgen som ändrats och en plastremsa som tillagts??? Med tanke på historia så inte ändrades t.ex. GL:ns namn fast det fanns många olika versioner. Piaggio kommer att ha slut på namnen den dagen de faktiskt har en större ändring gjord. Etfer följande färgbyte blir modellnamnet säkert Grand Tourismo Super Sport Prima Lux...

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 nov 2009, 19:37 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

De känns som att det är dags för några VERKLIGA nyheter på Vespa-fronten nu. Sedan GTS 250 och LX presenterades har väl inget grundläggande förändrats? 300-motorn kom förstås men den är ju bara en 250-motor med marginellt uppförstorade cylinderdimensioner.
Nämndes något om ny instrumentering på SuperSport? Jag har inte sett någon bild på den.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 nov 2009, 19:47 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Jag ser nu att de släpper ytterligare en modell, som jag inte har sett omnämnd. Den heter Vespa GTS Super men är inte identisk med förra årets Super. Däremot verkar den helt lik GTS 250, möjligen med undantag för instrumenteringen. Med andra ord: inget fejkgaller på högra sidokåpan, positionslampa i tutkåpan, pakethållare, helt aluminiumfärgade fälgar, den tidigare typen av sadel. Och så har den 300-kubiksmotorn förstås.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 17 nov 2009, 12:42 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Det är nog bilder på GTS 125 Super som du sett. Den presenteras ju av Vespa på samma sida som bilderna på nya GTS 300 SuperSport.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 17 nov 2009, 14:33 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

mejiro skrev:
Det är nog bilder på GTS 125 Super som du sett. Den presenteras ju av Vespa på samma sida som bilderna på nya GTS 300 SuperSport.

Nej, det står "Two variants are available: the Vespa GTS 125 Super and the Vespa GTS 300 Super, both with electronic injection.
But the 300 engine - the most powerful Vespa has ever adopted - also gives thrust to the new Vespa GTS SuperSport features.
Even sportier and more aggressive, the brand-new SuperSport version was designed to be a pure object of desire: Vespa GTS SuperSport is elegance and sparkle, grit and power."

Jag kan inte tolka det annorlunda än att det är fråga om tre olika modeller – en 125-kubikare och två 300-kubikare.

/Jörgen

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 18 nov 2009, 11:17 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Intressant! Precis som du säger visar bilden en Vespa som är identisk med GTS 250 (och förgasarversionen av GTS 125). Det är inte en GTS 125 Super. Sparar man bilden ser man att den är döpt till GTS250ie.jpg, och förstorar man den tycker jag faktiskt att det står GTS250ie på högra kåpan. Då måste man fråga sig vad en bild på GTS 250 gör i artiklen om GTS Super och SuperSport. Kanske som jämförelseobjekt, för att förstärka SuperSports särart? GTV introduceras ju nu med 278 cc motorn, och kanske 244 cc helt enkelt ska utgå ur produktionen under 2010. Ändå lite märkligt om Vespa ska ha tre versioner av 300:an, men det är ju samtidigt ett billigt sätt för Vespa att ha ett brett program av modeller. Märkligare saker har inträffat, t.ex. de GTS 250 Super som såldes i USA under en kort tid (tror att ca 500 exemplar lämnade fabriken i Italien).

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 18 nov 2009, 12:13 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

mejiro skrev:
Sparar man bilden ser man att den är döpt till GTS250ie.jpg, och förstorar man den tycker jag faktiskt att det står GTS250ie på högra kåpan. Då måste man fråga sig vad en bild på GTS 250 gör i artiklen om GTS Super och SuperSport. Kanske som jämförelseobjekt, för att förstärka SuperSports särart?

Men GTS 250ie har aldrig funnits i den färgen. Troligen ersätts 250-kubikaren av den här modellen, med 300-motorn. Det finns ingen anledning att ha två motorer med så liten skillnad i storlek (och ingen skillnad i toppeffekt). Dessutom behövs en modell för dem som vill ha en praktisk Vespa med pakethållare men utan onödigt bjäfs.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 nov 2009, 10:31 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

En snubbe från England tog bilder på EICMA-mässan i Milano och fångade bl.a. en guldmetallic GTS 250ie. Det är nog den som figurerar på de mystiska bilderna...

Bild

Bild

Vidare av intresse var en SuperSport med matt pärlvit färg. Han säger dessutom att instrumentpanelen på SuperSport var identisk med den på GTS 300 Super.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 19 nov 2009, 16:23 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

mejiro skrev:
En snubbe från England tog bilder på EICMA-mässan i Milano och fångade bl.a. en guldmetallic GTS 250ie. Det är nog den som figurerar på de mystiska bilderna...

Ser så ut. Men är du säker på att den är försedd med 250-kubikaren?

/Jörgen

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 nov 2009, 14:32 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Snubben som plåtade anger att det är en 250, och han verkar ha koll. Det är annars svårt att se skillnad med blotta ögat på motorn, då 250 och 300 verkar se identiska ut. Det är endast motorn i GTS 125 Super som är lätt att särskilja från övriga GTS-modeller. Om guldvespan är en 250ie så kanske inte 244 cc-motorn är på väg ut ur produktion. Det är kanske snarare förgasarversionen av GTS 125 som upphör.

Vespa GTS 300 SuperSport pearl white
Bild

Gillar för övrigt inte SuperSport i pärlvit lack. Visst ser det billigt plastig ut...

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 nov 2009, 18:06 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Cyberscooter har nu lagt ut mer detaljerad information om Vespa-nyheterna. Och tydligen är det så att GTS 250 fortsätter att säljas. Vad det verkar är den oförändrad förutom nya färger och att rutan nu är standard.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 nov 2009, 22:14 
Nybörjare
Nybörjare

Det är inte så att jag tycker det här ointressant på något sätt. Tvärtom kul läsning. Och kul att veta vad som är på gång.
Men jag som alltid botaniserat bakåt i Vespahistoriken i jakten på den perfekta kurvan och favoritmodellen har inte varit så intresserad av de nya modellerna.
Men ni verkar lägga ner ett sånt enormt engagemang, både tidsmässigt och känslomässigt. Berätta mer! Vad är grejen?

Är du en sån som vill ha och också köper den senaste Vespan för att efter ett år sälja den och köpa en nyare modell?
Och anser du i så fall att äldre modeller bara är mysig nostalgika snarare än en riktigt fordon?
Typ: Varför ha en vic64 när det finns MacBook pro.
Och är det i så fall för att det är väldigt stor skillnad i att köra (och äga, inte att förakta den aspekten) de nyare modellerna?
Eller har du bara en allmän Vespa-vurm, dvs allt som Vespa släpper är värt ett samtal?

Jag är med på allt och dömer ingen, utan undrar mest.
Berätta! Jag suger åt mig.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 29 nov 2009, 13:25 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Natanael Derwinger skrev:
Men ni verkar lägga ner ett sånt enormt engagemang, både tidsmässigt och känslomässigt. Berätta mer! Vad är grejen?

Man är väl lite miljöskadad av att ha jobbat som journalist i 13 år. Men visst är det väl spännande att se vilka nyheter som kommer och åt vilket håll utvecklingen går? Varför skulle folk annars läsa tidningar och titta på TV-nyheterna?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 30 nov 2009, 18:04 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Va, är inte alla lika intresserade av årets Vespanyheter på EICMA?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 30 nov 2009, 22:08 
Nybörjare
Nybörjare

Jag vill bara än en gång påpeka att jag inte vill negga detta underbara engagemang. Och visst är det skoj att läsa om nyheter och vidareutveckling av Vespa. Men köper ni grejerna också?
Och visst kan kan jag också känna habegär inför en ny, utvecklad och lättkörd maskin, miljövänlig och i princip servicefri (i jämförelse i alla fall).

Det är ju dessutom bra att Vespa är i produktion och att företaget finns eftersom att de fortfarande har vissa delar till äldre modeller. Tillverkar de fortfarande? Någon som vet? Och till vilka modeller och hur långt bak i produktionen?

Jag vet att Volvo 140-klubben och Amazonklubben har återkommande och ibland lyckade förhandlingar med Volvo om att få nytillverka äldre slitdelar och utsatta plåtpartier. Ibland är det anställda entusiaster som tillverkar dem på fritiden men i Volvos fabriker.
Volvo som företag säljer helt enkelt fler nya bilar om det rullar välvårdade Amazoner på gatorna. "Aha, en Volvo verkar hålla i evigheter".
Jag är övertygad om att en fin, perfekt rundad 2-taktare med glänsande lack kan väcka känslor som får någon att gå och köpa en nyproducerad scooter.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 30 nov 2009, 23:01 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Jag har ju både en ny och en gammal. Du tror det kanske inte men det är flera gånger som jag har fått frågan om den nya vespan är gammal. En del ser helt enkelt inte skillnad på en ny och en gammal, klassisk Vespa.

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]