Aktuellt datum och tid: tis 25 sep 2018, 08:04


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Variatorvikter
InläggPostat: tis 14 okt 2014, 20:52 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 05 okt 2010, 18:59
Inlägg: 57
Ort: Göteborg
Hur märker man att variatorvikterna är slut? Förstår att det syns vid inspektion, men kan man märka det på annat sätt? Vill inte riva ner skotern då den används dagligen...

PS Har inga problem med scootern men vikterna borde behöva bytas snart, har gått över 1000 mil...

_________________
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Variatorvikter
InläggPostat: tor 16 okt 2014, 21:22 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 08 feb 2014, 10:16
Inlägg: 10
Jag tycker att du ska kontrollera vikterna när du byter rem. Det står i manualen när det är dags.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Variatorvikter
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 10:03 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 05 okt 2010, 18:59
Inlägg: 57
Ort: Göteborg
Rem vid 2400 mil, problemet är att vikter inte brukar hålla 2400 mil och att jag hittat en anteckning vid förra servicen att vikterna bör bytas vid nästa service. Men jag vill "kvalitetssäkra" informationen innan jag byter.

Kan det vara så att scootern inte får i växel när vikterna slutar funka? Typ som när kopplingen är slut...

_________________
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Variatorvikter
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 11:07 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2204
Ort: Göteborg, Sweden
Detta är inte det jag är bäst på, men jag har kört automatscooter ganska mycket och även sett slitna vikter. Nya vikter är ju helt runda men med slitaget blir de "kantiga". Jag föreställer mig att detta gör att "växlingen" inte går så mjukt och steglöst som den ska? Borde kännas när man kör, men inte vara samma katastrof som en brusten drivrem.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Variatorvikter
InläggPostat: fre 17 okt 2014, 11:21 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Att variatorn börjar 'växla' sämre är ett säkert tecken på att vikterna fått plattor eller att det är fullt med skit i spåren. Om du märker att motorn ligger kvar för länge på vissa varvtal eller att den har svårt att 'växla ner' vid snabba påslag, är det läge att kolla vikterna och rengöra variatorn.

Jag rev min variator en gång per säsong bara för rengöring, håller man den ren så slits vikterna mindre.


dman skrev:
Hur märker man att variatorvikterna är slut? Förstår att det syns vid inspektion, men kan man märka det på annat sätt? Vill inte riva ner skotern då den används dagligen...

PS Har inga problem med scootern men vikterna borde behöva bytas snart, har gått över 1000 mil...

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Variatorvikter
InläggPostat: lör 18 okt 2014, 09:02 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 05 okt 2010, 18:59
Inlägg: 57
Ort: Göteborg
Tack för svaren!

Scootern känns som ny när man kör den, inga konstigheter under acceleration etc

Får väl riva variatorn när säsongen tar slut och undersöka helt enkelt. Tror att nya delar inte lär vara speciellt dyrt och någon gång borde jag riva i "moderna" scootrar också.

_________________
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010