Aktuellt datum och tid: sön 24 sep 2023, 09:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 18 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Annonsansvarig?
InläggPostat: tis 06 jul 2010, 16:50 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Jag har i princip varje gång under några månader då jag gått in på SSK's sida mötts av en text som både förbryllat och stört mig.

Det står:

"Din favoritscooterklubb har sökt en annonsansvarig ganska länge. Ingen enda av våra drygt 900 medlemmar har hört av sig. Rodnar ni inte en liten aning? Just nu sköter vår redaktör även annonserna men det håller inte i längden. Vi behöver dig NU!"

Är detta SSK's styrelses samlade grepp för att hitta ideellt arbetande personer? Ska jag rodna? Ska jag ha dåligt samvete? Vem är det egentligen man vänder sig till?

Efter väldigt många aktiva år inom ideell verksamhet vill jag påstå att det som funkar absolut sämst är att vända sig till många helt utan mottagare (eller avsändare). Man känner sig inte träffat! Eller så känner man sig träffad och får dåligt samvete. Riktar man sig däremot direkt till ngn, gärna med samtal eller via telefon, absolut inte via mail, så växer ju chansen till engagemang 1000-falt.

Jag saknar överlag information om vad som förväntas av aktiva inom SSK, kan inte påminna mig att jag ngn gång sett en arbetsbeskrivning. Det sägs ofta att det inte "alls tar ngn tid"! Är det inte just det som det ska göra? Att betala ideelt arbete med tid. Är också nyfiken på vad det fortlöpande "jobbet" i SSK innebär. Vad förväntas av en, måste man kunna ngt innan, hur mkt tid tar det?

Jag ville egentligen bara skriva av mig lite. Har tänkt en liten stund varje gång jag sett texten på hemsidan, inte riktigt förstått den. Det har förmodligen väckt en del reaktioner, vet dock inte om dom enbart varit positiva.

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik: Re: Annonsansvarig?
InläggPostat: tis 06 jul 2010, 17:18 
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Hej,
Från början var texten formulerad på ett vänligare sätt, tänk platsannons, och vi i styrelsen har självklart talat med personer som vi, på ett eller annat sätt, har funnit intressanta för rollen som annonsansvarig.

Vi har däremot misslyckats med att hitta någon som hade tid, och den enda personen som hörde av sig när vi hade "platsannonsen" ute, trodde att det var ett betalt jobb.

Tanken var att vi går ut med en lite mer rakt på sak-text som kanske kunde agera ögonöppnare. Vi har inte fått några negativa kommentarer på denna och det är olyckligt att det skapar frågetecken.

Vi har självklart inga oskrivna krav på våra medlemmar och man måste inte ställa upp och arbeta gratis för klubben, men håll med om att det är konstigt att ingen har räckt ut handen och är villig att offra ett par timmar i månaden för klubbens räkning?

I rollen som annonsansvarig söker du kontakt med potentiella annonsörer (och bearbetar gamla annonsörer) och presenterar våra annonsmedia (Scooteristen och Webben). Utöver detta så koordinerar du annonsmaterial med Scooteristen-redaktionen och webbanners med mig. Tillsammans håller vi reda på annonstider och annat administrativt.

Det är inga konstigheter alls. Att du bör vara en socialt framåt person är väl önskvärt, men tidigare erfarenhet är absolut inget krav.

För att förtydliga så skriver jag detta privat och utan att ha bollat ovanstående med övriga styrelsemedlemmar.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06 jul 2010, 18:05 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Det e väl så att de roliga jobben i en klubbs styrelse tillfaller folk som tycker om denna form av uppdrag. I nästa fas kommer dessa att uppfinna mindre roliga sysslor som gärna någon annan stackars sate borde, av tacksamhet till styrelsens fina arbete, hålla på med.

Då vädjar man till folks dåliga samvete efter en annonsansvarig... :D :D :D

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06 jul 2010, 22:04 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Vilka är de "roliga jobben"?

Fritte, ta du det! Du verkar ha gott om tid!

OK, tack för förklaringen! Tycker möjligen att man kunde formulerat sig på ett annat sätt. Men nu vet jag att ni redan har kontaktat lämpliga personer, så då kan jag slappna av igen!

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06 jul 2010, 22:56 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Hej Mamba!

Det är jag som formulerat texten, så skäll gärna på mig :wink: Men det var ett steg i en lång fruktlös process och jag kände viss irritation.

* Valberedningen har letat efter en ny annonsansvarig, inget napp
* Vi i styrelsen 2010 har frågat runt i våra resp omgivningar och vänkretsar, inget napp
* Vi har, i vänliga ordalag, sökt annonsansvarig på sajten, tyst som i graven (utom svaret från en som trodde det var ett betalt extraknäck)
* Då vässade jag formuleringarna en aning, till de nuvarande
* Och nu senast gick vi ut med en platsannons i Scooteristen 71, inget svar so far

SSK är en ideell förening. En ideell förenings existens och fortlevnad bygger på att medlemmar engagerar sig och lägger ner jobb på sin förening. En del av oss, t ex du själv, har gjort och gör det. Men de flesta medlemmar i SSK gör det inte :(

Annonserna i Scooteristen ger medlemmarna information och föreningen intäkter. Vår tidigare annonsansvarige skötte jobbet storartat, men nu ligger det nere. Tråkigt, och det förvånar mig fortfarande att inte någon enda av SSK:s 958 (har jag för mig) medlemmar hinner och vill ta på sig detta faktiskt rätt roliga uppdrag.
/jens

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jul 2010, 00:24 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

mamba skrev:
Fritte, ta du det! Du verkar ha gott om tid!

Tid det mest demokratiska som finns, alla har lika mycket...

Ta det själv, Mamba, eller e du lat? :)

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jul 2010, 07:31 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Demokratiska? Så heter det väl inte?

Allting blir inte roligt bara för att man sätter dit en glad gubbe! :P

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jul 2010, 07:55 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

mamba skrev:
Demokratiska? Så heter det väl inte?

Allting blir inte roligt bara för att man sätter dit en glad gubbe! :P

Suck... :-? :-? :-? :-? :-?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jul 2010, 08:41 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Vadå suck?

Jag försöker ställa en fråga om ngt jag undrat ett bra tag. Jag tycker det är ett seriöst problem! Jag vill ha en dialog om det!

Jag tycker att jag på många olika sätt försökt dra mitt strå till stacken, men ändå får jag dåligt samvete! Får du det med?

Fritte, jag har inte en jäkla aning vem du är. Känner jag dig? Jag skriver inte speciellt ofta här på forumet, men så fort jag gör det dyker du upp med en massa syrliga och dryga kommentarer, varför?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jul 2010, 09:56 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

mamba skrev:
Vadå suck?

Fritte, jag har inte en jäkla aning vem du är. Känner jag dig? Jag skriver inte speciellt ofta här på forumet, men så fort jag gör det dyker du upp med en massa syrliga och dryga kommentarer, varför?

jag vet inte vem du är o minns inte några syrliga och dryga kommentarer på dina inlägg.
När jag inte håller med om ett skrivet påstående här, så bemöter jag det.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jul 2010, 10:11 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

OK, det lär stanna vid det då!

Du verkar ju allmänt aktiv, så varför inte engagera dig mer i SSK?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jul 2010, 14:41 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Hej Leif (fritte)
Detta är en seriös fråga.
Skulle du vara intresserad av att bli annonsansvarig i SSK?
Jag tror att du kanske skulle kunna passa som det. Jag resonerar nämlingen som så att du har ju gjort 3285 inlägg i 1169 olika trådar här i forumet. Det är i stort sett ingen som kommit upp i över 3000 inlägg. Dvs du skriver när du vill skriva (vilket är ofta). Sen att skriva i 1169 OLIKA trådar är också mycket, dvs du är där det händer. du verkar inte blyg och inte rädd för att tycka olika eller rädd för att säga vad du tycker. Du har varit medlem väldigt väldigt länge, ända sen Svenska Scooterklubben bildades, så du har ju sett scooteristen utvecklas från fjesna tunna blaskan till den tjocka flerfärgade tidningen. Du har säkert sett scooterister i olika musikulturer, stillkulturer för att inte tala om olika årtionden som inte många aktiva forumsskribenter/läsare har. Med den kunskapen så vet du säkert vilka företag som skulle kunna passa i Scooteristen och som skulle intressera scooterister, vi är ju inte bara ute efter pengarna som annonserna drar in (även om det är annonspengar som är till STOR hjälp för att hålla den höga kvaliteten på Scooteristen) utan annonserna ska ju vara intressanta för oss som åker just scooter. Ja kort sagt du sitter på kunskap som inte går att köpa för pengar. Vilket är tur för pengar är inget man får av att vara aktiv i SSK i allmänhet och inte som annonsansvarig i synerhet.
Tror du att du har lite tid över mellan dina inlägg att bli annonsansvarig i en mandatperiod?
Mvh Michaele Lagercrantz

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jul 2010, 22:42 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Tack för alla snälla ord, men det är inget för mig, det behövs en yngre förmåga till det. :D

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07 jul 2010, 23:59 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

yngre,
Oj då, jag skrev inlägget på min telefon och resten försvann ut i cyberrymden.
Det som står där, är att jag för många år sedan var med i en förening, vars annonsackvisitör var ngt över 80 år. Och han skötte uppdraget mycket framgångsrikt. När han sedan drog sig tillbaka, ersattes han av en 25-30 årig kille. Och det gick inte så bra som tidigare. Så min slutsats är att åldern inte har ngn betydelse om gnistan finns. Därför håller jag princitiellt med Entusiasten Micool1972.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 11 jul 2010, 13:33 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

OlleM skrev:
Därför håller jag princitiellt med Entusiasten Micool1972.

om vadå? :-?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 11 jul 2010, 15:15 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Micool1972 skrev:
Du har säkert sett scooterister i olika musikulturer, stillkulturer för att inte tala om olika årtionden som inte många aktiva forumsskribenter/läsare har. Med den kunskapen så vet du säkert vilka företag som skulle kunna passa i Scooteristen och som skulle intressera scooterister, vi är ju inte bara ute efter pengarna som annonserna drar in (även om det är annonspengar som är till STOR hjälp för att hålla den höga kvaliteten på Scooteristen) utan annonserna ska ju vara intressanta för oss som åker just scooter.

Mitt huvudintresse sedan ½ sekel har varit o är motorcyklar, jag har haft olika märken, Indian, Honda, Ducati, Husquarna, HD både sidventilare o Sportster o Vespa som trots allt även den en MC. Jag tillhör inte o har aldrig tillhört Scooterkulten, eller Bikerkulten. Jag varken vet eller bryr mig om vilken musik, klädstil eller fordonens personliga modifiering någon av dessa båda grupper föredrar, jag klär mig efter eget tycke o popmusiken från 60 o 70-talet duger bra...

Scooterkulten är en ungdomskultur så att en 80-åring skulle kunna sälja annonser som OlleM anser har jag svårt att tro, de klädesplagg som annonseras i Scooteristen skulle jag aldrig köpa för egen del o i förhållande till 80-åringen anser jag mig ung.

Om problemet är att pengar saknas för att ge ut Scooteristen i fyrfärg finns det tre lösningar:

1. Initiativtagaren till ämbetet ”annonsansvarig” själv säljer annonsplatserna.

2. Jag räknade igenom annonser i ett par Scooterister, det blev 5 - 10 tusen per nr. Höj medlemsavgiften 50 spänn, det är den summa som annonserna drar in.

3. Återgå till svart/vit tryck.

fritte
”som sitter på kunskap som inte går att köpa för pengar”
Visst gör jag?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 jul 2010, 07:16 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Problem solved, vi har fått en annonsansvarig! Heders Martin Berglund i Linköping.
/jens

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 jul 2010, 13:29 
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Jag har rensat bort massa skräp.

Personangrepp får ni ta någon annanstans.

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 18 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]