Aktuellt datum och tid: tis 30 maj 2023, 00:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: PK 125S packningssats
InläggPostat: tor 15 dec 2011, 03:42 
Drömmare
Drömmare

Hej! nu ska jag renovera motorn i min pk 125 S och har sett det här på SIP
http://www.sip-scootershop.com/EN/produ ... +_92980000
innehåller detta kit alla packningar och tätningar som behövs?
kan nån forklara för mej vart alla packningar ska gå? jag har aldrig renoverad en vespa motor förut.
behöver jag special verktyg?
är det nåt annat jag skulle tänke på?
mvh

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik: Re: PK 125S packningssats
InläggPostat: tor 15 dec 2011, 09:32 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Den här om du har en automatica, vilket jag antar att du har:
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_92014000
Packboxar brukar inte ingå.
Och jag skulle säga att du även behöver både sprängskisser, helst verkstadshandbok och säkert en del specialverktyg. Lycka till.
Om du söker på "automatica" hos SIP så hittar du fler grejor som kan behövas.

Offline Profil  

InläggPostat: tor 15 dec 2011, 09:40 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Nu måste du vara väldigt försiktig. PK125 (manuellväxlad, såldes inte i Sverige) har en motor, PK125 S Automatica (automatväxlad, såldes i Sverige) har en helt annan motor. Mycket avancerad för din tid, med bl a automatväxel och reedmatning. Trevligt och spännande på många sätt, men inte när du ska få tag på reservdelar.

Är det en sådan du äger och ska renovera så passar inte den packningssats du länkar till. PK125 SA http://scooterhelp.com/scooters/VAM1T.pk125s.auto.htmltillverkades i litet antal tidigt 80-tal och såldes på några få marknader, bland annat i Sverige. Jag ägde en sådan under några år tidigt 90-tal och redan då var det svårt att få tag på delar. Det har inte blivit lättare ...

EDIT: Ser att vännen Patrik skrev parallellt med mig, och fann en packningssats. Bra! Men som sagt, när du köper delar är det "Automatica" som gäller.
/jens

Offline Profil  

InläggPostat: tor 15 dec 2011, 12:30 
Drömmare
Drömmare

Hej! Det är en manual och inte automat. Min bror köpte den när han var i Spanien och för 5 år sen gav han mej den och har bara ståt hos mej och inte regresterad i sverige än så jag hade tänkt att göra iordning den och regga den.
Men kan det vara svårt för mej att regga den i sverige om dom aldrig såldes här?
Mvh

Offline Profil  

InläggPostat: tis 21 feb 2012, 14:59 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Hur går det med renoveringen ??
Har planer på att innom kort renovera motorn på min PK80S.

Offline Profil  

InläggPostat: mån 26 mar 2012, 22:21 
Drömmare
Drömmare

Jag har inte startat ännu, jag har haft andra saker att göra men kommer att starta inom kort
vet någon om det kan registreras i Sverige? och vem jag kan fråga för att ta reda på det?
lycka till med din pk80s :)

Offline Profil  

InläggPostat: mån 26 mar 2012, 23:21 
Mästare
Mästare

farnsy skrev:
Jag har inte startat ännu, jag har haft andra saker att göra men kommer att starta inom kort
vet någon om det kan registreras i Sverige? och vem jag kan fråga för att ta reda på det?
lycka till med din pk80s :)

Transportstyrelsen ändrar sina regler fram och tillbaka så det är svårt att säga hur lätt det är eller inte. Bäst är att ta kontakt med dem direkt.
Vad gäller packningssatsen så skriver SIP
"SIP-TIP: Do not forget to order gasket sets separately for your carb, clutch and if fitted, tuning cylinder, when replacing the other engine gaskets. New oil seals and fresh gear box oil should also be included for safe and enduring use of your motor." Dessutom bör du byta lamellerna, packboxarna + växelkronan när du ändå har motorn isär.

Vad gäller specialverktyg så skulle jag rekommendera en kopplingskompressor - att få skivorna väl uppradade är ett elände utan.

/HB

Offline Profil  

InläggPostat: tis 27 mar 2012, 20:45 
Drömmare
Drömmare

Jag har pratat med Transportstyrelsen idag och de sa att jag behöver prata med en besiktningsföretag om det.
motornummer på min motor är 66m 01887 och på scooterhelp så stå det jag har en 1983 - MotoVespa 125 Elestart motor. min Vespa är en 1984 inte en 1983. och jag har ingen elstart men det stå elestart på registreringsbeviset och på vespan.
ramnumret är 66c 01887 och jag kan inte hitta 66c på scooterhelp enbart vmx1t och vmx5t för en pk125/pk125s

Jag tror 66M = m för motor och 66C = c för cuadro (ram i spanska)
I registreringsbeviset stå det Vespa PK 125S ELESTART och ramnumret 66c 01887 men inget om motornumret. Hur vet jag om en 66M motor är samma som en VMX5M motor? Jag vill inte köpa delar till fel motor :P
MVH Adam

Offline Profil  

InläggPostat: tis 28 feb 2023, 18:42 
Drömmare
Drömmare

Hej,

Har liknande problem med en PK125 XL E. Då jag ärvt den av min morfar som tog med den hem från Spanien ca 1991. Har köpekvitton etc men inget orginalbevis. (Det står ”orginalbevis” har förekommit mellan ägare 1 och 2, i ett av papperna...) Håller på med transportstyrelsen nu. Någon som har några idéer om hur man kan gå tillväga. Väntar på svar från transportstyrelsen men gissar på att dom säger nej. Mvh

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]