Aktuellt datum och tid: fre 21 sep 2018, 23:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vespa 50 varvar inte upp?!
InläggPostat: tor 19 jul 2018, 23:09 
Drömmare
Drömmare

Hej!

Jag och min pappa försöker fixa iordning min Vespa 50r från 76 som stått i några år. Innan jag ställde av den gick den fint och startade lätt. Sen blev den tyvärr utestående ett år och sedan i garage ett par år till innan jag försökte få igång den igen.

Nu har vi fixat och ställt in tändningen, bytt krysskilen som var skadad och rengjort förgasaren grundligt och nu startar den på första kicken för det mesta. Vi har även kollat kompressionen och den verkar ok. Problemet som vi dock kämpat med hela tiden är att den inte vill varva upp, den startar lätt och går hyfsat fint och jämt på tomgång, dock så låter det som att den inte tänder exakt på alla varv, men när man gasar så blubbar den bara och går ojämt men den varvar inte upp. Vid två tillfällen av väldigt många gånger vi haft motorn igång så har den rusat upp i 15-20 sekunder för att sedan gå ner igen och blubba vidare. Varför gör den så helt plötsligt? Kan det vara glapp i nåt elektriskt i tändningen ändå? Vi har bytt avgasrör också för det var slitet, tillknäckt och skadat, hade läst att ett tilltäppt avgasrör kunde ge sådana symptom, men blev ingen skillnad när vi bytte till ett nytt och fräscht.

Är det någon här som känner igen symptomen och har tips på vad man kan kolla härnäst? Jag skulle kunna filma så det går att höra hur den låter om det kan vara till hjälp.

Hade varit så kul att få igång den innan höstmörkret faller på igen! :D

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik: Re: Vespa 50 varvar inte upp?!
InläggPostat: fre 20 jul 2018, 08:19 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Generellt är att om den storknar när man gasar får den för lite bensin, om den bluddrar får den för mycket.

Offline Profil  

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 09:42 
Drömmare
Drömmare

JanneHagnell skrev:
Generellt är att om den storknar när man gasar får den för lite bensin, om den bluddrar får den för mycket.

Ok, den är nog rätt bluddrig skulle jag tro. Vi har inte märkt nån direkt skillnad när vi justerar flödet på förgasaren. Det händer i princip ingenting när man gasar förutom att ljudet blir annorlunda och motorn ojämnare oavsett hur stor eller liten öppning vi haft. Finns det nåt mer sätt att kontrollera bensinflödet? (vi är båda noviser på att meka med vespor, fast pappa har mekat med bilmotorer i sin ungdom)

Offline Profil  

InläggPostat: fre 20 jul 2018, 11:45 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Kan vara värt att titta igenom förgasaren. Choken kanske har fastnat? Huvudmunstycket lossnat? En gång råkade jag ut för ett riktigt ovanligt liknande fel och då visade det sig att en gjutning i förgasaren (ovanför huvudmunsycket) hade släppt så att det blev ett hål, vilket ledde till att den enbart fungerade på tomgång.

Offline Profil  

InläggPostat: mån 23 jul 2018, 13:34 
Drömmare
Drömmare

Tack för dina funderingar, vi gått har gått igenom och gjort rent förgasaren grundligt två ggr, och choken verkar funka som den ska.

Men kan det ända vara så att den får för lite bensin på nåt sätt? När man har full gas så är ljudet nästan likadant som på tomgång, det låter lite mer "ihåligt" bara...

Offline Profil  

InläggPostat: mån 23 jul 2018, 13:39 
Drömmare
Drömmare

Här är ett klipp när jag har igång vespan på full gas och puttrar på tomgång.

https://www.youtube.com/watch?v=SVwzB4R ... e=youtu.be

Offline Profil  

InläggPostat: tor 26 jul 2018, 08:46 
Drömmare
Drömmare

Har också ett mystiskt fel på min P200 som inte varvar upp, försökte följa din länk till Youtube för att jämföra men det fungerar tyvärr inte?

Offline Profil  

InläggPostat: tor 26 jul 2018, 09:24 
Drömmare
Drömmare

Otterstal skrev:
Har också ett mystiskt fel på min P200 som inte varvar upp, försökte följa din länk till Youtube för att jämföra men det fungerar tyvärr inte?

Prova igen, såg att klippet var listat som privat, nu borde det funka.

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]