Aktuellt datum och tid: fre 23 okt 2020, 10:35


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sei Giorn-ish
InläggPostat: mån 20 feb 2012, 23:49 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 maj 2008, 07:14
Inlägg: 276
Ort: ÖREBRO
Förlagan är Vespa Sport 1953
Bild

Objektet är en Vespa Super som jag började bygga om redan på sensommaren förra året. Först korta lite styre med 9 cm
Bild

Jämförelse
Bild

Monterat
Bild

Sedan lite posering
Bild

Ses här med en Polini 177cc-kittat sprint motor
Bild

10" hjul
Bild

Förberedelser för tankbyggnad
Bild

Bättre stuk
Bild

Motorn är ur och såld till klubbkamrat
Bild

Gjort mer plats för mer kusar
Bild

...
Bild

P200 block
Bild

Det svarta ska bort
Bild

Denna TMX30 ska få svängrum under kåpan
Bild

Pinaler
Bild

Piaggio original EFL växellåda inhandlades på tyska eBay. Axeln i hjulgranen måste bytas mot en Ø11,5 mm dito för att passa i blocket och en EFL växelbox måste dit också så växlarna hamnar där dom ska
Bild

Spacern som ser till att hjulen spårar måste vara..
Bild

..2 cm bred om man ska köra med 8" eller 10" tallriksfälgar
Bild

Motorn blir en helarbetad 221cc malossi som är tänkt att hamna runt 185 grader avgas och 125 spolport med ett komp runt 10:1 med kort 4 och ett Sip road blås.
Mikuni TMX30, MRB med boyesen reed. Original tändning med PKXL svänghjul. Det är iallafall planen just nu, sen får vi se hur det slutar. Nån CNC fräst koppling blir det nog också.
Tanken är fortfarande kvar att svetsa ihop så uppdatering kommer

_________________
MONDO SS


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: mån 20 feb 2012, 23:52 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Fick en "sneak preview" tidigare ikväll. Det här blir grymt!


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: tis 21 feb 2012, 07:34 
Chefsmontörn
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 aug 2003, 19:29
Inlägg: 720
Ort: Nykil
SVINVÄL! Mera rostbyggen åt folket!
Sverige är helt klart fattigt på 6-dagarsräsers! Men nu börjar ju beståndet arta sig!
Bra jobbat Micke! Ska bli härligt att följa!

_________________
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: tis 21 feb 2012, 08:35 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Passar fläktkåpan direkt på P-blocket utan modifieringar? Fick lite bus-rod ideér på vägen hem igår.

EDIT: Never mind, hittat VN1 kåpa!


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: tis 21 feb 2012, 09:02 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 okt 2009, 13:05
Inlägg: 71
Ort: Lund
Hur kul som helst, och så gillar jag servicebilen med !

_________________
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: tis 21 feb 2012, 16:11 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 maj 2008, 19:59
Inlägg: 269
Ort: Stoccolma
Sååå grymt.
Supercoolt med vita nummer på svart botten. Själv tänkte jag ha nummer 94 som kördes av Giuseppe Cau som jag träffade när jag var på Piaggiomuseet.

_________________
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: tis 21 feb 2012, 18:23 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 aug 2003, 12:15
Inlägg: 617
Ort: Sweden
Precis som reVintage fick jag mig också en smygtitt igår kväll och ser fram emot att se resultatet på vägarna i sommar!

_________________
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: lör 25 feb 2012, 20:48 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 maj 2008, 07:14
Inlägg: 276
Ort: ÖREBRO
Motorblocket har fått sin matchvikt

Portarna på blocket matchar nu cylindern
Bild

Insug
Bild

_________________
MONDO SS


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: sön 26 feb 2012, 18:08 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Det gick väl några timmar på det där antar jag?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: sön 26 feb 2012, 21:44 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Blev medlem: lör 14 jul 2007, 23:48
Inlägg: 99
Bettre enn det her kan det neppe gjøres, fantastisk maskin!!

Jæ... spent på bilder av hur du lurer den der gassern under kåpen ;-)

Riktig kult triks med GS 10"hjul, smart trekk med så mye puff i maskinen.

Ser frem til fortsettningen.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: mån 27 feb 2012, 13:16 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 maj 2008, 07:14
Inlägg: 276
Ort: ÖREBRO
Det tog nog ca 3 timmar för denna portningen, det går att ta bort en hel del mer, framförallt över veven mot boostporten.

Bromsarna ser jag som största problemet egentligen. 8" trumman bak kan jag leva med men 8" fram är inte helt optimalt, så det gäller att hålla belägg o.dyl i topptrim.
Enda alternativet till förbättring är att hitta en VS1-4 eller VGL1 10" framtrumma - skiva är förbjudet här :wink: . Nån som har ligger o skräpar?

Till skillnad mot Klinkhammers sänka GS Corsa i annan tråd så är den här höjd. Fram sitter en hårdare 165mm fjäder och bak blir det extra distanser över dämparen.

_________________
MONDO SS


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: mån 27 feb 2012, 14:04 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 sep 2005, 21:13
Inlägg: 1691
Ort: Sweden
Det är faktiskt bara GS som har fetare bromsar. VGL har samma som 8-tum.
Grejerna finns, men skräpar vet jag inte om de gör. ;)
/P


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: mån 27 feb 2012, 14:21 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 maj 2008, 07:14
Inlägg: 276
Ort: ÖREBRO
Åhå fick för mig att VGL också hade större bromsar, men du har såklart rätt Paka!

_________________
MONDO SS


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 22:51 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 maj 2008, 07:14
Inlägg: 276
Ort: ÖREBRO
Bromskonverterat till 10" nu med GS150 trummor, tackar Paka för det! Missade att ta bilder på framhjulet, men där är inga konstigheter, fick putsa lite på bromsbackarna.

Bak så blev det en glipa mellan trumman och dammskyddet, med dubbla dammskydd, något anpassade så blev det prima

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bara tanken kvar.. Hinner köra lite innan dess!

_________________
MONDO SS


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: sön 08 apr 2012, 21:28 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 maj 2008, 07:14
Inlägg: 276
Ort: ÖREBRO
Några bilder

Bromsljuskontakt
Bild

Ingen tankbula än
Bild

Under kåpan
Bild

_________________
MONDO SS


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 01:18 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 maj 2008, 19:59
Inlägg: 269
Ort: Stoccolma
Mycket snyggt!
Elegant lösning av bromsljuskontakten och väldigt snygg kåpa över fläkten.

_________________
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sei Giorn-ish
InläggPostat: tor 03 maj 2012, 15:04 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
Dregel! :P Förbannat snyggt! Har själv gått och blivit mer och mer kär i de gamla vesporna och funderat på hur man lämpligast får in lite mer puff i baken på de här gamlingarna!

Ser fram emot bilder och specs på det färdiga resultatet!!!

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010