Aktuellt datum och tid: mån 19 nov 2018, 09:29


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lambretta TV 175 II -1960
InläggPostat: tor 12 aug 2010, 13:14 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
Jahapp... här önskade man sig bidrag till MC-kort i 30-års present och farsan kom dragandes med en TV 175 serie 2 från 1960 som nöp 1976 och har stått i en lada sen dess... :)

Jag har således blivit med scooter och har fått en hobby på köpet!

Maskinen verkar komplett sånär som på kolv och kolvringar, men efter en snabb genomgång så kan jag konstatera att det kommer att krävas några nya delar att byta, t ex glaset (plasten) till hastighetsmätaren som var gulare och mer sprucket än min gamla gitarrlärares nikotin-naglar.

Fram till häromdagen visste jag inte hur långt den hade gått, då plasten är istort sett ogenomtränglig för ljus. Efter lite snabbt skruvande och pillande fick jag loss hastighetsmätaren och dess gula glas och kan konstatera att hon antingen rullat 14643 mil eller mer troligen 4643 mil sedan 1960.

Vintern kommer alltså att spenderas i ett garage för att plocka av allt, verifiera att det duger, göra rent och skruva ihop igen (och kanske då även lite MC-teori där emellan) för att förhoppningsvis ha en rullande lambretta klar för besiktning för 1:a gången sedan 76 till våren.

Jag tänkte, efter lite tips och tjuvläsning här på forumet att det kunde vara en bra idé att vara kompis med alla här då det verkar finnas en hel del erfarenhet bland er. :)

bilder kommer, så snart jag har något bra ställe att lägga dem online.

/Jonas

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 12 aug 2010, 13:27 
Trollkarl
Trollkarl

Blev medlem: tor 02 mar 2006, 19:05
Inlägg: 1511
Ort: Finland
Jamen, vilket härligt bidrag du fick!! Grattis och välkommen! De lambrettakunniga kommer säkert att kunna berätta hur det skall fungera/lagas/göras.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 12 aug 2010, 15:44 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 maj 2008, 15:59
Inlägg: 166
Ort: Småland
Gratulerar, testa Tinypic för bilderna, tycker jag är enklast.....för vi vill ju se bilder...

_________________
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 12 aug 2010, 15:45 
Mästare
Mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 21 sep 2006, 21:20
Inlägg: 1145
Ort: Sweden
Vilken present!!!

Grattis och välkommen!
Det finns många Lambrettister här som gjort alla misstag redan :D

_________________
Bara det är gjord av plåt så....


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 14 aug 2010, 10:55 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 okt 2006, 00:20
Inlägg: 306
Ort: Linnéstaden, Göteborg
Snyggt, vilken feeling pappsen hade. Så ska en 30-årspresent se ut, med inbyggd motivationsfaktor till körkort och allt. Och så får du massa kunskap och kömpisar på köpet.
4643 mil på 15-16 år är ju inget för en bil, men... det här är kanske en så'n där scooter som använts till långa upptäckarresor på kontinenten 8) !

_________________
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 14 aug 2010, 14:07 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 12 feb 2007, 22:07
Inlägg: 215
Ort: Sweden
Är inte 1 464 mil och tre kilometer det troligaste miltalet?
Ett tag låg alla Vespor jag kollade på mellan 1 700 och 1 800 mil.

_________________
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 aug 2010, 11:56 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
Hej!

Vilket gensvar! :) Tackar för tipsen!

Ja jag misstänkte att det skulle finnas en eller annan här på forumet som ägnat sig åt liknande företag och gått på ett par nitar...

Helt klart ett motiverande bidrag! Lärorikt och utmanande, samtidigt ett bra sätt att umgås lite mer med farsan på :)

Vid revidering av bilderna så noterade jag att 4643 inte riktigt stämde, men det börjar på 4 i alla fall :)
Farsan kör suzuki intruder och kommenterade de ca 4000 milen med att hans hoj hade rullat ca 2500 sen 2002, så 4000-nånting är väl inte helt orimligt om denna maskin tjänstgjort som pendlarfordon i början av 60-talet.

Jag skall kolla upp tinypic och se om jag inte kan få till lite bilder, för att stilla Eder nyfikenhet. :)

/Jonas

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 aug 2010, 12:06 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
här kommer försök till bild-länkning :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 aug 2010, 12:12 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
Glömde ju det mest utmanande... Motorn....


Bild

Bild



Och sen ett kort på ändalykten också..... :)

Bild

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 aug 2010, 14:19 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 maj 2008, 15:59
Inlägg: 166
Ort: Småland
Bra objekt, ser ut att finnas lite kul 4 hjulingar på gården oxå.......?
.....OCH SKRAPA FÖR GUDS SKULL INTE BORT BESIKTNINGSDEKAL ELLER SKATTEMÄRKET!!!!!!!!!

_________________
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 aug 2010, 16:36 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
+1!

Loose Lips City Punk skrev:
.....OCH SKRAPA FÖR GUDS SKULL INTE BORT BESIKTNINGSDEKAL ELLER SKATTEMÄRKET!!!!!!!!!

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 17 aug 2010, 09:48 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
:)

Jodå, farsan gillar fyrhjuliga fordon, främst av tysk modell med "sikte" på huven!
Den orange-svarta leyland mini:n införskaffades som lämplig bil för småsyskonen att övningsköra i...

Nej då! jag skall inte röra besiktningsmärket!!! Däremot funderar jag på att beställa en något mindre nummerskylt, då den som sitter på förmodligen även dubblar som luft-broms... notera böjningen av skylten för möjliggörandet av bakhjulskörning :)

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 18 aug 2010, 11:55 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 09 nov 2009, 13:47
Inlägg: 166
Nej nej nej!! Skylten är en del av scooterns själ!
Om du inte ska göra en tokrenoveriong och byta allt till nytt och lacka den till utställningsskick, så tycker jag att orginal skylten definitivt ska vara kvar.

_________________
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 16:04 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 12 feb 2007, 22:52
Inlägg: 188
Ort: Sweden
Kul att det fanns en tvillingscooter till min!

Skall bli kul att följa ditt projekt!

mvh

Truls

_________________
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 16:32 
Mästare
Mästare

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 11:28
Inlägg: 1477
Ort: London
Fredde skrev:
Nej nej nej!! Skylten är en del av scooterns själ!
Om du inte ska göra en tokrenoveriong och byta allt till nytt och lacka den till utställningsskick, så tycker jag att orginal skylten definitivt ska vara kvar.


Jag skulle ju huttat skylten direkt, dar har jag inte for fem ore blivit paverkad av italienarnas skyltfascism.... :P

Daremot ar ju starktonshornen fantastiskt snygga - har den mojligen varit pa vag att bli modspram nagon gang i tiden? :D


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 19:02 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2205
Ort: Göteborg, Sweden
victor skrev:
Daremot ar ju starktonshornen fantastiskt snygga - har den mojligen varit pa vag att bli modspram nagon gang i tiden? :D

Fanns inga modspråmar i Sverige. Däremot hojar med en del scootrar med extraljus och/eller starktonshorn, se min avatar.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 aug 2010, 15:19 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
hmmm.... Gällande skylten så är det varken prio 1 att byta, eller att ha kvar. Oavsett hur jag gör så kommer jag ju inte att slänga den! :)

Vi får helt enkelt se hur mycket det är kvar av den efter all bakhjulskörning som blir när jag får igång det 8 hk starka kraftpaketet! :lol:

Källande tutorna så är jag otroligt nyfiken på att höra dem! Då min hoj är "choppad" (viktminskningstrim) och saknar batteri så är det säkert AC-tuta som får lite olika ton beroende på varvtal...

Jag har tänkt att behålla hornen, men jag byter troligen ut 220-kabeln i blått och rött som matar dem till nåt snyggare...

I framtiden, vid en eventuell omlackering så kanske jag snyggar till det med antingen kromade horn eller skaffar en ny "orginal-tuta" istället.


Kul med en tvillingscooter! :) Tar gärna emot tips och tricks, samt före- och efterbilder! :)

Ikväll skall jag försöka få loss bakhjul och göra lite plats i farsgubbens garage så att jag kan börja sprida ut lite delar...
:o

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 13:39 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
Framgång!!! ....eller, nja :lol:

Nu har vi börjat riva och slita lite i Lambrettan, efter diverse Merca-mek och hyllbyggen.

Nu har vi kommit så pass långt att ram- och motornummer trätt fram bakom centimetertjocka lager av skit (ursäkta franskan), pakethållare och sadel är demonterade, bakhjulet demonterat och delat (>34 år gammalt däck sitter väldigt, vääääldigt hårt på fälgen), förgasaren avplockad och den kraftigt överdimensionerade nummerplåten ligger nu på hyllan.

Tiden jag ägnat åt motorn hittills, har mest gått åt till att kraftigt bespruta den med avfettning och försöka hyvla av lagret av olja, vägdamm, gamla insekter, hö-damm och sval-bajs (den stod i en lada som sagt)

Igår kväll, då smutsen gett vika på de flesta av muttrarna och skruvarna gav jag mig på motorn och försökte plocka bort bak-navet.
Jag skruvade av den stora kupolmuttern som till synes fäster hela navet, men nav-åbäket vägrar att lossna!!!

Jag har tittat i "scooter help"s sprängskisser + mina egna från AVA MC (från 60-talet) men hittar inga fler förklaringar... Jag hittar inga fler skruvar eller muttrar att skruva på och efter en omgång med gummiklubban så gav jag upp. Kan någon berätta för en arm sate hur i h-e man får bort baknavet? (se bild nedan)

Bild

Sen har jag såklart redan lyckats ha av en del låsringar (de som är hästskoformade med 2 hål i varje ände) och undrar om ni experter vet vart man hittar specialtänger i rätt storlek för dessa manövrar? De jag tänker på är de som sitter på växelväljare, kickaxel och kopplingsarm...

Nästa stora nöt att knäcka är väl att dela motorhalvorna. Jag har skruvat av alla muttrar på den sida som är på "kick-sidan" men jag undrar om Experterna har några bra tips på hur man delar utan att göra en massa fula hack i motor och kåpa?

Bild


På karosseri-fronten går det lite bättre (se bild nedan). Vi har inte lika mycket svårigheter att få av delarna och det mesta verkar vara i bra skick. Dock så verkar nummerplåtshållaren vara oräddbar. Den visade en helt osedd dimension av "kexighet" och skulle man blästra den så skulle den bli smulor troligtvis.

Bild

Sadeln verkar vara i riktigt bra skick. tyvärr är det ett hål på skinnet i mitten av sadeln så en omklädning eller ett nytt överdrag måste beställas.


Bakom allt lort fann vi motor- och ramnummer. Skall dessa stämma överens så är min motor bytt... till en äldre! men bland serienumren på "Cambridge Lambretta Workshops" så finns inte det nummer som står på min motor...

Det som är lite mysko är att ramen verkar vara från 1961, men i registreringsbeviset så står det att den togs i bruk i juni 1960...

Från Cambridge Lambretta Workshops:
1961 TV 175 Ser. 2 175TV 175TV 206006 - 234323

Och bilderna:

Bild

Bild


Jag skulle vara oerhört tacksam för tips på hur jag får bort baknavet... den gäckande gåtan kommer troligtvis att hemsöka mina drömmar i en hel vecka framöver annars!
:lol:

Tackar på förhand,
Jonas

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 14:19 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Du behöver en avdragare för att få loss baktrumman. Den är pressad på en kona, och sitter, som väl är, som berget.

/G

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 15:14 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
Tack för ultrasnabbt svar på nav-frågan Hedge!!!!

OK... så är det därför det finns tre små hål, precis 3-4 cm från axeln på "framsidan" av navet, eller är tanken att man skall ha en giganto-avdragare som man suger tag i hela trumman med?

Farsan har en universal-avdragare som vi prövade med, men den var för liten för att klara hela trumman och på tok för stor för de tre små hålen...

Nån som har en lämplig avdragare som kan tipsa om mått på den och inköpsställe?

Förresten, om den sitter pressad på en kona, som i sin tur sitter på axeln, hur får man på trumman sen igen då? Slägga? eller pressar hjulaxelbulten
fast den tillräckligt?

Tack,
Jonas

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 15:46 
Chefsmontörn
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 aug 2003, 19:29
Inlägg: 720
Ort: Nykil
så här kan den se ut.

http://www.scootersoriginali.com/osc/product_info.php?manufacturers_id=19&products_id=4394&osCsid=gnk0hs0psksdi4cl2jbc6fqce1

_________________
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 19:29 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 aug 2003, 17:44
Inlägg: 208
Ort: Sweden, Göteborg
Det är något sånt här du är ute efter för att ta bort låsringarna, sk seegerringar:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... tang-sats/


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 05 okt 2010, 22:37 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2205
Ort: Göteborg, Sweden
Och muttrarna du lossat, och skarven du pekar på, är inte för att klyva motorn. Det är transmissionskåpan du lossar där. Borde gå att få bort med milt våld och gummiklubba.

En Lambrettamotor klyver man inte. Istället lossar man en del som på engelska kallas "mag flange" (vad heter den på svenska?) för att få ut vevaxeln. Du når skruvarna som lossar den genom att lossa svänghjulet och tändplattan.

Du borde nog skaffa dig en manual. Stickys uppdaterade manual ("Complete Spanner’s Manual Lambretta -Second Edition") http://www.scooterproducts.com/catalog.php?category=Lambretta%20 rekommenderas allvarligt.

Lycka till!
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 09:45 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Förlåt mig om jag säger: Köp för allt i världen inte just DEN tången. Den funkar i fem minuter, sen är den skev och det enda den då lyckas med är att få upp blodtrycket på ägaren.


Dessa funkar som de ska, och 99:- är ju inte så dyrt heller:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134468769

BTW, bor du i Stockholmsområdet kan du gå med i Lambretta club Stockholm, vi har alla specialverktyg (nästan) som man kan behöva till motorer och annat. Bara att låna.

Och, som Jens redan sagt, KÖP STICKYBOKEN! Du sparar så oerhört mycket tid och frustration om du gör det.


Popolino skrev:
Det är något sånt här du är ute efter för att ta bort låsringarna, sk seegerringar:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... tang-sats/

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 09:51 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Det finns två typer av avdragare; en liten med tre M6-bultar som man skruvar fast i de tre hålen, och en jättestor som greppar runt hela trumman. Den stora har jag bara sett två ex av, så den är inte så vanlig. De små finns det massor av, du kan köpa en på t ex Scooter Center Köln (http://www.scooter-center.com) för en billig peng.

Konan sitter MELLAN trumma och axel. Du pressar på trumman med den stora kupolmuttern, och låser sedan denna med låsbrickan och insexbulten.

Igen: Köp Stickyboken...;)

/G

JonasPetrini skrev:
Tack för ultrasnabbt svar på nav-frågan Hedge!!!!

OK... så är det därför det finns tre små hål, precis 3-4 cm från axeln på "framsidan" av navet, eller är tanken att man skall ha en giganto-avdragare som man suger tag i hela trumman med?

Farsan har en universal-avdragare som vi prövade med, men den var för liten för att klara hela trumman och på tok för stor för de tre små hålen...

Nån som har en lämplig avdragare som kan tipsa om mått på den och inköpsställe?

Förresten, om den sitter pressad på en kona, som i sin tur sitter på axeln, hur får man på trumman sen igen då? Slägga? eller pressar hjulaxelbulten
fast den tillräckligt?

Tack,
Jonas

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010