Aktuellt datum och tid: lör 30 sep 2023, 12:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 10:20 
Mästare
Mästare
Användarvisningsbild

Jepp, köp Sticky's bok!

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 15:11 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Hallå!

Tack för alla tips!!!! Det känns mer och mer som om jag behöver Stickys bok!!! Jag tänkte att jag kunde klara mig utan den, med alla tips från Er på forumet, och generell moped-mekar-kunskap, men jag börjar inse att jag är i behov av boken ändå...

När vi ändå pratar avdragare, är det vits att slå till på en speciell svänghjulsavdragare också, eller fungerar det med en "vanlig" universalavdragare?

Gå med i LambrettaClub Sthlm säger du? vart signar man upp säger jag? :)

Det är nog bra att gå med där ändå så att man har några att köra med sen! Finns det dessutom möjlighet att låna en avdragare (istället för att köpa en för 40 dollars + frakt) så låter det som en kanon deal!

Åter igen, tack för ALLA tips!!! De ni ger, och de ni har postat innan kommer att hjälpa mig nåt så fruktansvärt! :)

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 15:23 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

@Jens

Google översätt tycker att det borde vara "mag fläns" :lol:
Men jag fattar vilken del du menar...

/J

jencla skrev:

En Lambrettamotor klyver man inte. Istället lossar man en del som på engelska kallas "mag flange" (vad heter den på svenska?) för att få ut vevaxeln. Du når skruvarna som lossar den genom att lossa svänghjulet och tändplattan....

Lycka till!
/jens

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 16:28 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Citera:
När vi ändå pratar avdragare, är det vits att slå till på en speciell svänghjulsavdragare också, eller fungerar det med en "vanlig" universalavdragare?

Köp en riktig avdragare! Annars pajar du bara nåt. Lambrettamotorn är inte speciellt ursäktande vad gäller fulmek. Den vill ha rätt verktyg och metod, annars blir det ras och knas.

Citera:
Gå med i LambrettaClub Sthlm säger du? vart signar man upp säger jag? :)

Det är nog bra att gå med där ändå så att man har några att köra med sen! Finns det dessutom möjlighet att låna en avdragare (istället för att köpa en för 40 dollars + frakt) så låter det som en kanon deal!

Info:
http://www.lambrettaclub.com

Klubben har alla specialverktyg som behövs för att riva och montera en lambretta. Gratis att låna för alla medlemmar.

/G

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 16:29 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Svänghjulsblockhalva...typ.

/G

JonasPetrini skrev:
@Jens

Google översätt tycker att det borde vara "mag fläns" :lol:
Men jag fattar vilken del du menar...

/J

jencla skrev:

En Lambrettamotor klyver man inte. Istället lossar man en del som på engelska kallas "mag flange" (vad heter den på svenska?) för att få ut vevaxeln. Du når skruvarna som lossar den genom att lossa svänghjulet och tändplattan....

Lycka till!
/jens

Offline Profil  

Inläggsrubrik: Re: Lambretta TV 175 II -1960
InläggPostat: mån 01 nov 2010, 14:20 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Oj! Nu var det ett tag sedan jag postade nåt om "framgångssagan" här på forumet :)
Det har blivit ett par måndags-mek-kvällar sedan sist och vi har nu kommit en bit på vägen.
i väntan på "bibeln" (Stickys complete guide) och diverse specialverktyg, har vi nu påbörjat att plocka isär resten av hojen för besiktning och rengörning/kassering och notering på listan för nybeställning av delar.

Hittils har vi tagit av; tank, luftburk, bakre fotstöd (plattor) gummilister, sadel, luftbromsen (nummerplåten) och styre. Det mesta verkar vara i bra skick, men många smådetaljer är bara kex kvar av, så som gummidetaljer och små skruvar och muttrar. Vi har behövt borra bort mer än bara en skruv som håller fast golvlisterna i fotplattan och benskölden.
Gällande Elen, så verkar kablarna vara hela, men nästan alla ytterhöljen smulas sönder när man nuddar vid dem, så ett kabelstamsbyte är nog nödvändigt.

På uppsidan, verkar motorn vara i tipp-topp-skick när vi tittade på drivsidan. Efter att ha plockat bort kåpan så såg det helt nytt ut i stort sett. Denna har troligtvis vart oljefylld under hela magasineringstiden, med tanke på volymen som rann ur när jag tog bort kåpan.
Kedjan är lite slapp, men sitter på bra och kedjeguiderna ser näst intill oanvända ut.
Nu vet jag inte hur en dålig koppling ser ut bara så där, men allt verkar se funktionsdugligt ut, förutom kanske lamellerna. Jag låter det vara för nu, då denna sida är den "lätta" att ta sig in i om det skulle visa sig vara total-havererat sen.

På ned-sidan så visar det sig mer och mer, i takt med att vi plockar av benskölder och tutkåpor att det är en hel del rost och jag tror inte att det är en sådan jättebra idé att låta patinan vara kvar längre tyvärr. Där mina fräsiga starkströmshorn satt fästa med alldeles för stora bultar i benskölden, har rosten angripit så pass att man får skära ut och svetsa nytt tyvärr...
Det positiva är att det kommer bli en total renovering, men det kommer att ta längre tid och bli dyrare än vad jag misstänkte.

Med detta i åtanke så hoppas jag att ni orginal-talibaner :) har överseende med att jag nu försiktigt tagit bort både besiktningsklisterlappen och den italienska bensin- och olje-instruktionen under tankluckan för att kunna bevara dessa och sätta tillbaka när allt är nylackat.

Bifogar lite bilder, då jag misstänker att alla är nyfikna :)

Starkströmshorn... (dessa funktionstestades genom MacGyver-inkoppling till ett bilbatteri, med resultatet att grannarna trodde att flyglarmet gått... ;) )
Bild

inuti motorn, driv-sidan...
Bild

Insidan av kåpan, drivsidan...
Bild

en mycket väl rengjord Dell'Orto 21mm...
Bild

dags för fröken Lambretta att strippa lite...
Bild

Bakom besiktningsmärket från -76 fanns.... ett annat från -73!
Bild

Offline Profil  

InläggPostat: tis 09 nov 2010, 13:25 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Ännu nån vecka har gått och framstegen fortsätter (om man nu ser demontering som framsteg :) )
Det mesta är helt, om än rostigt och verkar vara i bra skick förutom en del skruvar och muttrar, främst de som fäst bensköldarna, fotlisterna på bensköldarna (är det verkligen original att dessa skruvar är 5 cm och sticker ut 3½ cm på undersidan och funkar som smuts-samlare?!?) och de som fäst stänkskärmen bak. (den kämpade jag länge med att få bort och det gick åt en hel del WD40 och svordomar...)

Nåväl, en bild säger mer än tusen ord, så här kommer några bilder på demonteringen:

Inte mycket kvar nu....
Bild

Bild

Bild

Igår hann jag även demontera baklykta och stänkskärm, även om jag inte tagit några kort på det. Efter det så är det bara framgaffel kvar, sen är demonteringen gjord och ett mer ingående rengörningsarbete påbörjas...
Under tiden jag demonterar passar jag på att notera vad som är dugligt att återanvända eller inte och för upp det på en lista, för att underlätta beställningarna sedan.

...i övrigt väntar jag spänt på Sticky-boken och ser fram emot nästa mek-måndag! :)

Offline Profil  

InläggPostat: tis 21 dec 2010, 17:37 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här... Det har gått sakta framåt och jag har kört fast vid ett par tillfällen, men nu är ramen helt strippad, så när som på de två lagren som är högst upp och längst ner på den delen som håller framgaffeln. Jag börjar fundera på om det ens är värt att knacka ur det undre inför blästring/lackning...? Troligtvis ger jag det nog ett försök så att jobbet blir ordentligt gjort. (Lagren i sig ser helt ok ut nämligen, men det är väl lika bra när man ändå rivit allt annat...)

Tack vare "Zikes" tråd lärde jag mig att man klarar sig ganska bra utan de specialgjorda fjäderspännarna till framgaffeln för att få ut länkarmarna! :) tackar!
Emellertid tänker jag att sådana skall införskaffas till återmonteringen då jag misstänker att den nya lacken kan bli skadad om man gör på samma sätt...
Bild

Jag hade enorma problem att få ut den ena bulten som höll i en av länkarmarna. Muttern lossnade nästan direkt, men den verkade ha kört stenhårt fast i något inne i gaffeln. Jag misstänkte att bulten blivit sliten och hakat fast i något, men den visade sig senare bara ha satt sig som berget i lagret som sitter i länkarmen, för när jag väl fick ut fanstyget så trillade även lagret ur...
Bulten som vägrade komma ut, pressades ut med hjälp av en stor hylsa över skruvskallen. När jag kört i botten på andra sidan fick en annan bult med samma dimension agera "drift" (tack Sticky för tipset :) )
Bild

Nu är det bara som sagt styrlagrena kvar, naven fram och bak (till baknavet är nu en avdragare på väg, framnavet verkar sitta som klistrat!!! I Stickys bok verkar det vara så enkelt att man skruvar bort muttrarna och drar isär det, men mitt nav verkar inte hålla med...) , samt en del demontering av styr-enheten... styret... ja ni fattar. Sen är det nog dags att hitta någon duktig blästrare / lackerare som inte kostar BNP att gå en omgång på gamla bettan...
Alla tips emottags tacksamt!!!
(Nu har jag bestämt mig - det blir orginalfärgen: oriental yellow)

Själva rivningen har gått ganska snabbt framåt ändå, med tanke på att jag lagt en kväll i veckan. ca 3 månader har det tagit, trots skruvar som behövts borras ur mm.

Tänkte ägna någon dag nu under jul-ledigheten att gå igenom delarna och se vad som måste beställas nytt, vad som borde beställas nytt och vad jag kan återanvända.
Jag tittade i lådan som innehöll den skurna cylindern mm och konstaterade att jag har 2 svänghjul, ett med längre flänsar och ett med kortare... Kanske nån tidigare ägare köpt fel eller bytt till en GP-vev? mystiken tätnar...

Medan jakten på blästrare/lackerare tar vid, tänkte jag börja ge mig i kast med motorn. jag har beslutat mig för att riva isär allt när jag ändå håller på och byta alla lager och packboxar... det är ju sånt som slits och det är lika bra när jag ändå håller på.
Förutom nav-avdragare och svänghjulsavdragare, är det sen endast kopplingskompressor-verkyget som är oumbärligt eller är det flera verktyg man skall satsa på att beställa?

Go hjul på er!!!

Offline Profil  

InläggPostat: mån 17 jan 2011, 14:52 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Uppdatering!
Demontering av "headset:et" påbörjades förra veckan men jag körde rätt snabbt fast på tändningslåset... Det sitter som gjutet och efter en halv flaska 5-56 gav jag upp. Vad är egentligen de rekommenderade verktygen för att demontera tändningslåset? jag hittade inget i Sticky-boken specifikt om detta... och Tips mottages tacksamt!

Framnavet har i alla fall demonterats. Det gällde tydligen att knacka på axeln för att få isär nav-delarna (och inte lita på sin garage-hjälpreda blint... :) ) Dessvärre verkar fästet där hastighetsmätarvajern ha kärvat ihop med en pytteliten fjäder som satt under fett-nippeln. Jag ser inga andra lösningar nu än att bruka än mer våld på dessa och köpa nytt om det skulle behövas...

Är en lackerare på spåren, men är intresserad av tips på bra, billiga blästrare i stockholmsområdet med omnejd...

Fortsättning följer...

Offline Profil  

InläggPostat: tis 18 jan 2011, 19:35 
Lärling
Lärling

bra och billig brukar inte gå ihop....men ganska bra priser på en blästrare i spånga(kommer inte på vad firman hette),och bra resultat...

http://www.vespapiaggo.n.nu/

Offline Profil  

InläggPostat: fre 28 jan 2011, 16:46 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

blizzy skrev:
bra och billig brukar inte gå ihop....men ganska bra priser på en blästrare i spånga(kommer inte på vad firman hette),och bra resultat...

Hehe! Förvisso, men alla tips emottages! :) Kommer du ihåg vart i spånga den låg eller delar av namnet? Isf kan jag försöka leta reda på den på internettet.

/J

Offline Profil  

InläggPostat: sön 30 jan 2011, 15:23 
Lärling
Lärling

JonasPetrini skrev:
blizzy skrev:

Hehe! Förvisso, men alla tips emottages! :) Kommer du ihåg vart i spånga den låg eller delar av namnet? Isf kan jag försöka leta reda på den på internettet.

/J

nej,men det finns nog inte så många blästrare där :wink:

Offline Profil  

InläggPostat: sön 30 jan 2011, 18:34 
Nybörjare
Nybörjare

B L S Blästring Lack & Smide AB
Magasinsvägen 17, 163 43 Spånga
Tel 08-36 78 93

Kan det vara det här stället? Har själv lämnat in en cykelram för några år sedan, minns ej pris

Offline Profil  

InläggPostat: sön 30 jan 2011, 19:48 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

http://www.vsl.nu/index.php

Har hjäpt mig med blästring o lackning av en Vespa o MC-delar, ägarna har MC-intresse... :mrgreen:

Offline Profil  

InläggPostat: sön 30 jan 2011, 20:00 
Lärling
Lärling

steek skrev:
B L S Blästring Lack & Smide AB
Magasinsvägen 17, 163 43 Spånga
Tel 08-36 78 93

Kan det vara det här stället? Har själv lämnat in en cykelram för några år sedan, minns ej pris

jo,det va det nog,jag betalade 200kr för blästring av fälgarna till min GS,alltså 4 delar det blir 8 sidor,tycker det va ett bra pris,grundning tackade jag nej till,då jag grundar själv(vill ha rätt grund) så det funkar med lacken sen,har ingen lust att thinnertvätta dom om dom kör med nån syntetiskt skit :roll:

Offline Profil  

InläggPostat: mån 31 jan 2011, 13:20 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

OK! Tackar för tipset!!! Jag kollar upp med dem vad de vill ha. Farsgubben vill lacka om sin bil, så vi kanske kan ordna nåt bra paketpris.
En lackerare är jag på spåren, har hittat en möjlig kandidat i Vallentunas djupa skogar... :)

/Jonas

Offline Profil  

InläggPostat: tis 01 feb 2011, 13:32 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Hmmm nån som har tips på hur man råder bot på en svänghjulsmutter som totalt har rostat ihop med vevaxeln? Jag tillbringade ca 2 timmar igår kväll med varmluftspicka och en rejäl dos våld, efter att redan ha provat en halv flaska wd-40 och minst lika mycket våld 2 ggr tidigare innan.

Även om man nu är flink med borrmaskinen och kan ta bort muttern, är vevaxeln körd ändå pga rostigheten som endast verkar vara längst ut på axeln där muttern sitter?
Planen är i så fall att sätta några strategiska hål i svänghjulsmuttern för att kunna dra sönder den/mejsla bort den sen.

Om axeln är att räkna som körd redan vid rost längst ut, så kanske det är smidigast att bara plocka fram kapen direkt...

Offline Profil  

InläggPostat: tis 01 feb 2011, 15:48 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Du vet att den är vänstergängad va...?

/G

JonasPetrini skrev:
Hmmm nån som har tips på hur man råder bot på en svänghjulsmutter som totalt har rostat ihop med vevaxeln? Jag tillbringade ca 2 timmar igår kväll med varmluftspicka och en rejäl dos våld, efter att redan ha provat en halv flaska wd-40 och minst lika mycket våld 2 ggr tidigare innan.

Även om man nu är flink med borrmaskinen och kan ta bort muttern, är vevaxeln körd ändå pga rostigheten som endast verkar vara längst ut på axeln där muttern sitter?
Planen är i så fall att sätta några strategiska hål i svänghjulsmuttern för att kunna dra sönder den/mejsla bort den sen.

Om axeln är att räkna som körd redan vid rost längst ut, så kanske det är smidigast att bara plocka fram kapen direkt...

Offline Profil  

InläggPostat: tis 01 feb 2011, 16:27 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Hedge skrev:
Du vet att den är vänstergängad va...?

/G

VA, är den?!?! :lol: hahaha!!! - Ja det hade jag koll på i alla fall!!
Den rör sig ehuru icke åt något håll. Då jag inte hittar den lilla kåpan som skall skyla muttern så antar jag att föregående ägare tappat den och kört vidare i ur och skur ändå.... Vid närmare inspektion igår så kan man misstänka att axeln som sticker ut över muttern (ca 0,5 cm) har "svampat sig" lite. Kanske har nån annan försökt få av den innan och gett den ett par för hårda slag med hammaren. Svårt att se med all rost, trots att jag värmde och skrapade bort en hel del med en vass mejsel. Man ser liksom inte nån skarv mellan axel och mutter, men det är alldeles för propert med gängorna för att nån skulle ha dragit på en svetsloppa eller nåt.

Under veckan så badar nu hela muttern i wd-40 (vinklade upp motorn så att sänghjulet är plant och fyllde "koppen" i svänghjulet) till nästa mek-tillfälle, då jag förmodligen bestämmer mig för att försöka borra sönder muttern om jag inte får några dunder-kurer av Er mer erfarna...

Offline Profil  

InläggPostat: tis 01 feb 2011, 20:33 
Mästare
Mästare

Har aldrig testat en själv, men kanske en mutterslagmaskin kan lösa det?

Kolla dock först med mer erfarna på forumet så du inte riskerar att förstöra något annat.

Offline Profil  

InläggPostat: ons 02 feb 2011, 16:10 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Mutterslagare är mycket effektiv, kom bara ihåg att använda en 6-kants kraft hylsa.
Använder Du en vanlig 12-kantshyls så kommer den troligtvis att spricka eller göra muttern rund :x
När det går tungt är en 6-kants hylsa alltid bäst. 8)

P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57

Offline Profil  

InläggPostat: tor 03 feb 2011, 14:06 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Tackar för tipsen om mutterslagare! Skall kolla om jag kan få tag på nån... Vi får väl se vad wd-40 badet under veckan har gjort också.
I värsta fall så får jag plocka fram kapen/borren och se det som en anledning att byta till GP-vev om jag skadar orginalveven :)

några andra bra tips förutom mer värme och mutterslagare?

/J

Offline Profil  

InläggPostat: sön 20 feb 2011, 14:39 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Behöver tips på vart man hittar en "impact driver" (och vad de heter på svenska...?)
Det är alltså det verktyg som Sticky rekommenderar (sid 58 i 2:a utgåvan) att man använder för att få bort skruvarna som håller skivan med "oil seal" och lagret som återfinns bakom "mag housing" eller "svänghjulshuset"?

Det jag söker är alltså en sorts skruvmejsel vars axel roterar när handtaget trycks nedåt...
Google translate tyckte att detta skulle översättas som "slagskruvdragare" men det jag hittade då var endast elektriska skruvdragare med slagborrfunktion...

Tacksam för tips!

Edit: jajustdetja! Muttern togs varsamt bort medelst riktat våld och borrmaskin... :-) då vevaxeln var så rostig som den var så kändes det som att det var läge att byta ändå, om jag skulle råka skada den (vilket jag faktiskt klarade av att undvika)

Offline Profil  

InläggPostat: sön 20 feb 2011, 14:57 
Mästare
Mästare

Bild

Det bör dock nämnas som en parantes att jag aldrig lyckats få bort någon sönderrostad skruv (med dåligt huvud) medelst slagskruvmejsel...

JonasPetrini skrev:
Behöver tips på vart man hittar en "impact driver" (och vad de heter på svenska...?)
Det är alltså det verktyg som Sticky rekommenderar (sid 58 i 2:a utgåvan) att man använder för att få bort skruvarna som håller skivan med "oil seal" och lagret som återfinns bakom "mag housing" eller "svänghjulshuset"?

Det jag söker är alltså en sorts skruvmejsel vars axel roterar när handtaget trycks nedåt...
Google translate tyckte att detta skulle översättas som "slagskruvdragare" men det jag hittade då var endast elektriska skruvdragare med slagborrfunktion...

Tacksam för tips!

Edit: jajustdetja! Muttern togs varsamt bort medelst riktat våld och borrmaskin... :-) då vevaxeln var så rostig som den var så kändes det som att det var läge att byta ändå, om jag skulle råka skada den (vilket jag faktiskt klarade av att undvika)

Offline Profil  

InläggPostat: sön 20 feb 2011, 15:01 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Bild

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]