Oj! Nu var det ett tag sedan jag postade nåt om "framgångssagan" här på forumet
Det har blivit ett par måndags-mek-kvällar sedan sist och vi har nu kommit en bit på vägen.
i väntan på "bibeln" (Stickys complete guide) och diverse specialverktyg, har vi nu påbörjat att plocka isär resten av hojen för besiktning och rengörning/kassering och notering på listan för nybeställning av delar.
Hittils har vi tagit av; tank, luftburk, bakre fotstöd (plattor) gummilister, sadel, luftbromsen (nummerplåten) och styre. Det mesta verkar vara i bra skick, men många smådetaljer är bara kex kvar av, så som gummidetaljer och små skruvar och muttrar. Vi har behövt borra bort mer än bara en skruv som håller fast golvlisterna i fotplattan och benskölden.
Gällande Elen, så verkar kablarna vara hela, men nästan alla ytterhöljen smulas sönder när man nuddar vid dem, så ett kabelstamsbyte är nog nödvändigt.
På uppsidan, verkar motorn vara i tipp-topp-skick när vi tittade på drivsidan. Efter att ha plockat bort kåpan så såg det helt nytt ut i stort sett. Denna har troligtvis vart oljefylld under hela magasineringstiden, med tanke på volymen som rann ur när jag tog bort kåpan.
Kedjan är lite slapp, men sitter på bra och kedjeguiderna ser näst intill oanvända ut.
Nu vet jag inte hur en dålig koppling ser ut bara så där, men allt verkar se funktionsdugligt ut, förutom kanske lamellerna. Jag låter det vara för nu, då denna sida är den "lätta" att ta sig in i om det skulle visa sig vara total-havererat sen.
På ned-sidan så visar det sig mer och mer, i takt med att vi plockar av benskölder och tutkåpor att det är en hel del rost och jag tror inte att det är en sådan jättebra idé att låta patinan vara kvar längre tyvärr. Där mina fräsiga starkströmshorn satt fästa med alldeles för stora bultar i benskölden, har rosten angripit så pass att man får skära ut och svetsa nytt tyvärr...
Det positiva är att det kommer bli en total renovering, men det kommer att ta längre tid och bli dyrare än vad jag misstänkte.
Med detta i åtanke så hoppas jag att ni orginal-talibaner

har överseende med att jag nu försiktigt tagit bort både besiktningsklisterlappen och den italienska bensin- och olje-instruktionen under tankluckan för att kunna bevara dessa och sätta tillbaka när allt är nylackat.
Bifogar lite bilder, då jag misstänker att alla är nyfikna

Starkströmshorn... (dessa funktionstestades genom MacGyver-inkoppling till ett bilbatteri, med resultatet att grannarna trodde att flyglarmet gått...

)

inuti motorn, driv-sidan...

Insidan av kåpan, drivsidan...

en mycket väl rengjord Dell'Orto 21mm...

dags för fröken Lambretta att strippa lite...

Bakom besiktningsmärket från -76 fanns.... ett annat från -73!