Aktuellt datum och tid: fre 24 nov 2017, 02:28


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mild custom P200E
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 12:30 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Så här såg det ut i somras. Lånade en sadel av Ronnie Gavelin och efter det blir det aldrig limpa mer.

Bild

Vad göra efter närkontakt med en VW?

Bild

Vänta på besked från försäkringsbolag naturligtvis! Efter seriös behandling av ärendet hos Bilsport&MC Specialförsäkringar kom klartecken för reparation.

Istället för att bara lämna in åket i befintligt skick bestämde jag mig för att gå aningen mer på djupet. Det extremfula hos P/PX är tutkåpa, blinkers och bakljus så där blir det bl. a. en Rallykåpa och framblinkers från Vivo. Dessa ligger hos dottern i London som kommer hem med dem om ett par veckor.

Bild

Bild

Sidokåporna har anlänt och är LML utan hål för blinkers. Det var inte lätt att hitta kåpor utan blinkershål och med tabbar för yttre låsning. Hittade dem till sist hos Rollerladen. Trots att de inte är avsedda för blinkers är de helt förberedda för eldragning till dessa.

Bild

Baktill blir det preliminärt små(30*36mm) platta LED-blinkers från TNT monterade i nederkant på skylthållaren(se andra bilden). Fram till 1983 är reglerna för körriktningsvisare generella så inga placeringskrav i bredd- eller höjdled finns. Ett synlighetskrav på 30m i dagsljus gäller dock.

Då LED kräver DC-matning så bygger man om ett lastoberoende relä så att det också innehåller likriktningen för blinkerskretsen. Ex.vis Biltemas för ca 80kr har samma dimensioner och pin-config som Vespa AC-original.

PX vulgo-bakljus byts ut mot ett nättare i polerat gjutgods från Scootrs PX Classic-serie. Det känns och ser helt OK ut men packningen känns lite tveksam. Testade att sätta det i original monteringshål men då hamnar det lite för högt.

Bild

Det bulkiga handskfacket blev lite tillknycklat i kraschen och dumpas för att få en renare look.

Här återstår demontering av motor, lister och framgaffel.

Bild

Inom någon vecka ska all plåt in till riktning och lackering. Tack och lov är chassit och gaffeln rak så allt "lajnar" perfekt.


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 14:29 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Oj vad nice! Lite inspirerad blir man... Var i landet bor du?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 15:19 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Bor i Eskilstuna, mao samma landskap 8) .


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 18:11 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 nov 2009, 15:54
Inlägg: 164
Ort: Vänersborg/Lysekil
Ang LED-lampor, jag har ersatt bakljus, bromsljus och "parkeringsljus" på min PX-E med LED utan att mata dem med DC. Fungerar fint. Tänkte först dra om kablaget och mata från batteriet, men det behövdes inte.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 20:48 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Hej Olle!

Att köra AC på LED är normalt sett inte helt lyckat. Dels leder dioden bara under ena halvperioden(lite sämre ljusutbyte) och sedan blir hållbarheten försämrad då en en LED bara tål 5-6V i backriktningen(risk för katastroffel). Men det kanske finns LED-lampor för MC som är avsedda för både avsedda för både DC och AC?

Gillar du ljuset, personligen är jag inte så förtjust i LED-skenet, varken hemma eller i andra sammanhang. Men tipsa gärna om vad som funkar i praktiken.

PX200E ser ut att ha DC-matade blinkers. Men även här bör relät bytas ut för att man ska få rätt blinkfrekvens. Att använda lastmotstånd är en både klumpig och dyr lösning.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 22:45 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Strippad!

Bild

Här syns hur den ursprungligt silverfärgade 200:an lackats om utan att motorn lyfts ur. Jag kan garantera att den är oservad på 30år. Men ingen rost någonstans.

Rejält med avlagringar på motorn dock. Insidan är klart bättre så ingen renovering behövs nog i nuläget. Man kan iofs fundera på var det feta kommer ifrån.

Bild


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: mån 21 nov 2011, 07:52 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2194
Ort: Göteborg, Sweden
Spännande! Ev har du sett min egen retro-PX här på forumet http://www.scooterklubben.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=1400, fast du går längre. Dessutom ser jag att det kommit en del nya prylar. Lycka till :D
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: mån 21 nov 2011, 09:21 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Hej Jens!
Jodå, jag såg din tråd för ett tag sedan. Skillnaden mellan våra är väl att du tagit ett fordon i toppskick medan jag utgått från en rishög :wink:.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: mån 21 nov 2011, 13:03 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 aug 2003, 12:15
Inlägg: 617
Ort: Sweden
Kul att du gjort en tråd om det här Lars! Skall bli spännande att följa! :D

_________________
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: mån 21 nov 2011, 17:03 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 nov 2009, 15:54
Inlägg: 164
Ort: Vänersborg/Lysekil
Hej Lars,
Det elektriska är inte min grej, men jag hittade en sida (http://www.vespamaintenance.com/elec/charger/index.html) där det står att senare P-modeller har DC till bak- och bromsljus. Om det är så skulle det förklara varför mina ljus därbak inte blinkar ens vid mycket låga varv.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: mån 21 nov 2011, 17:16 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Hej Olle!
Det låter rimligt. Då lär det bara vara reläet för några tior som behöver bytas om du vill köra LED där också.

mvh
Lars


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 22 nov 2011, 11:53 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Fick lite "second thoughts" om blinkers. Eftersom jag hellackar kan jag lika gärna lägga igen blinkershålen i benskölden och skippa Vivokåporna och LEDs bakåt.

Det skulle vara smidigt med Hellas Barend som då fungerar både framåt och bakåt. Risken kan ju vara att man lätt skadar dem. Att montera dem så att de roterar med gas och växel är inga problem då kabeln roteras ytterst lite.

T.om. en -83 blir det inga problem vid besiktning. Har kontaktat Transportstyrelsen och det är OK.

Vad är era erfarenheter av Hellas lösning både estetiskt och funktionsmässigt?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 22 nov 2011, 12:37 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Det är dom som sitter på styrändan va? Vet du om man får ha dom på en -84?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 22 nov 2011, 13:28 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 02 aug 2009, 21:02
Inlägg: 282
Ort: Stenungsund
Jag frågade det angående min PK -84 för något år sedan och fick följande svar från bilprovningen:

"Hej!

Blinkers på styret är ok OM du har kvar de ordinarie blinkersen bak.

"Har körriktningsvisare flyttats/ändrats kontrolleras att:

körriktningsvisaren tydligt kan ses från en plats 5 m mitt framför/bakom MC:n
avståndet mellan de lysande ytorna fram är minst 2,4 dm, bak minst 1,8 dm
placering i höjdled lägst 3,5 dm, högst 12 dm (3-hjulig MC 15 dm)
bakre körriktningsvisare finns (körriktningsvisare på styret får inte ersätta bakre körriktningsvisare på ändrat fordon)"


/ Tomas

_________________
Vespa Sport Line
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
SS180 -65
Rally200

Övriga
TV175 -61
PX200 -84
Touring -57
PK80 -84


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 22 nov 2011, 14:10 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Hej Tomas!

Som jag nämnde tidigare går gränsen vid -83 så för min del är det inga problem! Men från -84 blir det tyngre.....

Det här är lite smäckrare än Hella, Fiat Uno sidoblinkers. Finns för ca 100kr/st. Om jag förstått det hela rätt så är det PnP. En liten brasklapp för spridningen dock.

Bild

Kombinationen barend och bak är ändå inte så dum då man iaf blir av med blafforna på benskölden.

Så ser bestämmelsen ut i sin helhet:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf

Nedan åskådliggörs de nya reglerna:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tor 24 nov 2011, 17:39 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Har saxat ur VV 2003:23 ang. vad som gäller tom 1983 och de enda krav som ska uppfyllas är dessa:

62 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.

64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.

65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90-30 blinkningar per minut.

mvh
Lars


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: lör 26 nov 2011, 16:57 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Har plockat bort bensköldslisten av alu inför lackering. Var kan jag låna ett verktyg för att få dit den nya här i Mälardalen? Om det inte finns något köper jag ett som senare kan uthyras för blygsam peng.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: lör 26 nov 2011, 18:15 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Här en del av de bitar som går till lack om en vecka. Fick dessvärre beställa ny övre kåpa till styret(sprucken), gasreglagerör och växelreglagerör(sneda).


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: lör 26 nov 2011, 18:27 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Om man inverterar färgerna på denna så har vi den two-tone färgsättning jag valt. Kulörerna blir Porsche Indischrot och Mini Pepper White.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 29 nov 2011, 18:27 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: tis 09 nov 2010, 18:00
Inlägg: 26
Ort: Malmö
Så jädrans snygg!


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 29 nov 2011, 18:30 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Bara man kunde hitta den beiga färgtonen som är på ovanstående vore lyckan fullständig. Mitt vrak går till lack på måndag.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 29 nov 2011, 22:02 
reVintage skrev:
Bara man kunde hitta den beiga färgtonen som är på ovanstående vore lyckan fullständig. Mitt vrak går till lack på måndag.

Kan det månne vara PIA 157 som Fritte använt i följande tråd (se bild)?

viewtopic.php?f=17&t=5105&start=15

Mvh

/ Fredrik


Upp
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 29 nov 2011, 23:05 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Den såg rätt ut. Kan alla blanda PIA157?



mvh
Lars


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: lör 03 dec 2011, 21:40 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Min dotter Karin kom från London idag och hade med sig Vivokomponentern. Självklart blev det provmontering. Självklart ska blinkers målas i sköldens kulör och näsan blir two-tone i röd/beige som tidigare nämnts.

Bild


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 12:55 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Var just och lämnade bitarna på lack. Det blev två Porsche-kulörer, Indischrot LM3A och Cremeweiss L51A.

Återkommer med BILDER efter hämtningen.

Ska försöka snika åt mig några timmar under julstöket till att snygga till motorn samt att lacka framgaffeln.


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010