Aktuellt datum och tid: fre 24 nov 2017, 02:27


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 12:57 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2194
Ort: Göteborg, Sweden
Spännande att få följa ditt projekt. Och kul att Vivo tagit fram nya retro-bitar.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 13:24 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 nov 2009, 15:54
Inlägg: 164
Ort: Vänersborg/Lysekil
Vivi, är det något man borde känna till? Var hittar man sådant? (googlade och fick mest livsmedelsbutiker)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 13:56 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
http://www.vivoscooters.co.uk/
Nu blir det nog mer begripligt.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: tor 08 dec 2011, 19:18 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Har jutidigare nämnt en alternativ blinkerslösning med barends. Fick hem de Fiat 128 sidoblinkers som finns nya för småpengar på nätet. The är plugnplay och fäster precis lagom i styrröret. Dock är de ihoplimmade så det går inte att byta lampa omg. Den som sitter i är bara på 3W så det duger inte. 10W är nog minimum. Ser inget problem i att kapa av den sista "snutten" och stoppa i ngt ljusstarkare som sedan låses med silikon.

Om jag väljer barends-lösningen så har Vivo lovat bistå med lock till de stora hålen i benskölden.

EDIT: Kapade och på insidan satt en T10 med hållare. Har dock inte sett sådana i 10W utförande.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 08:42 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 09 nov 2009, 13:47
Inlägg: 166
Men vrider man inte bara på det oranga glaset typ ett kvarts varv så kommer man åt lampan?

_________________
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 08:54 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Om det vore så väl! Dessvärre är de, som jag tidigare nämnt, ordentligt limmade. Vad tror du att man får för 52:-/st :wink: ?

Det tar max 10min att såga isär, byta lampor och sedan limma ihop med cyanakrylat.

Har hittat och beställt 11W. Ingen lek att hitta T10 wedge i högre effekter än 5W.

Det finns en annan Fiatblinkers som är bajonettlåst och O-ringstätad. Den syns på det gröna handtaget en bit upp(22nov) och kostar 99:-/st. Inte lika snygg i mitt tycke. Kräver också T10.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 10:04 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2194
Ort: Göteborg, Sweden
Det finns ju ett antal alternativ till dessa. Dyrare, men bättre, och med större möjlighet att bli godkända av SBP.

Originalblinkers till Rally 200/GTR 125 tex http://www.sip-scootershop.com/en/products/indicator+hella+handle+bar_57100000

eller olika modernare alternativ av "barend indicators", t ex dessa http://www.sip-scootershop.com/en/products/indicator+handle+bar+ends+_57110000

Glada hälsningar
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 10:34 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Hej Jens!

Det är en dock en del nackdelar med de kommersiellt tillgängliga: Stora, fula och dyra :wink: !

Kan tänka mig att de har större synlighet eftersom de sticker ut mer än 6cm. Så ur trafiksäkerhetssynpunkt kanske de är vinnare.

Sip har ytterligare en, men som känns tveksam:

http://test.sip-scootershop.com/EN/Products/57090000/Indicator%20.aspx

Den kan också köpas som sidoblinkers till bl.a. Fiat Barchetta(?) för hälften så mycket.

Återkommer med jämförande test mellan glödlampa och LED. Har beställt några LED-varianter via eBay.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 11:38 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2194
Ort: Göteborg, Sweden
reVintage skrev:
Hej Jens!

Det är en dock en del nackdelar med de kommersiellt tillgängliga: Stora, fula och dyra :wink: !


Dock, en klar fördel, de blir godkända av SBP. Jag har inte koll på vilka krav på synlighet de har men jag anar att dina små sidoblinkers kan ge dig problem. Better safe than sorry :wink:
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 12:11 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Jag har redan haft kontakt med Transportstyrelsen och fått skriftligt och entydigt svar. Det kommer inte att bli några problem hos SBP(mer än kanske lite obefogat gnäll).

Notera att mitt åk är äldre än -83. Tror att jag nämnde detta i en tidigare post: Inga krav på vinklar gäller. Enbart att synligheten i normalt dagsljus, rakt bak- eller framifrån, ska vara 30m.

Vem vill förfula sitt fordon med ett par "Ochsenaugen" :shock: :wink: . Tror att dessa ursprungligen användes av BMW. Den traditionella Hella/Vespa original är helt godkänd. I mitt tycke för lång dock. Kan tänka mig att den lätt kan få stryk.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 13:05 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2194
Ort: Göteborg, Sweden
Min herre har koll, och kunde det här bättre än jag. Respekt :D
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 13:15 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Att Transportstyrelsen är nöjd med blinkerserna är förståss en viktig del, MEN, den verkliga glädjen är nog att medtraffikanterna får en susning om vad man håller på med... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 13:26 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Helt rätt Fritte, safety first!

Tar självklart detta med prioritetet vid utprovningarna. Kanske det slutar med sep. bak- ock framblinkers iaf.

Vad säger ni som har lång erfarenhet om funktionen/synbarheten hos styrändsreglage på Vespa i allmänhet?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 17:15 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
På tal om "Ochsenaugen" så hittade jag en i lite mindre format:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Blinkers-82732/


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 17:34 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
P-tvåhundrans blinkers är så placerade att då man blinkar vänster så förutom att man ser det från vänster sida syns det c:a 40 grader från höger både fram o bak. Dvs totalt c:a 260 grader.

Hur många grader totalt syns styrblinkers med styret vridet & med en fet förare & tillika passagerare?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 17:56 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Den ekvationen räknar jag inte på eftersom jag liten, smal och inte ens har passagerarsits.

I mitt fall lär det nog iaf bli en bra bit över 200grader.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: lör 17 dec 2011, 11:07 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
En försiktig "styrändsblinkersoptimism" infinner sig. Fick igår hem de 11W/12V glödlampor som jag till sist lyckats hitta på eBay. Av någon anledning är det mer tryck i dem, än i den TNT 21W blinkers(finns på Sip) som följde med Vivo-kitet :?: . Kanske det beror på att TNTs 21W lampa har orangefärgat glas och sitter väldigt långt bakom linsen?

Ljusutbytet från från 11W lär definitivt räcka till för att ge god synbarhet på 30m avstånd. Spridningen är dock mindre än jag lovade Fritte, men den borde iaf vara mer än 220grader.

Nu gäller det att hitta ett AC blinkersrelä som fungerar med 11W glödlampa. Det finns lastoberoende reläer som dessutom har utgång för indikatorlampa/buzzer men dessa är dessvärre DC.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: fre 23 dec 2011, 00:14 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 nov 2009, 15:54
Inlägg: 164
Ort: Vänersborg/Lysekil
Ang LED-lampor på PX. Jag hade fel i antagandet att det på senare PX var DC-spänning till bak- & bromsljus. Det gäller tydligen inte sverigelevererade Vespor. Jag tog av kåpan & mätte, det var AC-spänning där bak.
För att kunna ha högre effekt på lampan i huvudstrålkastaren måste jag dra ner effektuttaget på andra lampor, därav LEDs bak.
Så nu funderar jag på att komplettera med en likriktarbrygga där bak, så borde LEDsen få dubbel effekt. Eller har ngn ett annat förslag? Batterimatning?
Tänkte oxå dra kabel från batteriet direkt till strålkastaren & låta omkopplaren styra ett relä, allt för att undvika spänningsfall.
God Hjul!


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: fre 23 dec 2011, 09:24 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Inte brygga, enbart en diod(halvvågslikriktning) samt en ellyt på kanske 4700uF som du lägger i lyktan.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: fre 23 dec 2011, 11:18 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Olle!

Du kan få en 3A/100V diod samt en 4700uF/25V för en tia från mig.

mvh
Lars


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: lör 24 dec 2011, 00:34 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Roade mig med att göra en sk Spicesimulering av OlleMs LED-bakljus resp. mitt barendsblink. Som synes ger en lägre uttagen effekt med LED(1,5W?) ett betydligt lägre ripple än 11W glödlampor i mina barends. I sådana här sammanhang har det inte någon extrem betydelse. Ev. skulle man kanske lägga ytterligare en 4700u när man kör glödlamporna. För att få ner likspänningen till en acceptabel nivå lägger man flera dioder i serie och utnyttjar det spänningsfall på 0,6-0,7 V som respektive diod har.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: lör 24 dec 2011, 11:24 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Det ovanstående är en approximation då det förutsätter 50Hz(varierar med varvtalet) samt 12V AC effektivvärde efter AC-regulator. Har någon mätt dessa två parametrar?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: lör 31 dec 2011, 16:25 
Lärling
Lärling

Blev medlem: ons 15 jun 2005, 23:30
Inlägg: 416
Intressant!

Kan Du förklara hur Du menar? :D :D :D :D

Errling


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: sön 01 jan 2012, 16:04 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Yo Erling,

Hoppas det inte var ironi så att jag slösat tid på en långrandig förklaring :-? :wink: .

När vi tar ut 12 växelspänning från P200E´s 3-poliga regulator så har vi bara möjlighet att köra halvågslikriktning(som ovan) med diod och kondensator. Liten kondensator ger stort rippel, sk-tig likspänning vilket kan skada vissa likspänningskretsar. En oändligt stor ger rippelfri ren likspänning. Högre strömuttag kräver större kondensator.

En diod har ett spänningsfall på ca 0,7V vilket innebär att flera i serie kan användas för att sänka likspänningen. Anledningen till att den halvsk-tiga likriktade spänningen är högre än växelspänningen är att likriktningen utgår från toppvärdet av växelspänningen. som är strax under 17V. Man kan ta ut högre spänning men i gengäld lägre ström.

Kontentan av det hela är att man måste välja en kondensator som ger tillräckligt ren likspänning för den tänkta last man har och med hjälp av diodsträckan få ner spänningen till lagom nivå. Den behöver inte på något sätt vara rippelfri!

Jag kan inte köra växelspänning till mina barends då det inte finns några växelspänningsrelän som stämmer då jag på samma gång vill ha en separat utgång till indikatorlampan på styret.

Så här ser det lastokänsliga(kan användas till både LED och glödlampor) relä ut som jag har tagit hem. Det passar direkt till senare, batteriförsedda PX för den som vill köra LED-blinkers:

mvh
Lars


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mild custom P200E
InläggPostat: sön 01 jan 2012, 17:23 
Lärling
Lärling

Blev medlem: ons 15 jun 2005, 23:30
Inlägg: 416
Du verkar vara en ytterst kunnig man, som imponerar på mig!

Försöker dock lära mig även i detta ämne, men är tyvärr en riktig novis fortfarande vilket känns lite frustrerande så fort det gäller detta område.
Skulle behöva en lättbegriplig lärobok i el-lära, dels baskunskaper men även lite mera avancerat.

Trevlig också att Du tillför ny energi på Forumet genom flera intressanta inlägg.

Erling


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010