Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 01:00


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 10:49 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: ons 12 apr 2006, 20:57
Inlägg: 247
Ort: Finland
Heissan,

Eftersom det är lite snack om alu polinin så tänkte jag att nån skulle kunna vara intresserad av några bilder på motorbygget jag gjorde tidigare i vintras.
Jag ville köra longstroke, men pga L-ringarna som polini bjuder på i kittet så är det inte riktigt ideal porttidsmässigt. Man kan inte använda en packing mellan cylle och topp eftersom övre ringen trycks ut ur loppet i tdc. Och om man lägger 1.5mm under cyllen så får man spolportarna på 130 grader, som inte riktigt är ideal för en sköön landsvägsmaskin.
Därför valde jag att gå polossi vägen, polini cylle med malossi kolv. A kolven passa perfekt i A cylindern.

Häller på och byter lagren i framsvingen nu, men troligen blir det en runda på helgen, rapport följer. Dynokväll inbokad 8.6, så efter det blir det siffror. Målet har varit en maskin som sitter lugnt i 100km/h med en förbrukning på 5l/100km.

De resterande komponenterna och specsen ser ut som följande

124/176
insugsduration 186
BGM pro 60mm vev
ovaliserad si24
avgasport breddad till 65% av borrning( jag blev tvungen att lyfta på den en aning för att få upp durationen)
MMW topp, med extra stroken in svarvad. med andra ord 2.7mm -->1.2mm squish
Sip Road



En massa bilder som jag redan lagt upp på andra forum.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 13:52 
Chefsmontörn
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 aug 2003, 19:29
Inlägg: 719
Ort: Nykil
Härligt! Skönt med lite friskt Finskt input i den nyuppblommade Alupolinidebatten!
Har du tänk dig någon annan utväxling eller byte av separata drev?
Vi ser fram emot helgens provkörning! Lycka till!

_________________
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 14:05 
Lärling
Lärling

Blev medlem: lör 19 nov 2011, 12:42
Inlägg: 541
Satt just och funderade på Pinasci 213/225 för att få till ett juste landsvägstrimsom inte kräver maxvarv. Men det här var häftigare!

Har du gjort mer åt SIn än ovaliseringen i botten och Polinis Bellmouth kit?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: fre 02 mar 2012, 13:00 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: ons 12 apr 2006, 20:57
Inlägg: 247
Ort: Finland
Tänkte köra original utväxling. Är så grön med largeframemotorer att har faktiskt ingen aning om hurudan utväxling skulle vara ideal. Men skulle kunna tänka mig att en kort 4a och längre primärutväxling skulle kunna vara bra.

Om det behövs så tänkte jag lägga ett större bakhjul som första hjälp.


Förgasaren har bara ovaliserats en aning, kasta dit ett 130 munstycke men vet inte om det är bra.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: fre 02 mar 2012, 18:22 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: ons 12 apr 2006, 20:57
Inlägg: 247
Ort: Finland
Var ut på de nysmultna vägarna idag. Har inte kört trimmad largeframe tidigare, nojaa, hade en pinasco bolt on på samma motor tidigare men skillnaden till original var inte så stor.

Herrejävlar vilket vrid den har! Man kunde kasta i 3 an efter man rullat iväg och den bara drar. Känns som mycket jämnt genom hela registret och visst varvar den en hel del också.

Längre utväxling kommer jag nog att behöva/klara av, kraften finns nog där.

Ska bli interessant att se vad som händer med en 28mm fugge. Jag har ett polini insug som jag matchat och tappat färdigt till blocket så det är bara att slänga på pwk:n som ligger på hyllan.

Gamla stilens koppling med malossi fjädrar fungerar perfekt.

Med erfaranhet av ett par 22hk smallframes skull min rövdyno säga att motorn ligger på 18-20hk. Men som sagt, 8.6 blir det bänkning.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: lör 02 jun 2012, 09:29 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: ons 12 apr 2006, 20:57
Inlägg: 247
Ort: Finland
Lite har det väl hänt här också.
Förra helgen var jag på Musket-Makes vårrun i Kalkkis. Det blev 60 problemfria mil.
Jag hade först i ett 130 munstycke men den verkade storkna så jag böt till ett 128, som har suttit i sen dess och fungerat bra. Tändningen ligger på 18 grader födp. Kolvtoppen ser riktigt frisk ut. Efter att jag kastat ihop motorn i vintras så låg tändningen på 24 grader, vilket man märkte bra. Botten draget var märkbart bättre med tidigare tändning. Skall kolla lite på dom här AddOn greijerna.

I Kalkkis körde vi lite toppfarter med gps och där gjorde min SS 110,4km/h. En bolt-on alupolini med road gjorde 101km/h (en 8000km körd original SX200 gjorde 97km/h..).
Min varva lätt ut på 4an och längre utväxling behövs.
På hemvägern vek jag in i Helsingfors och garaget och böt bakring till en GoldenBoy 4.00x10 och jo jävlar, den orka dra större diametern och jag flög fram till Hangö med gasen i bottnet hela vägen, och på en tank. 130km, 1h 25 minuter. Skulle nog kunnat kapa bort lite eftersom det var lite vägarbeten på gångs i Kyrkslätt.

Men kort sagt en helt underbar touring motor som man nu kör om bilarna på 100 området med, med en förbrukning på ca 5 liter på 100km.

Nästa fredag blir det dynorun i Helsingfors, ska bli kul då vi är drygt 10 scootrar, några olika polini setups också.

Bild


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: sön 10 jun 2012, 23:26 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: ons 12 apr 2006, 20:57
Inlägg: 247
Ort: Finland
Bild

18.3hk blev det.

Intressant att en stroker gjutjärns polini gjorde bara 0.2hk mindre. Denna då utan några extra ingrepp på block, förgasare eller cylinder. Bara "race" vev 60mm vev från bgm och allt bolt on. Den med 125 munstycke då jag kör 128. PK svänghjul kör han också men det borde väl inte inverka på maxeffekten.

Tyvärr bänkades ingen bolt on alu-polini.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 11:36 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: ons 12 apr 2006, 20:57
Inlägg: 247
Ort: Finland
Ett litet klipp filmat i somras. Ger litet mer feeling om motorn och kompletterar tråden trevligt


http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 26I-0gmJ84


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 12:38 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 07 apr 2011, 14:22
Inlägg: 76
Ort: Västerås
Skön feeling i den motorn du!


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 12:40 
Mästare
Mästare

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 11:28
Inlägg: 1477
Ort: London
Ser ju himla trevligt ut även om hastighetsmätaren inte funkar och styret sitter på snett :D

Var är det filmat och med vad för slags kamera?

Postar vidare på den engelska scooterklubbsidan så du får lite mer views :)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 12:50 
Mästare
Mästare

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 11:28
Inlägg: 1477
Ort: London
primmy73 skrev:

18.3hk blev det.

Intressant att en stroker gjutjärns polini gjorde bara 0.2hk mindre. Denna då utan några extra ingrepp på block, förgasare eller cylinder. Bara "race" vev 60mm vev från bgm och allt bolt on. Den med 125 munstycke då jag kör 128. PK svänghjul kör han också men det borde väl inte inverka på maxeffekten.

Tyvärr bänkades ingen bolt on alu-polini.


Har ju en PX200 motor liggande och började fundera på ett liknande ingrepp, fast å andra sidan om gjutjärnspolinin bolt on ger ungefär samma effekt kanske det inte är värt besväret.

Vet du något om hur den andra motorn överlevde förra säsongen...?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 14:44 
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08 sep 2007, 11:54
Inlägg: 536
Ort: Stockholm
Niklas, hade du den här setupen när vi sågs i somras?
Min gick ju nästan exakt lika bra som din när vi gasade på Värmdövägen och det var bara precis mot slutet som du segade förbi.

Johan


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 16:01 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: ons 12 apr 2006, 20:57
Inlägg: 247
Ort: Finland
Jo Johan, samma greijer. Som sagt så verkar mitt extralir inte haft så stor betydelse.
Klippet är filmat med en gopro2.

Måste väl hitta på lite mer hokuspokus till nästa säsong då polarn slänger på en malossi 221 touring motor.
Views är väl inte viktigt.. Tror faktiskt att jag lagt upp klippet på scooterotica redan. Har en liknande tråd där.

-n


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 16:08 
Mästare
Mästare

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 11:28
Inlägg: 1477
Ort: London
Sa da ar fragan - Johan vad har du i din motor...?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 18:31 
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08 sep 2007, 11:54
Inlägg: 536
Ort: Stockholm
Bolt on Polini alu och 122-munstycke och SIP Road-blås. Helt oportad motor.

Johan


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: tis 12 feb 2013, 23:47 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 aug 2010, 13:33
Inlägg: 271
Ort: Linköping
Först av allt vill jag tacka för en underhållande och inspirerande tråd.
Behöver något modifieras, eller passar det större bakhjulet rakt av?

_________________
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: ons 13 feb 2013, 11:49 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: ons 12 apr 2006, 20:57
Inlägg: 247
Ort: Finland
När man står stilla så passar det rakt av. När man kör landsvägsfart så växer diametern på ringen så mycket att den rubbade något vid ljuddämpar burken. Detta med shitty GoldenBoy ring. Böt bort ringen efter testet, på klippet kör jag 3.50.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: ons 13 feb 2013, 18:17 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Byt till ett bra avgassystem. Då lär du få lön för all din portningsmöda. Bara ett litet tips i all välmening. 8)

primmy73 skrev:
Jo Johan, samma greijer. Som sagt så verkar mitt extralir inte haft så stor betydelse.
Klippet är filmat med en gopro2.

Måste väl hitta på lite mer hokuspokus till nästa säsong då polarn slänger på en malossi 221 touring motor.
Views är väl inte viktigt.. Tror faktiskt att jag lagt upp klippet på scooterotica redan. Har en liknande tråd där.

-n

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alu Polossi 221 bygge
InläggPostat: ons 13 feb 2013, 22:35 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: ons 12 apr 2006, 20:57
Inlägg: 247
Ort: Finland
Hedge skrev:
Byt till ett bra avgassystem. Då lär du få lön för all din portningsmöda. Bara ett litet tips i all välmening. 8)

primmy73 skrev:
Jo Johan, samma greijer. Som sagt så verkar mitt extralir inte haft så stor betydelse.
Klippet är filmat med en gopro2.

Måste väl hitta på lite mer hokuspokus till nästa säsong då polarn slänger på en malossi 221 touring motor.
Views är väl inte viktigt.. Tror faktiskt att jag lagt upp klippet på scooterotica redan. Har en liknande tråd där.

-n



Jag vet, jag vet. Men skulle inte villa kompromissa med originalstuket som sip road ger.
Går och dagdrömmer om det här. Litet saftigt pris bara.

http://www.vespa-lambretta-teile.com/Au ... 0-Powerbox

Bild


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010