Aktuellt datum och tid: mån 26 jun 2017, 00:29


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: fre 01 jan 2016, 12:41 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Dags för ett nytt projekt som föds ur ett gammalt. I en tidigare tråd kunde en följa hur jag plockade ihop en Devil Inside motor, men jag konstaterade att jag nog inte var en hårdtrimmare utan lät den vandra vidare till en ny glad ägare i Tyskland.

Jag behåller p200 chassit men bygger en ny motor på helt andra principer. Roadside Repair Scooter Club är ett uttryck vi myntats på turer utomlandas när vi stått i vägrenen och försökt reparera rasade scootrar. Motorn ska byggas på alla idéer som har ploppat upp under dessa turer från mina resekamerater

Motorn utgår från en PX200 motor med elstart

Den visa skulle såklart rekommendera att köra motorn helt original men det är så tråkigt och vi får inget kul att prata om i bastun. Av samma argument avfärdas tex plug and play Malossi eller Alu-Polini.

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: fre 01 jan 2016, 12:42 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Här ligger motorn och väntar på att bli joxad med

Bilaga:
uploadfromtaptalk1451644885633.jpg
uploadfromtaptalk1451644885633.jpg [ 272.75 KiB | Visad 4972 gånger ]

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: fre 01 jan 2016, 12:48 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Så är planen just nu:

Bort med elstart
Bort med kuggkrans runt svänghjulet
Plugga separatsmörjningen

Ta bort luftfiltret och ersätta med skumfilter i karossen
Borra upp vissa hål i förgasaren för bättre flöden
Någon form av venturi, kanske något hemmagjort Vortex inspirerat

Upptaget insug
Longstroke vev med ett så kallad Lindmark Cut

Justerade portar cylindern
Helst en alternativ kolv men har inte hittar någon tex crosskolv som har 66.50mm bredd och 15mm kovbult, kan bli Grand Sport kolv.
Omarvetad topp på Dr Backers mottagning.

Big Box sport blås

...men den planen kan ändras under resans färd.

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: fre 01 jan 2016, 12:51 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
..och en Cosa koppling, mest för den som sitter i har krånglat.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: fre 01 jan 2016, 16:19 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 jan 2007, 18:14
Inlägg: 121
Ort: Sverige, Bromma
Coolt!. Aha, plugga separatsmörjning vet jag hur man gör på rätt sätt numera. Lindmark cut? Låter intressant, kan du utveckla?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: fre 01 jan 2016, 17:03 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Lindmark Cut kan ses som en fattigmans ballansering. Longstroke vevarna brukar vibrera en del så förhoppningen är att motorn skall gå lite mjukare.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: fre 01 jan 2016, 20:06 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Jag försöker läsa upp mig lite inför omarbetning på toppen och hittade denna förklaring på olika varianter på squishband
Bilaga:
uploadfromtaptalk1451671591419.jpg
uploadfromtaptalk1451671591419.jpg [ 94.54 KiB | Visad 4932 gånger ]

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: lör 02 jan 2016, 15:55 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 jan 2007, 18:14
Inlägg: 121
Ort: Sverige, Bromma
Som du vet e jag oxå lite inne på småfila lite på orginalcyllen. Om man läser XP Nicklas gamla trimguide (scooteristen nr 9) så har ju han lite olika tips. Tänker då på de som jag tror ger mest, tex bredda avgasporten 2mm. Höja cylindern 1-1,5 mm vore oxå intressant. Tänkte du göra det ? Följdfråga e sedan, ska du kompensera kompet på toppen eller ta av på cyllen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: lör 02 jan 2016, 16:37 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Jag tänker nog inte höja cylindern utan justerar bara toppen efter longstroke veven.

Men nu har jag lite panik eftersom det verkar som jag fått en slott för svarvning av toppen redan på Fredag och då bör jag ha valt vilken kolv jag ska ha och ha med den.

Är det någon som vet om det finns alternativa kolvar (tex för Suzuki / kawa /Honda) som passar i en standard PX200 cylinder, dvs 66.50 mm borr och 16mm kolvbult??????

Grand Sport kolven känner jag till men för att göra livet lite mer spännande letar jag efter något annat.

/H

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: lör 02 jan 2016, 17:28 
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08 sep 2007, 11:54
Inlägg: 536
Ort: Stockholm
Meteor är ju ett alternativ, men det verkar vara typ samma som GS?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100

Johan


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: lör 02 jan 2016, 20:56 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Det här kanske kan funka. Har inte hunnit mäta på original kolven för att jämföra.

Bilaga:
uploadfromtaptalk1451760965826.jpg
uploadfromtaptalk1451760965826.jpg [ 82.75 KiB | Visad 4883 gånger ]

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: lör 02 jan 2016, 22:52 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 jan 2007, 18:14
Inlägg: 121
Ort: Sverige, Bromma
wanten skrev:
Meteor är ju ett alternativ, men det verkar vara typ samma som GS?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100

Johan


Meteor'en är typ standard-replacement. Henke behöver nog något utan tjock-ringar om han avser varva mer än 9000, vilket jag får visst intryck av att han är ute efter. Jag hade gått på GS-kolven. Kul att labba med massa olika saker Henke men en bra kolv är aldrig fel.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 00:26 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 jan 2007, 18:14
Inlägg: 121
Ort: Sverige, Bromma
fredrikC skrev:
wanten skrev:
Meteor är ju ett alternativ, men det verkar vara typ samma som GS?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100

Johan


Meteor'en är typ standard-replacement. Henke behöver nog något utan tjock-ringar om han avser varva mer än 9000, vilket jag får visst intryck av att han är ute efter. Jag hade gått på GS-kolven. Kul att labba med massa olika saker Henke men en bra kolv är aldrig fel.


Förlåt, mer än 7000 ska det vara, önskedrömmer tydligen lite ;)
/f


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 01:46 
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08 sep 2007, 11:54
Inlägg: 536
Ort: Stockholm
Samma tillverkare av Meteor och GS stod det i alla fall, jag kollade inte så noga på bilden, men nu ser jag ju att den är väldigt lik en standardkolv.

Henke, jag tycker också du ska köra med GS. Dumt att labba med en så viktig del.
När du beställer kolven, beställer du också en ny till din SS -den såg inte bra ut när vi plockade ut den när Vespan stod i diket i Lettland ;)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 18:36 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Du har såklart rätt Wanten. Beställer en i GS kolv på direkten.

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 20:35 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Här hittar vi lite inspiration.
http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=30037

http://www.scooterotica.org/viewtopic.php?t=29482

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 21:25 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 jan 2007, 18:14
Inlägg: 121
Ort: Sverige, Bromma
topps skrev:



Hmm, får inte de där att funka, tror den understa kan vara denna?
http://scooterotica.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=29482&hilit=Lince+200+reed+conversion
/fredrik


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 23:48 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
fredrikC skrev:


Nej det var nog den här tråden jag egengligen menade:
http://scooterotica.co/forum/viewtopic.php?f=8&t=30037

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 23:59 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 jan 2007, 18:14
Inlägg: 121
Ort: Sverige, Bromma
Nej det var nog den här tråden jag egengligen menade:
http://scooterotica.co/forum/viewtopic.php?f=8&t=30037[/quote]

Japp, hittade den. Duktig lirare. Har lite svårt o förstå hur han får till de där faktiskt med roterande filar. Speciellt sidokanalerna. Tyvärr ingen dyno eller referat av den i slutet.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: ons 06 jan 2016, 23:49 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Håller på att plannera bearbetning av toppen. Jag har en P200 topp som syns här till vänster med en PX200 topp till höger.
Bilaga:
uploadfromtaptalk1452116950165.jpg
uploadfromtaptalk1452116950165.jpg [ 16.33 KiB | Visad 4723 gånger ]


I XP-Nicklas artikel från en gammal scooteristen hittar vi de olika kompen
Bilaga:
uploadfromtaptalk1452116933034.jpg
uploadfromtaptalk1452116933034.jpg [ 20.38 KiB | Visad 4723 gånger ]


Här är exempel på omarbetade eller alternativa toppar som går att köpa på de tyska scooterfirmorna

Bilaga:
uploadfromtaptalk1452116923591.jpg
uploadfromtaptalk1452116923591.jpg [ 11.43 KiB | Visad 4723 gånger ]
Bilaga:
uploadfromtaptalk1452116273536.jpg [112.41 KiB]
Nerladdad 34 gånger
Bilaga:
uploadfromtaptalk1452116129774.jpg
uploadfromtaptalk1452116129774.jpg [ 39.95 KiB | Visad 4723 gånger ]

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: ons 06 jan 2016, 23:52 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Bilaga:
uploadfromtaptalk1452117137830.jpg
uploadfromtaptalk1452117137830.jpg [ 18.34 KiB | Visad 4790 gånger ]
Bilaga:
uploadfromtaptalk1452117037954.jpg
uploadfromtaptalk1452117037954.jpg [ 23.64 KiB | Visad 4790 gånger ]

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: ons 06 jan 2016, 23:55 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Vart vist lite huller om buller med bilderna när det laddades upp från telefonen .... :mrgreen:

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 11:34 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2184
Ort: Göteborg, Sweden
Dessutom, XP-Niklas lever i högönsklig välmåga i Göteborg. Han är om möjligt ännu bättre på tvåtaktstrimning än då han skrev artiklarna i Scooteristen för 20 år sedan, även om han numera mest trimmar tvåtakts-SAAB. Förslag: Kontakta honom!
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 12:44 
Chefsmontörn
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 aug 2003, 19:29
Inlägg: 719
Ort: Nykil
Repostar min bild på olika villfarelser i toppvärlden.


Bilagor:
topplock1.jpg
topplock1.jpg [ 101.16 KiB | Visad 4758 gånger ]

_________________
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Roadside Repair SC tribute p200
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 23:19 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jun 2004, 09:46
Inlägg: 460
Ort: Stockholm / Stuvsta
Nu har vi svarvat om toppen, breddat förbränningsrummet , smalnat squishet, vinklat squsihet och höjt för att kompensera för longstroke. Höjningen gjordes rejält så när jag monterar ihop motorn så planar jag in toppen på rätt squish.
Bilaga:
uploadfromtaptalk1452287915453.jpg
uploadfromtaptalk1452287915453.jpg [ 48.8 KiB | Visad 4697 gånger ]


Bilaga:
uploadfromtaptalk1452287951351.jpg
uploadfromtaptalk1452287951351.jpg [ 41.71 KiB | Visad 4697 gånger ]


Bilaga:
uploadfromtaptalk1452287886278.jpg
uploadfromtaptalk1452287886278.jpg [ 42.08 KiB | Visad 4697 gånger ]


Bilaga:
uploadfromtaptalk1452287864513.jpg
uploadfromtaptalk1452287864513.jpg [ 40.21 KiB | Visad 4697 gånger ]

_________________
Hur svårt kan det va?


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010