Aktuellt datum och tid: fre 24 nov 2017, 02:24


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gula faran
InläggPostat: ons 29 jun 2016, 02:24 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: fre 10 jun 2016, 10:47
Inlägg: 4
Tänkte få tummen ur och börja dokumentera mina bravader nånstans, så nu kör vi! Kommer påbörja med att retroaktivt dokumentera vad som hänt för att sedan (förhoppningsvis) dokumentera mina pågående äventyr.

Det började med att jag våren 2015 köpte mig ett lik (med betoning på lik) efter inspiration från mina mopedmekande morbröder. Betalade hela 1000 riksdaler, och det var ungefär vad den var värd.

Bild

"hur svårt kan det va?" var grundinställningen vilket teoretiskt sett inte var fel, men hade jag vetat hur mycket tid det skulle ta att återställa den hade jag tänkt en gång extra innan jag påbörjade arbetet på just detta objekt.

När allt sedan var utrivet började det framgå hur rostig den faktiskt va.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Massa rost. På massa ställen.

Golvet var det största problemet, så ett nytt beställdes från SIP och det gamla avlägsnades.
Bild

Gick loss med vinkelslip för att få loss det lättåtkomliga.
Bild

Sedan kom mejselhammaren fram för att vålda loss punktsvetsarna. Gick mycket bättre än vad jag vågat hoppas på.
Bild

Bild

Allt går med våld, och går det inte med våld så går det med mer våld!
Bild

Bild

Den tunna plåten gillade inte riktigt mitt övervåld..
Bild

..så fick banka på den lite till.
Bild

Fortfarande lite rost kvar.
Bild

Borta!
Bild

Bild

Efter lite pusslande med vinkelslipen börjar det se riktigt bra ut!
Bild

Bild

Sen är det ju synd att man har lite otur när man tänker ibland och går loss lite väl vilt..
Bild

Grundade allt med 2k epoxygrund innan jag svetsade ihop det, vet ej hur mycket av den som överlevde mitt svetsande men definitivt mer än inget.
Bild

Bild

Svets klart! kunde blivit bättre, men blev rätt bra. För er som är nyfikna så svetsar jag med TiG.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Därefter, kanske parallellt, eller innan detta, städades även övriga komponenter från sin tattarmålade påpenslade lack. Den visade sig under blästring ha varit silver/grå i orginal vilket gjorde det väldigt svår att se om man blästrat klart eller ej genom det suddiga blästerfönstret. Samtliga aluminium delar var i mycket fint skick, trots det dåliga skick plåten var i.
Bild

Bild

Bild

Bild

Passade även på att pressa isär bromspedalen och smörja den.
Bild

Bild


Och precis just nu så insåg den arbetslöse studenten hur mycket bilder han har så då blev han omotiverad och checkar ut. Fortsättning följer imorgon (?).


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Gula faran
InläggPostat: ons 29 jun 2016, 12:31 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: fre 10 jun 2016, 10:47
Inlägg: 4
Efter bläster och grundlack såg det ut såhär. Var lite ivrig så finns inga bilder under de processerna. Blästringen av ramen var för övrigt det enda jag inte gjordt på egen hand då den var lite för stor för att få plats i blästerskåpet..
Bild

Lackeringen skedde i ett hemmabyggt bås i föräldrarnas carport - blev bra mycket bättre än vad jag vågat hoppas på!
Bild

Bild

Lackade hjulhuset svart, ska ju ändå bara fyllas med underredsmassa. Mitt hemmabyggda "bås" syns även i bakgrunden.
Bild

Bild

Bild

Bild

Även golvlisterna blev riktigt bra. Nästan lite för enkelt när man inte har gamla hål som dom nya listerna måste passas till.
Bild

Bild

Börjar sakta men säkert likna något igen. Vajrar dragna och fäste för regulatorn byggt och monterat. Det skulle dock visa sig att regulatorn var defekt och levererade cirka 7V istället för 12V. När jag sedan lånade en likadan regulator av en kamrat visade sig även den inte fungera som den skulle.. Var inte förens jag bytte till en BGM regulator som det började lysa på riktigt.
Bild

Bild

Resterande detaljer fick även de ny färg. Jag är imponerad av vad man kan åstadkomma med lite svart färg från biltema och 2K klarlack på burk.
Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har även i bakgrunden byggt motorn men inte dokumenterat processen alls. Alldeles för roligt för att ha tid att fota under tiden.
Vid detta tillfälle är setupen som följer:

Malossi 136 cylinder
Leovince snigel
Dellorto PHBL 24 + polini reed
PK tändning med HP4 svänghjul
mazzuchelli vev för reed
org. koppling
org. utväxling

Byggde mig även ett motorställ, och kan varmt rekommendera att fixa sig ett motorställ vid motorbyggande. Det underlättar arbetet något otroligt när blocket står stabilt på bänken istället för att åla sig runt hej vilt.
Bild

Bild

El! Spenderade många timmar på att lista ut hur allt förväntades kopplas, för att sedan strunta i det och bara improvisera. Funkade mycket bra. Har dock gjort men mental notis av att dra alla sladdar i en kabelstrumpa nästa gång för att slippa spindelbot som blir vid förgasaren med alla lösa sladdar..
Bild

Bild

Bild

Bild

Gaffel med framhjul, bromspedal och stöd monterat. Börjar liknan ett fordon för första gången på länge. Det blir svårare att hantera ju mer delar man får på.. var väldigt smidigt att bära runt på en tom ram, mindre så med tung gaffel monterad.
Bild

Notera det stilrena styret.
Bild

Bild

Bläckfisk.
Bild

Nästan..
Bild

Inte dockument vajerfepplet alls - ni vet alla hur det går till. Rikligt med svordomar och trångt.

Ännu mer nästan:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen var den ursprungliga renoveringen klar, cirka 300h arbete senare. Gick väldigt smidigt för o vara första gången jag arbetar på ett fordon byggt innan 2002, samt första gången jag renoverar något.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gula faran
InläggPostat: ons 29 jun 2016, 12:47 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: fre 10 jun 2016, 10:47
Inlägg: 4
Dags för 2015 års utgåva utav vättern runt på moped! Ni som bor i Götet och håller på med gamla scootrar har säkert hört talas om det, men för er övriga så kommer en kort presentation.
Varje sommar V28 så kör jag och blandade kamrater med lika intresse Vättern runt på moped ("moped"), med start och mål i Göteborg. Under resans gång våldsgästar vi blandade bekanta, badar, bastar och dricker öl. Resan brukar ta 7-8 dagar och består av 100+ mil körning.

När man ska åka långt behöver man givetvis ha med sig packning, så då behöver man ha packutrymme. Därmed byggde jag en liten söt pakethållare bak som såg ut såhär:
Bild

Bild

Bild

Den blev väldigt fin, men jag insåg rätt snabbt efter att jag blev klar att den kanske blev lite väl liten..

..Så då fick jag en gammal trasig av en kamrat istället som jag lagade och förstärkte!
Bild

Bild

Bild

Sedan bara några dagar innan avfärd hände dehär:
Bild

Jag insåg snabbt efter att den blev klar att orginalkopplingen inte under några förutsättningar klarar av den effekt motorn nu producerade så fixade mig en ordentligare koppling. Fjädrarna i denna var dock så hårda att man mer eller mindre behövde tvåhandsfattning för att koppla, vilket länkaget bevisligen tyckte sämre om än vad föraren gjorde. Så då fick man panikbeställa från scooter-center och hoppas att den anlände i tid. Den anlände till mölndal kvällen det var dags för avfärd så det löste sig som tur var.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gula faran
InläggPostat: ons 29 jun 2016, 13:24 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: fre 10 jun 2016, 10:47
Inlägg: 4
Nu börjar vi närma oss det intressanta. Under semestern diskuterade jag squish, placering av tändstift, och centrering av topplock med en annan begåvad tvåtaktstrimmare och kom fram till att jag nog behöver bygga ett topplock. Topplocket som följer med malossis 136 cylinder (som för övrigt är 132cc stor) var omöjligt att centrera, samt hade squishbandet placerat aldeles för högt så tillfredsställande squish gick ej att få med det topplocket. Därmed designade jag ett eget som löste dessa problem, och som ger mig en statisk kompression på 13.5:1 om minnet ej sviker. Den dynamiska kompressionen är mindre än så och varierar baserat på effektpipa och varvtal. Jag passade även på att lyfta cylindern 1mm så jag fick ner topplocket i förbränningsrummet för att förbättra tätningen samt centrera det.

Designen såg ut såhär:
Bild

Bild

Steg ett var att borra och fräsa hålbilden för tändstift och pinnbultar. Något jag fastnade på var hålbilden för pinnbultarna vilken jag antog var kvadratisk, men visade sig vara rektangulär 54x56mm...
Bild

När jag sedan hade listat ut detta kunde jag använda denna hålbild för att skruva fast min fyrkantiga klump i en rund jig med samma hålbild som jag sedan fäste i svarven.
Bild

Bild

Det finns för övrigt ingen tanke med de platta sidorna, det var bara frågan om att biten jag fick inte riktigt var bred nog. Hade svårt att motivera att köpa material för flera hundra kronor när jag kunde få det gratis..
Bild

Blivande topplock & jiggen jag använde för att fästa det i svarven.
Bild

Blivande topplock & orginal topplock.
Bild

Spännde sedan upp topplocket i rundmatningsbordet i fräsen och fräste ur förbränningsrummets botten.
Bild

Sedan goofade jag rätt rejält. Jag satte toppslidan i svarven på 42 grader när jag skulle svarva sidorna som lutade med 42 grader, när jag borde satt den på 90-42 grader dvs. 48 grader.. Så då var det bara till att designa om förbränningsrummet så det blev plattare och bredare för att bevara min kompression på 13.5:1.
Bild

Förbränningsrum omdesignat och färdigsvarvat!
Bild

Fick sedan slipa till ett specialverktyg för att kunna svarva spåret för o-ringen.
Bild

Resultatet blev perfekt - som om jag visste vad jag höll på med!
Bild

Bild

Bild

Bara kylflänsarna kvar:
Bild

Bild

Färdigt! Har tyvärr ingen mindre suddig bild på det :(
Bild

Bild

Porttiderna slutade på 185/125/120 efter att jag lyfte cylindern 1mm för er som är nyfikna. Givetvis behövde jag även såga lite i fläktkåpan för att få dit tändhatten, samt att jag tejpade det gamla tändstiftshålet så att luften passerar cylindern istället för att spruta ut genom hålet..


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gula faran
InläggPostat: tor 30 jun 2016, 18:12 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2194
Ort: Göteborg, Sweden
Häftigt! När jag läste "Koppling: Original" i flödet tänkte jag Oj! och mina farhågor besannades en bit ner. Tack för att du berättade!
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gula faran
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 21:53 
Trollkarl
Trollkarl

Blev medlem: tor 02 mar 2006, 19:05
Inlägg: 1511
Ort: Finland
Snyggt jobbat! Det har varit en hel del att göra. Hoppas den fungerar bra!


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gula faran
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 12:00 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 261
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Grym tråd. Tack för underhållningen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010