Aktuellt datum och tid: tor 04 jun 2020, 13:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Vespa 200 rally 1974
InläggPostat: ons 20 maj 2020, 19:25 
Nybörjare
Nybörjare

Hallå!

Dagens uppdatering. Eller årets kanske.. Har tvättat, rengjort och polerat det mesta på chassit (hoppar över målandet för tillfället) så ni kan vara lugna, patinan är kvar. :)

Men för att få den i kördugligt skick måste jag få ordning på framför allt motorn, när denna var utvändigt rengjord kikade jag in genom utblåset och såg att kolven inte såg så kul ut. Efter grundlig invändig rengöring insåg jag att som ovan en honing var nödvändig. Inga repor men rostangrepp. Tog cylinder till crs motorrenovering som löste honingen i ett nafs. Kolven går att använda ser det ut som, bara den andra kolvringen släpper snart..ligger i diesel för tillfället.

Tycker det är svårt att hitta rätt grejer på nätet, vilka kan ni rekommendera? Ringer gärna och pratar med någon säljare.

Jag behöver kolvringar, eventuellt kolvbult, nållager till lilländen på staken och cylinderfotspackning.

Ska det inte vara någon topplockspackning?

Mvh

Jim

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

InläggPostat: ons 20 maj 2020, 23:59 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Nej, ingen topplockspackning. Har du kollat med EHR-motor? Annars har jag allt det där här i Enskede.

Offline Profil  

InläggPostat: tor 21 maj 2020, 09:56 
Nybörjare
Nybörjare

Kommer gärna förbi dig i Enskede och köper grejerna. När har du i så fall tid? Jag är hemma hela helgen och kan komma när som helst. Vilken adress hittar jag dig på?

Offline Profil  

InläggPostat: tor 21 maj 2020, 19:04 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Ber om ursäkt. Kollade nu och jag hade bara nållagret, det var Rally 180 jag hade en massa kolvringar till. Beklagar. Adressen är Herrgårdsvägen 24 Enskede gård.
/P

Offline Profil  

InläggPostat: fre 22 maj 2020, 22:24 
Nybörjare
Nybörjare

Ingen fara, behöver en del pinaler så jag kommer nog lägga en order från SIP.

Vad tror ni om packboxarna i motorn, den har ju inte rullat något i princip sedan 1990. Är det dumt att inte byta när motorn är ur chassit? Planer var att undvika att dela den dock.

Offline Profil  

InläggPostat: lör 23 maj 2020, 22:37 
Nybörjare
Nybörjare

Såg att det var lite fuktigt runt "gear selector rod". Som jag förstår sitter det ingen packbox eller tätning runt denna? Vad hindrar oljan från växelhuset att ta sig ut i 'selector box"?

En fråga om kopplingen också. Öppnade upp kopplingskåpan och det såg rent och fint ut, rengjorde kåpan och den mekaniska delen som trycker på kopplingen. Ska stången smörjas med något?

Jag antar att samma olja som är i växelhuset smörjer kopplingen också? 2,5 dl läste jag någonstans, stämmer det?

Offline Profil  

InläggPostat: sön 24 maj 2020, 18:03 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Om du menar vid vajernipplarna så ska det vara fett där. Växelboxen är det olja i, och ja kopplingen får också sitt. Ställ den plant och fyll på tills det rinner ut i påfyllningshålet.

Offline Profil  

InläggPostat: mån 25 maj 2020, 10:28 
Nybörjare
Nybörjare

Tack! Tror jag förstår ungefär hur det är tänkt nu. Motorn sitter i ett stativ på arbetsbänken så oljan får vänta en stund.

I väntan på de nya reservdelarna ser jag över framgaffeln, styrlager behöver bytas bland annat. Har också kikat över de andra lagren för de två nedra axlarna, nållagren och de öppna lagren på hjulaxeln. Dessa smörjs via smörjnipplar. Men sprängskissen via SIP ser det ut som att det är kapslat lager? Hade det inte vart bra med kapslat lager och slippa fettet?

Offline Profil  

InläggPostat: mån 25 maj 2020, 11:43 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Jo, det är bra, men du behöver ändå fett till hastighetsmätardrevet.

Offline Profil  

InläggPostat: mån 25 maj 2020, 13:17 
Nybörjare
Nybörjare

Ja det är ju sant. Vet inte riktigt kvaliteten på lagren från SIP? Kanske köper skf eller liknande lokalt istället.

Hur är det med stötdämpare, min känns som en cykelpump.. finns en hel del att välja på? Är det någon större skillnad på standard och performance?

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]