Aktuellt datum och tid: mån 18 jun 2018, 21:16


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dubbla framljuset på en Vespa V50
InläggPostat: sön 12 apr 2009, 23:46 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
De svenska Vespa V50 mopeder har inte så mycket till strålkastarljus, de har ju bara en 6V 15/15 watt framlampa som jordas via en 6V 18W spollampa i bakljuset. Vid full effekt på framlampan så lyser den med 15Watt dvs att det går en ström på ca 2,5 A genom lampan fram och bak. Spollampan bak som alltså är seriekopplad med framljuset är 6V 18W och skulle lysa på full effekt först vid 3A, bakljus lampan glöder därför aldrig på full styrka och får bara 4-5V, vilket har fördelen att den nästan aldrig kan gå sönder, det gör också att lampan glöder bara ungefär lika stark som en 10W glödlampa.

Man kan ungefär fördubbla strålkastarens ljusutbyte genom att montera en 12V 25/25 watt (semi)hallogen lampa (lite svårt att hitta men finns t ex hos http://beedspeed.com , http://www.norbsa02.freeuk.com/goffybulbs.htm http://www.rollerlicht.de/lampen-scooter.html).
Bild Bild
Den kräver ca 2A för full effekt vilket generatorn lätt klarar om den kombineras med en 12V röd LED spollampa till bakljuset (finns hos Jula, artnr: 650310) 99kr för två:
Bild

Dom lyser också ungefär som en 10W lampa men drar väldigt lite ström och har mycket längre livslängd än en vanlig glödlampa. Du behöver också två dioder t ex 1N4001 (finns t ex hos Kjell&co, Elfa) och helst också en elektrolyt condensator på ca 3300uF (mer eller mindre) 25V (minst), finns t ex hos Elfa, kanske även Kjell&Co artnr 89305 eller något elektronikskrot..
Bild

Gör så här, ta bort framlampans reflektor. Byt 6V 15W framlampan i reflektorn mot en 12V 25W framlampa. Hitta en lämplig plats för att göra en ny jord anslutning så att framlampan jordas direkt i styret. Sladden som går till bakljuset kopplas i stället ihop med plussidorna av dioderna vars minussidorna kopplas med hel resp halvljuset av framlampan. Ta bort bakljusglaset byt spollampan mot LED spollampan, rikta dioderna bakåt, starta Vespan och testa ljuset. Om LED lampan är felvänd lyser den inte alls och måste vändas! Bakljuset kommer att pulsera kraftigt på låga varv, därför rekommenderar jag condensatorn, den “jämnar” ut spänningen och bakljuset kommer att lysa konstant(are) och mycket starkare. Kondensatorn kan man t ex lägga i bakljuset, där finns det gott om plats.

Bild
Skema för och efter fast utan condensatorn

När allt funkar sätter man tillbaka reflektor och bakljusglaset, de röda dioders ljus blir knappt hindrat av röda plasten och lyser lika bra som orginallampan trots att det nästan inte förbrukar någon elektricitet, denna får har man nu i framlampan i stället!

/Aryan

PS jag gillade inte det svarta längst ut på hallogenlampan men det går lätt putsa bort!

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Senast redigerad av aryan tis 12 maj 2009, 12:31, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 15 apr 2009, 23:02 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Blev medlem: tor 05 feb 2009, 23:05
Inlägg: 91
Ort: Täby
Super intressant!

fungerar detta även på en Primavera-68 ( de är väl lika?)
svårt att hitta dessa 6v lampor dessutom.
Tack för bra tips Aryan.



mattias

_________________
Mattias


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 15 apr 2009, 23:30 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
Tack, jag är inte helt säker att Primavera är likadan men om du har en 6V 15W framlampa och en 6V 18W baklampa så är det säkert likadant!

MvH Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 16 apr 2009, 06:15 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 aug 2003, 10:20
Inlägg: 2770
Ort: Hong Kong
Juste konvertering, me like!

p.s. Primavera har en annan lösning på elsystemet.

_________________
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 31 dec 2009, 00:13 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
Klantade mig och tappade lampan så nu provade jag med en 25/25W halogen från BeedSpeed också. Det är en annorlunda lampa som inte har ett litet bläck för halvhjuset som skuggar nedre halva av reflektorn utan den harbara två glödtrådar där halvhjuse sitter högre i reflektorn.

Bild

Den ger ett liet mera koncentrerad halvljus som inte är så bred, halvljuset blir lite som ett nedårrikad helljus och helljuset är som vanligt.

/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla framljuset på en Vespa V50
InläggPostat: fre 15 maj 2015, 00:14 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
Har nu byggt om till ännu bättre ljus med en LED lampa i strålkastaren.

Bilaga:
Skärmavbild 2015-05-14 kl. 23.22.25.png
Skärmavbild 2015-05-14 kl. 23.22.25.png [ 172.83 KiB | Visad 4495 gånger ]

Spänning 6V-36V Vid halvljus, tänds två av tre ljusdioder på lampan och vid hellus tänds alla tre dioder. Vid halvljus drar den bara 12W men ljuset (1350LM) är starkare än en 55W halogenlampa och vid helljus är effeken 18W och ljuset hela 2250LM.

Jag använder en generell brygglikriktare/regulator som jag matar lysen med +12V batterianslutningen
Bild eftersom lampan behöver likspänning som inte får bli för hög.

Ljuset är lika stark som en bilstrålkastare och dessutom lyser halvluset med ungefär full styrka redan på tomgång. Jag fick bygga om/slakta lampsockeln så att lampan hamnar rätt i reflektorn. Sedan var det lite krångligt att fixa så att AC tutan funkar iom knappen öppnar när man tutar man kan bygga om strömbytaren så att den stänger i stället men jag öste det med ett extra relä.

Som grädde på moset satt jag in en liten stadsljuslampa och byggde jag om hastighetesmätaren så att den nu har en belyst skala. Jag tog bort glaset, visaren, den gamla ogenomskinliga skalan, ritade en ny skala som jag skrev ut på laserskrivare och klistrade på en genomskinlig plastskiva så att den släpper igenom ljuset.
Bilaga:
skalan.png
skalan.png [ 7.53 KiB | Visad 4495 gånger ]

Monterade 4 små varmvita leds från en trasig julbelysning bakom skalan i hastighetsmätaren (2x2 i serie) med en förkopplingsmotstånd så att de går på 6-15V utan att gå sönder och inte lyser för starka. Kopplade in hastighetsmätarbelysningen på samma ledning som den som går till bakljuset. Det blev också mkt bra nu kan jag äntligen se hur fort jag åker när det är mörkt :-)

/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dubbla framljuset på en Vespa V50
InläggPostat: lör 16 maj 2015, 13:33 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
Satt nu även ett 12V sigg uttag under styret i höger spegelfästet så att jag kan lada mobilen under färden det funkar bra även på tomgång med helljuset tänd så laddas mobilen.

Funderar nu på att byta hastighetsmätarskalan till en roligare design, t ex så här:
Bilaga:
tacho target.png
tacho target.png [ 7.7 KiB | Visad 4444 gånger ]

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010