Aktuellt datum och tid: mån 11 dec 2017, 22:47


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Renovering av Strålkastare/elsystem Vespa P200E
InläggPostat: mån 28 dec 2009, 15:43 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: ons 25 nov 2009, 10:51
Inlägg: 41
Har köpt en Vespa P200E från 1983 som hade defekt strålkastare. Så här gjorde jag:

Reflektor och glas:
Särade på reflektor och lyktglas som bara var ihoptejpat(!)
Tvättade (sköljde utan att gnugga) reflektorn med T-sprit och sedan med aceton. (De löser olika slags smuts)
När acetonen avdunstat blev det kvar en tunn hinna. Frestande att gnugga bort den men då riskerar man att repa reflektorn! Jag hällde på silverputs, sådan som är vattenlöslig, och fördelade den över reflektorn med en bommullstuss. Efter ett par minuter sköljde jag med varmt vatten och lät den torka.
Glaset fick en tur i diskmaskinen. Därefter fixerade jag reflektor och glas (så att glasets räfflor kom rätt) med några små droppar Superepoxi. Sedan tejpade jag ihop det hela med självvulkande tejp (”Rotunda”, Claes Olsson) så att det blev tätt och snyggt.

Infästning i styrhuvudet:
Gängorna för strålkastarens fästskruvar i styrhuvudets aluminiumgods var dåliga. Jag satte dit rostfria pinnbultar som fixerades med Superepoxy efter noggrann avfettning med Tops och Aceton. Vid kommande demontering/montering sker slitaget mellan mutter och pinnbult med bättre livslängd som resultat.
Den nedersta lilla skruven som reglerar strålkastarens vinkel ersattes av en skruv med en liten ratt (från bra-att-ha-lådan) så att ljuset lättare kan justeras utan verktyg, t.ex. sänkas om man kör längre sträcka i mörker med passagerere.

Kopplingsplint:
Lampsockeln för strålkastaren används även som kopplingsplint och knutpunkt för andra kablar i styrhuvudet. Kontaktblecken är fastsatta i plastsockeln med rörformiga mässingnitar. I vissa fall har flera kontaktbleck staplats på varandra och hålls ihop med samma rörnit. Med tiden riskerar man dålig kontakt mellan de olika lagren och kontakten kan säkerställas antingen genom att niten borras ur och ersätts av en skruv som dras hårt genom de väl renputsade/vaselininsmorda kontaktblecken eller genom att man sätter lite lödtenn som brygga mellan blecken.

Godkänd på SBP:
Bilprovningen godkände den renoverade strålkastaren utan anmärkning. Fick ”stjärna i kanten” för den praktiska justerskruven!
Besiktningskillen var yte på en lååång provrunda – han tyckte nog också att det var roligt att köra Vespa!


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010