Aktuellt datum och tid: mån 11 dec 2017, 22:59


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Laga motorblock med alutite
InläggPostat: ons 19 maj 2010, 16:16 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 02 feb 2009, 00:38
Inlägg: 154
Ort: Stockholm
Bifogar bilder på lagning av ett fäste för fläktkåpan (Smallframe) med alutite (Jula). Efter ett par misslyckade försök läste jag Jim´s mekhörna på Classic Motor (som beskriver lagning med zink) och fattade att jag skulle ha en form att gjuta i. Det gäller att godset blir tillräckligt varmt och att man skrapar ner i smältan mot godset som smältan skall gjutas mot. Utgångsläget är helt nerfilat - gränsen mellan gammalt och nytt syns på första bilden. Smältformen gjordes av en plåtbit. Blocket vilade mot en tegelsten och allt värmdes med gasolbrännare:

Bild

Efter filning borrning (på frihand - inte helt centrerat kanske) och gängning:

Bild

Bild
Bild

Har även lagat en spricka i blocket med alutite. Svårt att få att fästa - måste bli varmt ordentligt och man måste skrapa i ytan mellan alutite och gods, men när det väl funkar så blir det kanon.


Senast redigerad av madoc mån 24 maj 2010, 09:45, redigerad totalt 1 gång.

Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 19 maj 2010, 21:52 
Mästare
Mästare

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 11:28
Inlägg: 1477
Ort: London
Grymt!

Det där skrapandet skulle göra sig bra i en videosnutt för att bättre förklara det, men resultatet ser ju perfekt ut!


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 31 maj 2010, 23:33 
Mästare
Mästare

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 11:28
Inlägg: 1477
Ort: London
Hmmm.... satt och funderade....

Jag har en P/X200 kolv som jag förr eller senare behöver svetsa igen ett par portar i eftersom den sitter i en uppborrad SS180-cylinder.

Problemet är det att cylindern är uppborrad efter kolven. Skulle den svetsas och det inte går käpprätt åt h******e så deformeras kolven hur som helst, vartefter den måste svarvas för att sedan borra om cylindern en andra gång.

Vad tror ni - skulle en zink-lödning hålla? På mektipssajten hävdas att zinkfogen är starkare än aluminiumet runtomkring, och det borde ju vara hur lätt som helst att löda igen hålen inifrån med en "form" kring kolven fäst med en slangklämma modell längre... Och med den obefintliga uppvärmningen av godset runtomkring borde väl inte heller kolven deformeras?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 01 jun 2010, 07:56 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2008, 15:54
Inlägg: 436
Ort: Malmö
victor skrev:
Hmmm.... satt och funderade....

Jag har en P/X200 kolv som jag förr eller senare behöver svetsa igen ett par portar i eftersom den sitter i en uppborrad SS180-cylinder.

Problemet är det att cylindern är uppborrad efter kolven. Skulle den svetsas och det inte går käpprätt åt h******e så deformeras kolven hur som helst, vartefter den måste svarvas för att sedan borra om cylindern en andra gång.

Vad tror ni - skulle en zink-lödning hålla? På mektipssajten hävdas att zinkfogen är starkare än aluminiumet runtomkring, och det borde ju vara hur lätt som helst att löda igen hålen inifrån med en "form" kring kolven fäst med en slangklämma modell längre... Och med den obefintliga uppvärmningen av godset runtomkring borde väl inte heller kolven deformeras?


Med uttalad brist av metallurgiska kunskaper, ser jag som amatör faran med att blanda olika metaller i den miljö som finns inuti en motors cylinder. Zink och aluminium har olika smältpunkt och värmeledningsförmåga. Därmed bör värmeutviddningen också vara olika.

Inget projekt jag skulle ge mig på i alla fall.

_________________
Go classic, not plastic


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 01 jun 2010, 09:19 
Mästare
Mästare

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 11:28
Inlägg: 1477
Ort: London
Martin O skrev:


Med uttalad brist av metallurgiska kunskaper, ser jag som amatör faran med att blanda olika metaller i den miljö som finns inuti en motors cylinder. Zink och aluminium har olika smältpunkt och värmeledningsförmåga. Därmed bör värmeutviddningen också vara olika.

Inget projekt jag skulle ge mig på i alla fall.[/quote]

Det ligger onekligen något i vad du säger.

Så problemet enligt dig är inte hållbarheten utan snarare risken för deformering på grund av hettan..?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 01 jun 2010, 19:34 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 19 okt 2008, 15:54
Inlägg: 436
Ort: Malmö
victor skrev:
Martin O skrev:


Med uttalad brist av metallurgiska kunskaper, ser jag som amatör faran med att blanda olika metaller i den miljö som finns inuti en motors cylinder. Zink och aluminium har olika smältpunkt och värmeledningsförmåga. Därmed bör värmeutviddningen också vara olika.

Inget projekt jag skulle ge mig på i alla fall.


Citera:
Det ligger onekligen något i vad du säger.

Så problemet enligt dig är inte hållbarheten utan snarare risken för deformering på grund av hettan..?


Som den amatör jag är inom området, kan jag läsa mig till att zink har en lägre smältpunkt än aluminium och således bör utviddningen ske vid en lägre temperatur med eventuellt värmenyp som följd, om nu materialen skulle hålla ihop i denna tuffa miljö som råder i en motorcylinder.

_________________
Go classic, not plastic


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010