Aktuellt datum och tid: ons 13 dec 2017, 03:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fixa nyckel till lås.
InläggPostat: sön 06 jun 2010, 23:21 
Entusiast
Entusiast

Hej hej...
När jag letade efter ett styrlås till min v31T, så chockades jag över priserna. Visst, jag skulle kunna köpa ett nytillverkat, men det skulle vara trevligt med ett orginal. När jag frågade runt folk som hade såna lås och de sade vad de ville ha för låset, så trodde jag att det var skämt ibland.

En ville ha 50 Euro + frakt för en nyckel, en annan 2500 kr för hela paketet! Jag svarade med att jag hade flera såna och undrade om han ville köpa några för 1250 kr st. Han svarade aldrig.

Hur som helst. En vänlig själ här på forumet gav mig ett lås utan nyckel och jag fixade låset, eller en nyckel till den. Inte orginalnyckel utan en som passar. Saker är den att nu kan jag öppna både hänglåset till garaget samt vespan med samma nyckel hehe. Skulle någon ha en nyckel orginal och inget lås, ja, hör av er,jag skulle tacka för en sådan nyckel, eller skulle någon behöva hjälp, ja, hör av er.

Borra inte sönder era fina och dyrbara lås...

Trevlig läsning...
http://vespa50.se/howtolock/lock.html

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07 jun 2010, 07:43 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Tack för den utförliga guiden. Den kommer att sparas till framtida behov.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07 jun 2010, 09:41 
Entusiast
Entusiast

Glömde att berätta att hela proceduren tog ungefär 2 timmar. Så det går ganska fort. Inklusive bilderna och guiden.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07 jun 2010, 20:27 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Mycket bra guide, tack. Har en Volvo PV från -53 som jag saknad nycklar till. Har hört att det går att beställa till nyare bilar så jag chansade och ringde till den lokale återförsäljaren och frågade.

Nästa dag kunde jag hämta ut tändningsnyckel och dörrnyckel till det human priset, 300kr. Volvo har altså sparat alla koder till tillverkade bilar och kan tillverka nya nycklar, det kallar jag service.

Kanske man kan skriva till Pontedera och höra om man sparat koderna till Vespa?.....

/Janne

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07 jun 2010, 22:28 
Entusiast
Entusiast

Ja, det skulle vara något.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08 jun 2010, 02:04 
Mästare
Mästare

jings skrev:

Kanske man kan skriva till Pontedera och höra om man sparat koderna till Vespa?.....

Tror inte alls det skulle vara omöjligt... Italienarna är fanatiska arkiverare, och slänger i princip aldrig något, så såväl koderna som servicen kanske existerar?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08 jun 2010, 07:58 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Enligt gamla papper måste man ha med sig numret på originalnyckeln till sin lokala Vespa-service när man vill ha en ny, så det blir nog svårt.
De äldsta nycklarna har en fyrsiffrig kod och de senare, strax innan svensklåsen kommer, har en femsiffrig.
/P

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]