Aktuellt datum och tid: mån 11 dec 2017, 22:48


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: tor 29 jul 2010, 12:13 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Läs här:

http://www.vespa-klub.dk/Rally_CDI.HTM

Mvh

Guran

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: ons 20 okt 2010, 12:53 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: ons 29 sep 2010, 08:20
Inlägg: 11
Ort: Västerås
Hedge skrev:


Hej Guran! Du verkar vara kunnig på det här området. Jag kollade in länken. Fattade inte riktigt.... Behåller man ursprunglig vevaxel och tändplatta och kopplar in på den modifierade Ducati cdi´n?

_________________
Nisse Hult


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: ons 20 okt 2010, 19:07 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Exakt. Man byter endast ut Femsatronic-spolen mot en Ducati-dito. Det är det som beskrivs.

Kan vara skönt om man Femsan strejkar och man inte vill köpa någon av de ersättningsspolar som finns. De är inte så bra nämligen.

/G

Kronblom skrev:
Hedge skrev:


Hej Guran! Du verkar vara kunnig på det här området. Jag kollade in länken. Fattade inte riktigt.... Behåller man ursprunglig vevaxel och tändplatta och kopplar in på den modifierade Ducati cdi´n?

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: ons 20 okt 2010, 22:00 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: ons 29 sep 2010, 08:20
Inlägg: 11
Ort: Västerås
Tack för svar! Du rekommenderar alltså detta? Jag har ingen spole alls nu. Bättre att köpa en ducati cdi å bygga till än en femsatronicersättare? Driftsäkert? Har du hört någon som testat? MVH/Nisse

_________________
Nisse Hult


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: tor 21 okt 2010, 10:54 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Ducatin är den som sitter på alla senare växlade Vespor, och den går nästintill aldrig sönder. Och med tanke på att modifieringen i princip bara går ut på att sätta ett motstånd och en kondensator på pickupsladden, så skulle jag nog hellre gå den vägen än att köpa någon av de ersättningsspolar som finns. De kostar den del, och jag har hört mycket negativt om dem. Inte hört om någon som inte fått danskens metod att fallera.

Bygg en dosa med kondensatorn och motståndet i, koppla tändplattan till den och koppla sedan från den till Ducati-CDI'n. CDI'n kan man hitta beggad eller ny överallt.

/G

Kronblom skrev:
Tack för svar! Du rekommenderar alltså detta? Jag har ingen spole alls nu. Bättre att köpa en ducati cdi å bygga till än en femsatronicersättare? Driftsäkert? Har du hört någon som testat? MVH/Nisse

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: tor 21 okt 2010, 23:03 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: ons 29 sep 2010, 08:20
Inlägg: 11
Ort: Västerås
Hörrdu, det låter bra. En sista fråga..... ursäkta en novis... Fortfarande 6 v efter bytet?
mvh/Nisse

_________________
Nisse Hult


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: mån 25 okt 2010, 09:15 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Har ingenting med generatorn att göra, så ja - 6v består. Vill du ha 12V krävs att du byter vev, vevlager, tändplatta och svänghjul.

/G

Kronblom skrev:
Hörrdu, det låter bra. En sista fråga..... ursäkta en novis... Fortfarande 6 v efter bytet?
mvh/Nisse

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: mån 25 okt 2010, 11:23 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: ons 29 sep 2010, 08:20
Inlägg: 11
Ort: Västerås
Hej igen, tack igen! Jag verkar tyvärr ha gått på en rejäl nit. Rallymotorn jag nyss har köpt har en skuren vevaxel. Trodde den var ok. Jag vet inte hur jag ska göra nu. Det här blev lite mer omfattande än jag hade tänkt mig. Jag har hittat en massa bra info här på forumet efter mitt köp.... Känns som om jag borde sökt den före köpet... Jag ställer undan Rally motorn ett tag och funderar. Tanken var att den skulle in i min GL. Jag kanske skaffar ett cylinderkit 177 till den istället. Hur som helst Guran, tack för din hjälp!

_________________
Nisse Hult


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: ons 26 jan 2011, 01:50 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: ons 29 sep 2010, 08:20
Inlägg: 11
Ort: Västerås
Länge leve Jan Haugstedt! Det funkar klockrent med konverteringen enligt danskens anvisningar. Motorn går!

_________________
Nisse Hult


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Femsatronic -> Ducati, så gör man. (Vespa Rally 200)
InläggPostat: lör 28 jul 2012, 11:14 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 02 aug 2009, 21:02
Inlägg: 282
Ort: Stenungsund
Nu verkar det finnas en färdig lösning om man inte vill göra den själv.

Bild
http://beedspeed.com/product_info.php?products_id=10372

/Tomas

_________________
Vespa Sport Line
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
SS180 -65
Rally200

Övriga
TV175 -61
PX200 -84
Touring -57
PK80 -84


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010