Hej!
Att byta olja är inte kul, det går ju jättebra att få ut den MEN få in den nya oljan är lite värre, tycker i alla fall jag.
De flesta Vespamotorer (handväxlade) har M8 skuvar för avtappning och påfyllning. Denna beskrivning är avsedd för dom.
Börja med att ta en tur förbi närmaste Biltema varuhus och investera 40 kr i en pump för byte av växelhusolja (båt tillbehör) artikelnummer 25-776. Gillar man inte Biltema så är det ok att skicka en granne eller mindre nogräknad kompis.
Dessa pumpar har en adapter för Yamaha båtmotorer och den är just en M8 adapter. Det är den lilla aluminium adaptern på bilden.
Bilaga:
DSC_0586_small.jpg [ 55.04 KiB | Visad 27443 gånger ]
Denna pump passar direkt på samma företags SAE30 (artikelnummer 36-887) gräsklipparoljeflaska (0.6 l), mycket praktiskt. Den enda modifieringen så man måste göra är att kapa sugslangen från pumpen så den precis når botten. Eftersom de flesta gräsklipparoljeflaskorna har samma gäng så passar nog ett antal andra också(t.ex OK/Q8).
Börja med att ställa vespan på ett plant underlag, detta för att nivåerna ska bli rätt.
Nu är det bara att tömma ut oljan via den undre pluggen, vänta till så mycket som möjligt har runnit ur (fungerar bäst om den är varmkörd). Lossa påfyllningspluggen och anslut pumpen till den, andaptern har en liten oring som tätning så man behöver inte dra år det hårt, fingerkraft räcker med råge. Kom ihåg att skruva tillbaka tapppluggen under motorn, dra den med måtta det är bara M8 i alumimium.
Bilaga:
DSC_0595_small.jpg [ 70.54 KiB | Visad 27443 gånger ]
Ja sen är det bara att pumpa, jag brukar pumpa c:a 25-30 ggr för att fylla en PX200 motor men det kan behövas mer. Testa genom att låssa på anslutningen i blocket så ser ni om det rinner ut olja, det ska rinna ut lite när det är fullt. Skruva dit påfyllning/nivå pluggen med lite känsla, det är fortfarande bara M8 i aluminiumblock.
Bilaga:
DSC_0597.jpg [ 36.51 KiB | Visad 27443 gånger ]
Ja svårare är det inte, det finns andra sätt ochså men detta tycker jag fungerar bra.
Ha en fortsatt trevlig sommar.
PS! Ber så mycket om ursäkt för den skitiga motorn DS!