Aktuellt datum och tid: ons 13 dec 2017, 03:52


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: X-tra hög 2:a & 3:a...
InläggPostat: tor 11 okt 2012, 17:02 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
I min otrimmade P200 håller jag på att installera nya kugghjul på utgående axeln, 2:an o 3:ans hjul byts ut. 2:an från 42 tänder till 40, 3:an från 38 till 36. 1:an förblir oförändrad, vid start o krypkörning är den bra som den är. Med 4:an håller jag trafikrytmen på 30 sträckor o tar mig upp till 100 kph, plus 5 kph i medvind o minus 5 kph i motvind, o motorn går väldigt behagligt när man kör för fullt. En högre 3:a (+5,55%) borde ge en bättre övergång till 4:an. 2:an (+5%) höjes så steget till 3:an inte blir för stort.
Bilaga:
ny vxl.png
ny vxl.png [ 19.92 KiB | Visad 2397 gånger ]


Jag återkommer efter jag provat o berättar hur växlarna upplevdes.


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: X-tra hög 2:a & 3:a...
InläggPostat: tor 11 okt 2012, 18:13 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2195
Ort: Göteborg, Sweden
Intressant! Har jag inte hört om förut.

En standardåtgärd på högvarvande trimmade PX (Malossi 210) är annars att byta ut 4:e växeln från Vespa T5. Den är lägre och ger dels ett mindre hopp till 4:an, fast "andra vägen" jämfört med dig, dels gör den det lättare för en motor med mindre råstyrka att orka varva ut på 4-an.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: X-tra hög 2:a & 3:a...
InläggPostat: tor 11 okt 2012, 18:47 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Det är en italiensk firma, DTR som tillverkar hjulen, på sidan 494 i SIP katalogen finns dom. Jag tror att, som du skrev, en lägre 4:a skulle få den att varva ut bättre, o antagligen gå något snabbare, men förmodligen på bekostnad av den trivsamma gång som Vespan har på 4:an nu.

Synd att diagramet inte syns, men det kommer väl snart...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: X-tra hög 2:a & 3:a...
InläggPostat: fre 09 nov 2012, 14:31 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 02 aug 2009, 21:02
Inlägg: 282
Ort: Stenungsund
Det kändes när man läste tråden om din lyft som om du var klar med växellådan.
Hur blev det, är du nöjd med drevingen?

Satt och läste lite i gamla Scooteristen som är upplagda på hemsidan. I nr 2 från 1992 finns det ett reportage om en väldigt speciell P200. Grymt fräsig kärra det där. Men det är ju 20 år sedan så det är väl snart dags att bygga något nytt.

/Tomas

_________________
Vespa Sport Line
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
SS180 -65
Rally200

Övriga
TV175 -61
PX200 -84
Touring -57
PK80 -84


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: X-tra hög 2:a & 3:a...
InläggPostat: fre 09 nov 2012, 14:45 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Ska montera det sista i helgen, så nästa vecka blir det provkörning om vädret tillåter, spännande! :mrgreen:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: X-tra hög 2:a & 3:a...
InläggPostat: fre 09 nov 2012, 21:45 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Captain Slow skrev:
Satt och läste lite i gamla Scooteristen som är upplagda på hemsidan. I nr 2 från 1992 finns det ett reportage om en väldigt speciell P200. Grymt fräsig kärra det där. Men det är ju 20 år sedan så det är väl snart dags att bygga något nytt.

/Tomas

Jo, visst har jag pillat med annat, men Vespan har en klar plats i mitt hjärta. Senaste damen jag sällskapade med, hänvisade sig som "den andra" dvs ett snäpp lägre än min Vespa.

1987 köpte jag en Sportster, och blev förvånad över att man blev blötare på en dyrare MC än Vespan. 1992 när Vespan fått sitt nuvarande utseende blåste Sportsten en topplockspackning och avyttrades.

Köpte en Triumph 650 o sålde.

1997 fick jag ett stroke o tänkte att nu gäller det att hinna med det man missat innan... Har aldrig haft nån sporthoj, så jag ringde AVA mc o köpte en Ducati 750 SS. 1½ år senare då jag hunnit med det jag missat, såldes den, så kul var det inte.

Jag har tidigare haft en ombyggd Indian 750 cc, vilket har gjort att jag är medlem i Svenska Indiansällskapet o åkt på deras träffar. Detta gjorde att jag köpte en Indian Army på 500 cc o renoverade, o sedan sålde...

Tillbaka till nutid.

Kugghjulen från SIP var för breda. Att hitta en planslip med magnetbord var omöjligt. Det visade sig att en kompis i Indianklubben hade en, så han gnagde av 16/100-delar på 3:ans hjul, sen passade det!

Slutmonterade för nån timma sedan o provade 2:an o 3:an på några meters körning på garagegången. Jag bor vid en brant backe så jag vill inte ensam ge mig ut att köra eftersom när allt varit isär kan nåt krångla, o Vespan måste då draaas uppför backen... Men, på söndag kommer söner o firar att pappa varit snäll ännu ett år, så då får jag BACKUP.
:mrgreen:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: X-tra hög 2:a & 3:a...
InläggPostat: sön 11 nov 2012, 17:02 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Mycke blöta löv på en blöt vägbana uppmuntade inte till någon längre tur. Växlingen från 1:an till 2:an, har jag varit orolig för att gapet mellan växlarna skulle upplevas för stort, gick precis som tidigare. Växlingen 2:an till 3:an var också lika.

Inget rassel från växellådan upplevdes.

Det behövs mera körning för att skillnader ska märkas, men jag tror att förändringen är till det bättre.
:mrgreen:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: X-tra hög 2:a & 3:a...
InläggPostat: fre 16 nov 2012, 19:32 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Körde 8 km idag, förvånansvärt liten skillnad i körupplevelse.

Men att mala igenom 1:an, 2:an o 3:an för att komma till 4:an kan nu göras vid lägre motorvarv. Nedväxling i branta landsvägsbackar innebär inte lika stor hastighetssänkning. På slingriga vägar då 4:an är för hög, blir hastigheten bli högre.

Jag ser i dagsläget inga nackdelar, till våren kommer jämförelse att görs med en original PX200.
:mrgreen:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: X-tra hög 2:a & 3:a...
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 17:38 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Nu har jag kört några mil.... o det är fan så mycket trevligare... en högre trea ger möjlighet att ha en hög vxl med drag upp till 90 kph att köra i tätbebyggda områden med, o på landsväg kan den bli hjälp att växla ner till i branta backar. Jag är fullt nöjd med denna modefiering av vxl-lådan!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010