Aktuellt datum och tid: lör 21 sep 2019, 19:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Scooterpremiär Malmö 2009
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 20:48 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Jag kopierar ett inlägg jag lade på Nikonforum.se. Lite ovidkommande information finns därför.

Röda fanor och kampsånger är inget för mig på 1:a maj. För körde jag jänkebilskortege, men nu har man bilivit scooterist.
Scooterpremiären är arrangerad av Lambrettaclub Malmö, som, hur konstigt det än låter, är märkesoberoende.
Jag har aldrig under mitt mångåriga motorintresse sett en så uppskattande allmänhet som på denna scooterträff.
Det var enormt svårfotograferat med fruktansvärda högdagrar och skuggor.

Bild
Nu börjar vi samlas. Min är nummer fyra från vänster.

Bild
Folk ramlar in hela tiden. Räknade till ca 40 scootrar.

Bild

Bild
Lambrettor och Vespor i en salig blandning

Bild
Alla hade inte komplett fordon med sig.

Bild
Även Danskar var representerade. " Husk Lyset"

Bild
Backspeglar kan monteras på olika sätt.

Bild
Är vägen tråkig kan man ha annat att fästa blicken på.

Bild
Peter Sundfeldt, känd från Motorjournalen hade kört ner från Göteborg på sin Stella. En mycket sympatisk herre med en D2X om halsen. :T

Bild
Peter Sundstedts Stella. Italiensk Vespa, Tillverkad i Indien, Exporterad till USA med varumärket Stella och importerad till Sverige.
Reportage om Stellan kan du se här: http://kanalnio.se/web/kanalnio/program/motor/-/k5videoplayer/playlist-name/Motorjournalen%201507/none/

Bild
Vespa (Stella) med milesmätare.

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 21:03 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Hmm.. har du gjort något speciellt med färgerna? Det ser lite ut som färgvykort från 60-talet.

/Jörgen

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 02 maj 2009, 12:09 
Bergfors skrev:
Hmm.. har du gjort något speciellt med färgerna? Det ser lite ut som färgvykort från 60-talet.

/Jörgen

HDR - High Dynamic Range, d v s olika exponeringar som är sammanfogade.

Mvh

/ Fredrik

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 02 maj 2009, 13:19 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Woodstock skrev:
HDR - High Dynamic Range, d v s olika exponeringar som är sammanfogade.

I så fall borde väl inte färgerna vara utfrätta i högdagrarna?

/Jörgen

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 02 maj 2009, 16:07 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Det är inte hdr. Jag har varit tvungen att dra lite för mycket i shadows/hilights. Det var ett besvärligt ljus och jag borde ha använt upplättningsblixt. hanskfacket rymmer bara kamerahus och ett objektiv. Möjligtvis hade jag kunnat få plats med en blixt också, men då hade kaffetermosen fått stanna hemma.
Jag hade även auto vitbalans inställt och det är inte D3:ans starka sida.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 03 maj 2009, 01:01 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Martin O skrev:
Peter Sundfeldt, känd från Motorjournalen hade kört ner från Göteborg på sin Stella. En mycket sympatisk herre med en D2X om halsen.
Italiensk Vespa, Tillverkad i Indien, Exporterad till USA med varumärket Stella och importerad till Sverige. Reportage om Stellan kan du se här: http://kanalnio.se/web/kanalnio/program/motor/-/k5videoplayer/playlist-name/Motorjournalen%201507/none/

Tack för det omdömet, och för länken! Japp, det går ju att ha en tung kamera om halsen när man kör scooter. Upprätt körställning, jajemen!
Edit: Lägger in alla bilder här ändå, det där med flickr.com-länken var inget kul... Laddade upp bilder från dagens Göteborgspremiär och då hamnade de i samma "photostream". Och det vill man ju inte.
Yahoo, jodå, så att...
Bild
Nationellt släktskap, om än på omvägar över Indien och och Amerika.
Bild
Stella och jag besökte en italiensk fordonsträff på Skottorps slott på vår väg ned till Malmö och Lund.
Bild
Mycket kul att titta på, mmh, Alfasud, eller?
Bild
Vespa Club Lund och Lambretta Club Malmö lägger ut texten på Stortorget i Malmö. I bakgrunden dunkar 1:a maj-trummorna, ivriga på att få börja gå.
Bild
Tröjutförsäljning från Svenska Scooterklubben. Övertygande säljare till vänster och resterande är spekulanter.
Bild
Fria ytor och fräcka väskor.
Bild
Lambretta-pappa(?) och brännbolls-chef.
Bild
De små vägarna från Malmö till Lund, de finns, men det vill till att ha bra lokalkännedom för att hitta rätt.
Bild
Stilfull pose och rätt kläder, Ystad-Jens blev snabbt en övertygad sccoterist.
Bild
Med pappa på något som kallas ride-out, och dom gör det alltid på en massa torg!
Bild
Jens på original-Touring känner sig upprymd. Han står ju bredvid en rejsig (Sprint, SS eller så?) med fräckt startnummer och snygg lack!
Bild
På väg mot ett torg i Lund mittemot stationen. Stationstorget. kanske?
Bild
Innan EU-medlemskap och allt och alla som ska ha tillägget Euro- på sitt företag, organistation eller event, då..., då fanns det riktiga Europa-märken.
Bild
Orörd Touring 62 med emfas på just orörd.
Och den har ju skylt!
Bild
Team Gulf Sweden, hårdare än så blir det inte.
Bild
Henrik Börjesson lägger upp frågeprylarna. Växelkors här och tändningslås där, men till vilken?
Bild
Den är från '02, det ser jag ju på skylten!
Bild
Och där går starten!
Bild
Scooterboyz sans frontiers.
Bild
Rak i ryggen längs Lundagatorna på GS:en med introduktionsfärgen på första Volvo C70. Den med Helgonet-ambitioner, men som blev en riktig Cliff Barnes-bil. En loser-bil, alltså. Men saffransgul... cool färg.
Bild
In i tunnelmörkret, notera mannen i med Tommy-hjälmen i spegeln.
Bild
Stopp, stanna... nähä, där kommer dom. Är alla me', eller...?
Bild
Dagens snyggaste shades, bästa färgen för kontrasten i pisten. Så även på scooter-vägen.
Bild
Scooter-babe på PX med fräsig British Airways-väska.
Bild
Rally 200 och av de sist sålda PX200 i Sverige upp genom körsbärs(?)-allén.
Bild
Yo, man! Going places? Yeah, Mårten-motherfucking-torget!
Bild
Parken vad-den-nu-heter i Lunds nordvästra hörn blev vacker fond för brännbolls-derby, föda i gräset och viktiga däcksparkar-samtal.
Bild
Och rätt svar på alla frågor...
Bild
Olja ja, nu ska vi se... Vad sa du? Klockor, också? Aha, Lambretta-klockor, äntligen vann jag!!! Vinnaren av de kluriga del(!)-frågorna visar äkta klock-glädje. Pojkarna i bakgrunden undrar avundsjukt, men konstaterar att jämställdheten har kommit längre på scooterscenen än i andra fordonshobbyläger.
Bild
Lambretta-klocka även till andrapristagaren. Hon visar var kunnandet finns och hur fint den där klockan passar på armen.
Gulf-olja, fränt att köra på. Tänk, att de mackarna och märket fanns. Och med klibba (dekal, alltså, de säger så i Skåne) i handen, dessutom.
Bild
Miles-mätaren är störst, man får titta noggrant för att se km/h.
Bild
Hallandsåsen vid horisonten, har just passerat Ängelholms flygplats.
Bild
Mörkt visir är ett måste på soldagar, men det är det där med kvällskörning. Jobbigt när man glömt att lägga klarglas-visiret i väskan...!
Bild
Kylan sätter in strax innan Hallandsåsen, vid Margeretorp. Underställ på, men vad hjälper det? Kallt hela vägen till nattvila i Ugglarp, söder om Falkenberg.

Åkte från Lund vid 1800-tiden och sällskapade trevligt och vägfinnande med tre Helsingborgs-scooterister, de med King-märket. Blev till och med visad ut ur stan, innan vägvisaren vände och pekade mig åt rätt riktning. Vid Fleninge-korset, raka vägen norrut mot Hasslarp, Strövelstorp, Ängelholm och Margeretetorp. Inte en meter motorväg. Här hittar jag, men småvägarna söder om Helsingborg är knivigare.
Strax före 2100 ankom jag till lantstället söder om Falkenberg och satt en bra stund framför brasan och tinade upp. Med understället på...
I dag lördag for jag upp till Göteborg efter lite vårstök runt sommarhuset. Det blev sent och kallt igen, det märks att det trots allt är tidigt på våren. Men det var en förbannat trevligt lång inkörningstur för Malossi-installationen i Stellan, fram och tillbaks till Skåne. Premiär, som sagt!

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)

Senast redigerad av Peter Sundfeldt fre 29 maj 2009, 23:41, redigerad totalt 3 gånger.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 03 maj 2009, 22:42 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Verkligen en skön dag. Även om det blev lite meck för en annan.
Det blev en del foto på snygga scootrar och imponerade brännbolls viritouser.

Bild

Fler bilder hittas här http://vespa.janfelt.se/foto/.

Efter växelwire byte hos Herr Bröjesson (tackar för assistansen) så blev det direkt till släktkalas i Bunkeflod. Var hemma 23:30, och jag håller med Peter att det var mer än lite svalt i vårnatten. Brrrrrrr. Inte värre köldskador än att det gick att lösa med lättflyktiga drycker.

Ett stort TACK till alla som varit med anordnat en super premiär.

// Jonas

http://vespa.janfelt.se

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 04 maj 2009, 07:03 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Jonas skrev:
Verkligen en skön dag. Även om det blev lite meck för en annan.
Det blev en del foto på snygga scootrar och imponerade brännbolls viritouser.

Bild

Fler bilder hittas här http://vespa.janfelt.se/foto/.

Efter växelwire byte hos Herr Bröjesson (tackar för assistansen) så blev det direkt till släktkalas i Bunkeflod. Var hemma 23:30, och jag håller med Peter att det var mer än lite svalt i vårnatten. Brrrrrrr. Inte värre köldskador än att det gick att lösa med lättflyktiga drycker.

Ett stort TACK till alla som varit med anordnat en super premiär.

// Jonas

HAHAHA tack för denna Jonas! Vet inte vad som är värst här, Nicklas som lägger en brakare eller jag som gör "Do The Chicken".

Michaele

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 04 maj 2009, 07:32 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Wow.. verkligen fin-fina bilder. Man längtar verkligen att få plocka ut gubben ur garaget och få köra och gråter en liten skvätt för att man inte kunde hänga med. Nåja; vi får väl ses på Sofiero ;)

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]