Aktuellt datum och tid: sön 03 dec 2023, 12:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Regler för SSK Forumet
InläggPostat: mån 12 feb 2007, 13:51 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

På förekommen anledning presenteras:

Några små enkla regler som jag anser bör gälla här på forumet:

Kommentera gärna, så får vi se vad vi landar någonstans.

===============================
1/ Sök innan du frågar. Det finns en sökfunktion, använd den. Forumet blir otroligt rörigt väldigt snabbt om samma fråga ställs och diskuteras om och om igen.

2/ Skriv en -beskrivande- topic. Dvs, skriv: 'Hur justerar jag förgasaren, Vespa 50?' i ämnesraden, och inte 'Går dåligt'.

3/ Håll dig till ämnet. Väldigt enkelt, och väldigt gott.

4/ Svara om du kan bidra med något. Inte annars. Chatta kan man göra i MSN. Skriv ordentliga svar som ger nåt, inte bara: 'Tycker jag också'. Trådarna blir jättelånga och svårnavigerade om alla gör så. Använd ert omdöme så blir det rätt.

5/ Annonsering och reklam är inte tillåtet här. Det finns en marknad på Scooterklubben som med fördel används i stället. Tips om produkter är OK, så länge som det inte gäller ->DIN EGEN FIRMA<-

6/ Var trevlig och räkna till 10 innan du ryker ihop med någon. Forumet blir väldigt trist om vi ska börja skälla på varandra för minsta småsak och missförstånd.

7/ Utge dig inte för att vara någon du inte är.

8/ Det är INTE samma inloggningsuppgifter som gäller på forumet som SSKs huvudsida. Du registrerar dig för huvudsidan på nedanstående länk:
http://www.scooterklubben.com/user/register

===============================

Bryter man frekvent och/eller grovt mot dessa regler, får man först en tillsägelse. Skärper man sig inte då, så åker man ut.

Med förbehåll för förändringar.

Guran - Admin

Senast redigerad av Hedge tor 09 aug 2007, 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 feb 2007, 15:21 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

<font color="teal"><b>Mina synpunkter på ovanstående.

RE: 1.
En fördel med om en tidigare fråga upprepas, kan vara att nya uppgifter kommer fram. Precis som att nya medlemmar kommer in och ställer samma fråga igen, kommer nya medlemmar, med annan bakgrund, kunskap & erfarenhet och svarar. Nya produkter kan ha kommit ut på marknaden, även tjänster. Ökad kunskap stoppas.

RE: 2.
Många frågor ställs då frågeställaren bara vet “går dåligt” Då får han/hon bredare svar än en gissning på orsaken ger.

RE: 3
Att gå in i en tråd med en “närliggande fråga” är nå’t jag aldrig begripigt, dels blir tråden virrig, dels når man inte de rätta kunskaperna. En ny tråd kostar ju inget.

RE: 6.
Det är tråkigt med den hatstämning som blossar upp här ibland som exempelvis i lördags. Vid ett tidigare tillfälle i ett annat sammanhang skrev nå’n ”Stryk ska den jäveln ha.”

RE: 7.
De flesta här är anonyma, och det är en del av vitsen med signaturerna?

Man ser ibland att medlemmar har lagt ner mycket arbete på ett korrekt och uttömmande svar, men inte får något tack för sitt arbete. Ibland en avsnäppning istället.
Det tycker jag är negativt.

Fritte</b></font id="teal">:):D:):D

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 feb 2007, 16:12 
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Användarvisningsbild

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Många frågor ställs då frågeställaren bara vet “går dåligt” Då får han/hon bredare svar än en gissning på orsaken ger.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

finns det ingen möjlighet att redigera om rubriker i efterhand så det blir lättare att söka på forumet. rubriken kan börja som "går dåligt" med efter hjäpande svar ändras den till "Hur justerar jag förgasaren när min Vespa 50 går dåligt" om det var huvudproblemet.

Federico

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 feb 2007, 17:18 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Bra Guran!

Dessutom kanske man kan komplettera med att det är olämpligt med långa och upprepade quotes av tidigare inlägg, om det inte är mycket väsentligt för sammanhanget. Det blir tjatigt och sidorna kan bli långa och många.

En annan sak: På Lambretta Club Britains forum, där flera av oss också är med, anses det mycket oartigt att inte återkomma på tråden och berätta om man fick det att funka med hjälpen man fått (eller inte). Många gör det hos oss men inte alla.
/jens

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 feb 2007, 20:30 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

RE: 1.1
Jag vidhåller min ståndpunkt. Visst, absolut, det kan komma fram NY information, men min erfarenhet är att det istället blir 100 likadana svar på exakt samma fråga. Ett gyllene exempel är 'Hur får jag min Vespa 50 att gå fortare', vi har väl en 10-15 stycken sådan trådar med ungeför samma innehåll.

RE: 2.2
Sant. Ibland vet man inte mer än man vet, men i många fall är det bara ren slöhet när folk inte skriver mer i ämnestraden än dom gör. Och det gör det svårare för folk att hitta, se 1.1.

RE 6.6.
Precis. Det är inte kul när hela forumet börjar bråka om skitsaker. Och det för inte forumet framåt. Och vem som skrev vad om vem och när, kanske vi kan lämna bakom oss? Jag menar, eftersom mina regelförslag på inget sätt syftade till att friskriva mig själv från skuld på den punkten.

RE 7.7
Jag tror att jag kanske var lite otydlig. Folk SKA få vara anonyma om dom så vill. Vad jag var ute efter, är att ibland så låtsas folk vara någon annan än den dom är, i skydd av sin anonymitet. Dvs, dom fejkar att dom är någon annan för att t ex angripa någon eller göra reklam för egna produkter. Och det tycker jag inte om alls.

/Guran - admin

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="teal"><b>Mina synpunkter på ovanstående.

RE: 1.
En fördel med om en tidigare fråga upprepas, kan vara att nya uppgifter kommer fram. Precis som att nya medlemmar kommer in och ställer samma fråga igen, kommer nya medlemmar, med annan bakgrund, kunskap & erfarenhet och svarar. Nya produkter kan ha kommit ut på marknaden, även tjänster. Ökad kunskap stoppas.

RE: 3
Att gå in i en tråd med en “närliggande fråga” är nå’t jag aldrig begripigt, dels blir tråden virrig, dels når man inte de rätta kunskaperna. En ny tråd kostar ju inget.

RE: 6.
Det är tråkigt med den hatstämning som blossar upp här ibland som exempelvis i lördags. Vid ett tidigare tillfälle i ett annat sammanhang skrev nå’n ”Stryk ska den jäveln ha.”

RE: 7.
De flesta här är anonyma, och det är en del av vitsen med signaturerna?

Man ser ibland att medlemmar har lagt ner mycket arbete på ett korrekt och uttömmande svar, men inte får något tack för sitt arbete. Ibland en avsnäppning istället.
Det tycker jag är negativt.

Fritte</b></font id="teal">:):D:):D

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 feb 2007, 17:00 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Nu får du väl ändå ge dig?

Ja det är väl lika bra, det verkar ändå som ingen tar in det jag skriver. Jag är väl en ”obstinat och revolutionär” som jenscla skrev, eller vem det nu var som anonymt gömde sig bakom signatur ”zirri” :wink:

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 feb 2007, 17:13 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Det är inte så enkelt.

En del av att bli lyssnad på är att man även lyssnar på andra. Och det är i den delen jag tycker att det brister litegranna från din sida.

Jag skriver det igen så att det är tydligt:

<b>"Kommentera gärna, så får vi se vad vi landar någonstans."</b>

Det betyder: Om man tycker något, så skriver man det här, och så diskuterar man fram en lösning som alla trivs med.

Det betyder inte: Alla som inte tycker exakt som trådskaparen får finna sig i att deras åsikter ignoreras.

Det betyder heller inte: Får man mothugg på sina åsikter, så är det lika bra att hoppa av diskussionen och klaga på annat håll.

Varför väljer du att så hårt ifrågasätta allt som inte passar dig, och sedan inte vilja ta diskussionen när den erbjuds?

Tanken med reglerna var och är inte att irritera dig, det var ett FÖRSLAG från min sida för att undvika det som hände på gamla scooterist-listan, nämligen att den dog av allt tjafs och alla icke-diskussioner.

För det är faktiskt så, att många använder detta forum för att hitta lösningar på problem. Då måste det, i mitt tycke, finnas litegranna ordning för att det skall vara möjligt.

Med vänliga hälsningar,

Göran - admin - aka Hedge

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Nu får du väl ändå ge dig?

Ja det är väl lika bra, det verkar ändå som ingen tar in det jag skriver. Jag är väl en ”obstinat och revolutionär” som jenscla skrev, eller vem det nu var som anonymt gömde sig bakom signatur ”zirri” :wink:

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 27 feb 2007, 13:08 
Chefsmontörn
Användarvisningsbild

Kanske vi borde ha ett forum för "scooters i press" eller nåt ?
Risken är stor att andra trådar fylls upp av sånt annars..:wink:

Utöver alla sköna människor som trafikerar detta forum, (och andra med8)) Så vill jag passa på att tacka forumgeneralen för det digra arbete som gjorts och görs för att förbättra & styra opp forumet.
BRA JOBBAT!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 01 maj 2007, 20:02 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Hur vore det att rensa ut alla inlägg som endast syftar till ren försäljning av allehanda bantningsmedel och erektionsstimulerande droger. Det börjar bli jäkligt tröttsamt att glad i hågen över ett nytt topic i "Nya fordon"-foldern få läsa länkadresser till suspekta internetföretag! Släng skiten så snabbt de kommer in i forumet, tack!
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 03 maj 2007, 23:30 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Lägg gärna upp en text av typen:

"Om du har frågor kring sprängskisser, modellinfo och elscheman m.m. ta en titt på följande sidor och se om du hittar det du söker."

Med länkar till www.scooterhelp.com och andra bra portaler.
Texten borde förslagsvis ligga högst upp på sidan direkt under SSK-loggan.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 03 maj 2007, 23:47 
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Popolino</i>
<br />Lägg gärna upp en text av typen:

"Om du har frågor kring sprängskisser, modellinfo och elscheman m.m. ta en titt på följande sidor och se om du hittar det du söker."

Med länkar till www.scooterhelp.com och andra bra portaler.
Texten borde förslagsvis ligga högst upp på sidan direkt under SSK-loggan.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Du har en hel del matnyttigt på en sida som några eldsjälar här på forumet har sammanställt:

http://soulscooter.com/mek/lk.htm (saknar dock http://www.smallframes.com :wink:)

Dessutom får du som betalande medlem i Svenska Scooterklubben, tillgång till en del bra länkar på startsidan under vinjetten "För medlemmar".

/ Fredrik

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 22 apr 2008, 12:47 
Hej!

Efter att ha fått påpekande från en annan medlem med uppmaning att plocka bort min signatur, åberopandes att den inte var scooterrelaterad, ser jag gärna att administrationen drar upp tydliga riktlinjer för hur signaturer och dess innehåll skall vara utformade.

Tack på förhand!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 22 apr 2008, 13:43 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Såvitt jag vet har vi inte diskuterat något kring regler för signaturer, men en tumregel är väl att den inte ska innehålla sånt som andra kan uppfatta som stötande. Typexempel på det är hot, förtal, rasistiska grejor och så vidare. Spektrat är ganska stort, så i tveksamma fall får vi väl admins avgöra. Sen är det ju bra om signaturen inte är för lång, det blir ganska jobbigt om alla har en uppsats till signatur...

Men: någon regel som säger att signaturen MÅSTE vara scooterrelaterad har iallfall inte jag varit med om att godkänna. För min del spelar inte det någon roll, men jag vill som sagt inte vara med om att folk blir arga och upprörda över någons signatur.

Mvh

Guran - admin

Terraplane Blues skrev:
Hej!

Efter att ha fått påpekande från en annan medlem med uppmaning att plocka bort min signatur, åberopandes att den inte var scooterrelaterad, ser jag gärna att administrationen drar upp tydliga riktlinjer för hur signaturer och dess innehåll skall vara utformade.

Tack på förhand!

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 22 apr 2008, 15:44 
Hedge skrev:
Såvitt jag vet har vi inte diskuterat något kring regler för signaturer, men en tumregel är väl att den inte ska innehålla sånt som andra kan uppfatta som stötande. Typexempel på det är hot, förtal, rasistiska grejor och så vidare. Spektrat är ganska stort, så i tveksamma fall får vi väl admins avgöra. Sen är det ju bra om signaturen inte är för lång, det blir ganska jobbigt om alla har en uppsats till signatur...

Men: någon regel som säger att signaturen MÅSTE vara scooterrelaterad har iallfall inte jag varit med om att godkänna. För min del spelar inte det någon roll, men jag vill som sagt inte vara med om att folk blir arga och upprörda över någons signatur.

Mvh

Guran - admin

Tack för svaret - det verkar vara rimliga och sunda riktlinjer som du anför. Jag kan inte se att någon av mina signaturer har brutit mot dessa riktlinjer, men av respekt för en annan forummedlems känslor och åsikter valde jag att ta bort signaturen.

Jag och den berörda forummedlemmen har f ö ventilerat ärendet via pm nu och jag betrakatar det hela som ett avslutat kapitel. Bra dock att ämnet kom upp för diskussion.

Mvh

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 26 apr 2008, 22:11 
Hej Hedge...
Bra att Du jobbar med utvecklingsarbete, även om jag tycker att detta trevliga Forum fungerar bra redan nu, i alla fall för mina behov!

Men jag måste fråga Dig med anledning av Din text!

Vad menar Du med detta?

2) Skriv en -beskrivande- topic. Dvs, skriv: 'Hur justerar jag förgasaren, Vespa 50?' i ämnesraden, och inte 'Går dåligt'.

Om inte jag är helt ute så kan man inte skriva en löpande mening på det sätt som Du föreslår, och räkna med att det går söka på det sättet. Sökfuktionen plockar då istället fram alla "Hur" lika många "justerar" mm, mm.

Menar Du kanske att man skall använda AND mellan varje ord?
Fattar inte hur Du menar...

Kan Du rita och berätta....

Erling

PS: Jag tycker Din signatur är jättebra, Terraplane Blues. DS:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 27 apr 2008, 00:11 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Erling skrev:
Vad menar Du med detta?

2) Skriv en -beskrivande- topic. Dvs, skriv: 'Hur justerar jag förgasaren, Vespa 50?' i ämnesraden, och inte 'Går dåligt'.

Ovanstående gäller om du ska skriva ett nytt inlägg i forumet. Efter att du har sökt och konstaterat att ingen har svarat på din fråga redan.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 27 apr 2008, 13:36 
Jag förstår vad Du menar - MEN hela andemeningen med punkt 1 & 2 bygger på - som jag förstår det - att först söka - INNAN man upprättar nya ämnen?!

Uppvisar verkligen Forumet en "modern" sökfunktion ??

Är absolut inte ute efter att klaga, utan bara en stilla undran, av en ganska okunnig datagubbe!

Alla dessa fantastiska, ideella och oavlönade insatser för klubben är värt allt beröm.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 28 apr 2008, 00:16 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Jag menar att man skriva en ämnesbeskrivning som är tydlig. Då slipper man gå in och läsa en tråd som man på förväg vet att man inte är intresserad av, samtidigt som det blir lätt för personer som kan bidraga till tråden att hitta den. Det har inget med sökfunktionen att göra, även om man kan använda sökfunktionen för att leta efter strofer. Det är bara att sätta sökorden inom citationstecken. Då letar den efter hela strofen.

Mvh

Guran

Erling skrev:
Hej Hedge...
Bra att Du jobbar med utvecklingsarbete, även om jag tycker att detta trevliga Forum fungerar bra redan nu, i alla fall för mina behov!

Men jag måste fråga Dig med anledning av Din text!

Vad menar Du med detta?

Om inte jag är helt ute så kan man inte skriva en löpande mening på det sätt som Du föreslår, och räkna med att det går söka på det sättet. Sökfuktionen plockar då istället fram alla "Hur" lika många "justerar" mm, mm.

Menar Du kanske att man skall använda AND mellan varje ord?
Fattar inte hur Du menar...

Kan Du rita och berätta....

Erling

PS: Jag tycker Din signatur är jättebra, Terraplane Blues. DS:

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 28 apr 2008, 08:06 
Tack för svaret...ska testa det där med strofer!
Det är nog (tyvärr) jag som är lite seg när det gäller faciliteter inom data! :grin:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]