Jag håller med, absolut kan vi svenskar bli bättre på att ta hand om skatterna. Tycker dock mig märka en klar ökning i intresset för orginalrenoveringar av iallafall Vespor sedan ett par år tillbaka, tror det hela började med Paka's första renovering. Och det känns kul, även om det inte är något för mig. Om sedan bara folk kunde tänka 'bevara lacken' istället för 'lämna in på blästring' som första tanke, så skulle jag bli ännu gladare...
F.ö: min TV175 har inget hål i sidokåpan...
Federico skrev:
Man kan ju vända på hela den här exportgrejen också. Hade alla dessa fordon som exporteras kommit ut som renoverade maskiner i Sverige?
Är vi så bra på att ta hand om våra veteranare? Man ser ju fler ombyggda veteranscootrar än originalrenoveringar på träffar i Sverige, och så en massa skrot som ligger på gränsen till att komma igenom bilprovningen vart annat år. Vi renoverar ju med hammarlack och div delar bara för att det är billigare eller råkar finnas hemma i garaget och passar. Andra lägger många, många tusen på trim, finns den någon S3 Lambretta som inte har hål i sidokåpan eller en Touring med mindre cc än 177?
De scootrar som exporterats med allt vad det innebär i kostnad och pappersarbete för köparen kommer troligvis att renoveras på bästa sätt.
Nä, vi får nog ta och skärpa till oss med våra egna veteranfordon innan vi klagar på att de säljs till de som renoverar efter muséeregler eller strikta originalregler. det gäller i allra högsta grad mig själv också