Aktuellt datum och tid: lör 02 dec 2023, 21:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur långt går en Vespa?
InläggPostat: fre 07 sep 2007, 21:08 
Nybörjare
Nybörjare

Hur långt går en Vespa?
Funkar en Vespa i 5 000 mil, 10 000 mil, 20 000 mil, innan den är färidg i motorn?

Hur långt har din gått?

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik: Re: Hur långt går en Vespa?
InläggPostat: fre 07 sep 2007, 21:53 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Hejsan.

Det beror helt på vilken motor du pratar om. Både PX125 och PX200 (och dessutom Rally 200) håller länge innnan dom packar ihop. Min Rally 200 hade över 5000 mil på mätaren när jag renoverade den (verifierat), och det vete fan om det var nödvändigt eftersom jag inte hittade något som var riktigt slitet (förutom växelkorset då). Så en i övrigt orginal och välhållen largeframemotor håller LÄNGE, och behöver förmodligen inte mer service än nya lager och packboxar. Vad gäller äldre motorer så är jag inte rätt man att svara. Men det finns säkert folk här som kan vittna om t ex touringmotorer och sprint etc. Designen är snarlik, så...

Blocket i sig håller i evighet om man inte klantmekar.

Även smallframemotorer har stora toleranser, så dom borde också hålla länge, återigen om inte Vedbo-meken varit på dom.

Observera då att vi snackar -otrimmade- motorer, börjar du trimma dom så är det 'all bets are off'.

Mvh

Guran

tretjak skrev:
Hur långt går en Vespa?
Funkar en Vespa i 5 000 mil, 10 000 mil, 20 000 mil, innan den är färidg i motorn?

Hur långt har din gått?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07 sep 2007, 23:23 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Jag vet en Vespa GS 160 som redan för ganska många år sedan passerade 7000 mil. Undrar hur långt den gått nu? Fast den har nog mekats med lite förstås.
/jens

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07 sep 2007, 23:47 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

jag har kört min P200E 11625 mil sedan 1981

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08 sep 2007, 04:37 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Hej!

PX, touring, sprint etc:
Om man kör snyggt, servar korrekt och meckar bra så kan motorerna hålla nästan för evigt men normalt behöver man renovera runt 4000 - 7000 mil (normalt 5000mil) med nya slitdelar överallt och kanske borrning.

Om man kör oförsiktigt och meckar kass är det mycket lägre miltal. Vanligast är nog idiotmeck som gör att motorerna dör i förtid.

Lite intressant med fullframe-vespamotorerna är att om man sköter dem med service och liknande så är det vanligt att delarna har ungefär samma livslängd, alltså när det väl börjar att rasa så får man byta det mesta. Lambrettta är mycket mer ojämn i sin hållbarhet.

Här i Hong Kong finns det extremt många budvespor (alla PX200) som fler gått över 20000mil men då är det mesta bytt, har sett sådana motorer innuti, förslitningar man inte trodde kunna finnas. Förgasare som är helt utslitna i aluminiumen, tändplattor där lamellerna delar på sig och annat ovanligt men vanligt här.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... &start=240

/C

Offline Profil  

Inläggsrubrik: Kvalitet
InläggPostat: ons 12 sep 2007, 00:35 
Nybörjare
Nybörjare

Tack för era svar. Verkar som det är grymt bra kvalitet med andra ord.
Calle: Kör du Vespa i Hong Kong? Kan tänka mig att det är en utmaning att kryssa runt i Mongkok i rush hour.

Ursäkta en okunnig men vad menar ni med "full frame"?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 12 sep 2007, 03:39 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Hej!

Fullframe= den vespakarossen som kom 58/59 med avtagbar motorkåpa och ibland avtagbar reserhjulskåpa. Typ PX, Sprint, GS160, SS180, GTR, Rally Touring 59-, Super 59- etc.
Smallframe är 50 - 125cc varianten med oftast bara en lucka avtagbar framför motorn.
Sen finns wideframe som är den gamla konstruktionen som dock levde in i 60-talet med GS150.

Jajamensan, kör Vespa i Hong Kong, redan i år 800mil avverkade, kör också Lambretta här.
Gillar skarpt att kryssa mellan bilarna här då det finns regler att de skall lämna plats och titta efter MC så tvåhjulingarna har ett eget race i annan hastighet mot trafiken i övrigt, vansinnigt skoj.
Vespakörning: http://soulscooter.com/bilder/07_04_28_hkdrive/
Lambrettakörning: http://soulscooter.com/bilder/06_11_12%20HK_drive/
Fler bilder här:
http://lc.mille.nu/fotografier/fotografier.htm

Offline Profil  

Inläggsrubrik: Snyggt
InläggPostat: fre 14 sep 2007, 23:19 
Nybörjare
Nybörjare

Härliga bilder.
Blir ev. ett snabbstopp i Hong Kong på väg mot Filippinerna i vinter. Ska hålla utkik efter Vespan.

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]