Har också råkat ut för detta, fast under ännu märkligare omständigheter.
Parkerade vid stolpe på nåt som möjligen kan kallas halvt uppgrävd trottoar alldeles framför några p-rutor. Bums böter "parkering på gångbana". Gångbana my ass - ett upplag för 7-8000 betongsten, grushögar etc. Totalt oanvändbart för fotgängare.
Grejen är att hela parkeringen var avspärrad som byggarbetsplats, fotgängare hänvisades till andra sidan. I praktiken borde inte en lapplisa kunna bötfälla då, väl - för är det inte byggherrens/fastighetsägarens mark då?
Nåja, jag svalde det sura äpplet och betalade. Man får tänka i banor av " - äh, detta var EN nitlott. Tänk alla gånger man sluppit undan UTAN böter."
Att driva detta långt, Fredrik, kan nog vara lärorikt och kanske kul också - om man gör det som sidoprojekt för att testa systemet och inte hänger upp sej på vinna/förlora, dvs prestige.
Tyvärr tror jag du kommer behöva stöd från en organisation och ditt försäkringsbolag i vissa delar för att kunna belysa det idiotiska, men du kommer nog aldrig "vinna". Skapa opinion, ja, reta någon makthavare ja, men vinna? Nä. Så många idioter i "apparaten", och så lite tid.
En av anledningarna till den här lagen (och en del andra fånigheter) är ju EU-moppens inträde.
Tyvärr ser folk rött numera så fort det gäller moppefrågor (olyckorna, stölderna, mopperån, trimning och allmänt bus), så förvänta dej inte nån sjysst behandling hos lagstiftaren för nånting alls på 2 hjul. Dom vill helst totalförbjuda allt 2-hjuligt. Att din "moppe" och den här typen av parkering är ett klassiskt(!) gränsfall bryr dom sej inte i, så länge majoriteten av fordonen kan innefattas i en enkel regel.
Tyvärr tror jag att civil olydnad är bättre. Löstagbar nummerskylt is the shit. (Och därmed bidrar vi till ytterligare irritation hos lagstiftarna och lapplisorna, tyvärr, vilket gör det ännu svårare att driva andra frågor.)
Utan skylt kan man ju åka på cykelbanor också
Balansgång, således.
/R