Aktuellt datum och tid: tis 21 okt 2014, 12:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 05 jul 2008, 17:34 
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Jag frågade en lapplisa om det där med att parkera mopeder kontra MC en gång för länge sedan (när de tog bort möjligheten att parkera MC vid cykelställ). Hennes enkla svar var att det inte var ok att parkera en moppe heller. Men den har ingen skylt, alltså går det inte att bötfälla den.

Vad det gäller den lagliga biten kanske du kan kolla med SVEMO, SMC eller dylik sammanslutning om de har lust att hjälpa dig att driva ärendet. SSK är ju med i SVEMO så börja med dem.

Personligen ser jag mycket små chanser till vinst men va fan, ge dem vad de tål. Känner igen din ilska från när jag blev påbackad av en buss på min P200 och inte blev ersatt ordentligt av försäkringsbolagen. Så nära att bli rättshaverist har jag nog aldrig varit, även om Bredbandsbolaget gjort sitt för att elda upp mig på sistone (skurkar o banditer hela gänget).

/JM

Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 jul 2008, 12:04 
primavera133 skrev:
Jag frågade en lapplisa om det där med att parkera mopeder kontra MC en gång för länge sedan (när de tog bort möjligheten att parkera MC vid cykelställ). Hennes enkla svar var att det inte var ok att parkera en moppe heller. Men den har ingen skylt, alltså går det inte att bötfälla den.

Den där lapplisan hade nog ingen vidare koll på lagtexten. Det är fullt tillåtet att parkera en moped klass II på t ex en gångbana:

Trafikförordning 1998:1276, 3 kap § 48 skrev:
På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras

primavera133 skrev:
Personligen ser jag mycket små chanser till vinst men va fan, ge dem vad de tål. Känner igen din ilska från när jag blev påbackad av en buss på min P200 och inte blev ersatt ordentligt av försäkringsbolagen. Så nära att bli rättshaverist har jag nog aldrig varit, även om Bredbandsbolaget gjort sitt för att elda upp mig på sistone (skurkar o banditer hela gänget).

Visst, extremt små chanser att få rätt, men så länge det finns en möjlighet finns det hopp. Det finns mängder av olika rättsfall att ta del av i juridiska böcker och skrifter, domar man sedan kan luta sig emot vid en överklagan.

Har f ö också fått min beskärda del av Bredbandsbolagets svineri, men samtliga internetbolag hamnar till syvende och sist i skuggan av Spray (ursäkta svordomen!) :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 jul 2008, 12:38 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Kolla vad de lokala trafikföreskrifterna säger!
Kan finnas att hämta hos polisen eller turistbyrån, i vissa komuner.
Där kan finnas lokala avvikelser vad gäller parkering mm.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 11 jul 2008, 15:17 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Lokala trafikföreskrifter är det kommunen som skriver.

Har överklagat 2 P-botar, parkering i terräng på Södermalm. Ingen av dessa fanns registrerade i systemet så jag fick pengarna tillbaka.

Har hört att i vissa städer så har fastighetsägaren ansvar för trottoar och kommunala P-Lisor kan inte skriva på dom. Har funderat på att sätta fast magneter bak på skylten och ta med mig den.

/Samuel

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 11 jul 2008, 15:31 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

en bekant fick böter för att han parkerat på trottoaren i Gtb. Han kontrollerade & fann att byggnaden hade delar över den plats han varit uppställd på. Det visade sig att han stått på mark som ägdes av byggnadsinnehavaren, ej kommunen. Han fick pengarna tillbaka.... :smile:

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 24 jul 2008, 16:49 
Administrator
Administrator
Användarvisningsbild

Idag var det min tur...
Helt otroligt måste jag säga. Det var städgata så jag rullade upp Vespan på trottoaren när jag var hos en vän på lunch. Ställde den längs med husväggen för att ta upp så lite plats som möjligt. Kvarvarande avstånd på trottoaren till vägbanan var 2,7 meter. Jag såg lappgubben när jag parkerade, men trodde aldrig han skulle bry sig. Så har jag alltid parkerat och det stör verkligen ingen.

Onödiga pengar...

Bild

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 25 jul 2008, 12:24 
Mästare
Mästare

5.e boten pa ca €80 har anlant for att ha kort i bussfilen pa Via Nazionale.

Synd att de har en delay pa ett par manader pa de automatiska boterna via de uppenbarligen fungerande kamerorna.

Vem vet hur manga det slutar med??? ;(

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 26 jul 2008, 09:28 
Lärling
Lärling

Har också råkat ut för detta, fast under ännu märkligare omständigheter.
Parkerade vid stolpe på nåt som möjligen kan kallas halvt uppgrävd trottoar alldeles framför några p-rutor. Bums böter "parkering på gångbana". Gångbana my ass - ett upplag för 7-8000 betongsten, grushögar etc. Totalt oanvändbart för fotgängare.

Grejen är att hela parkeringen var avspärrad som byggarbetsplats, fotgängare hänvisades till andra sidan. I praktiken borde inte en lapplisa kunna bötfälla då, väl - för är det inte byggherrens/fastighetsägarens mark då?

Nåja, jag svalde det sura äpplet och betalade. Man får tänka i banor av " - äh, detta var EN nitlott. Tänk alla gånger man sluppit undan UTAN böter."

Att driva detta långt, Fredrik, kan nog vara lärorikt och kanske kul också - om man gör det som sidoprojekt för att testa systemet och inte hänger upp sej på vinna/förlora, dvs prestige.

Tyvärr tror jag du kommer behöva stöd från en organisation och ditt försäkringsbolag i vissa delar för att kunna belysa det idiotiska, men du kommer nog aldrig "vinna". Skapa opinion, ja, reta någon makthavare ja, men vinna? Nä. Så många idioter i "apparaten", och så lite tid.

En av anledningarna till den här lagen (och en del andra fånigheter) är ju EU-moppens inträde.

Tyvärr ser folk rött numera så fort det gäller moppefrågor (olyckorna, stölderna, mopperån, trimning och allmänt bus), så förvänta dej inte nån sjysst behandling hos lagstiftaren för nånting alls på 2 hjul. Dom vill helst totalförbjuda allt 2-hjuligt. Att din "moppe" och den här typen av parkering är ett klassiskt(!) gränsfall bryr dom sej inte i, så länge majoriteten av fordonen kan innefattas i en enkel regel.

Tyvärr tror jag att civil olydnad är bättre. Löstagbar nummerskylt is the shit. (Och därmed bidrar vi till ytterligare irritation hos lagstiftarna och lapplisorna, tyvärr, vilket gör det ännu svårare att driva andra frågor.)
Utan skylt kan man ju åka på cykelbanor också :-)

Balansgång, således.

/R

Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 08:33 
DP skrev:
DP asks: Kan du stava till R Ä T T S H A V E R I S T ?????

Så där, ja! Nu kan jag stava till "rättshaverist" - för detta är verkligen vad jag siktar på att bli nu.

Vi tog tåget till Köpenhamn igår förmiddag och jag parkerade primmyn på tågstationen Svågertorp i Malmö. Eftersom där inte fanns några anvisade mc-parkeringar och inga stolpar på de ordiniarie p-platserna, såg jag mig som vanligt tvungen att leta upp en stolpe där primmyn inte stod ivägen. Hittade en, vad jag tyckte, perfekt plats för ändamålet utanför tågstationens område på en oansenlig gräsplätt, där varken fotgängare, cyklister eller bilister uppehåller sig.

Når vi åter anlände till Malmö på kvällen hade jag givetvis erhållit 700 kr i böter för att jag stod parkerad på "gräs" som noteringen på boten gör gällande. Jag blir fan trött på Malmö Kommuns dåliga fingertoppskänsla när det gäller utfärdande av parkeringsböter! Givetvis skall jag bestrida även denna p-bot bara för sakens skull, något jag uppmanar alla motorcyklister/scooterister att göra tills Malmö Kommun ger oss förutsättningar att parkera våra fordon på ett korrekt sätt, d v s någon form av möjlighet till förankring av fordonet, t ex en stolpe eller en ögla i marken inom eller i anslutning till en parkeringsruta.

Bild

Bild

Oboy, det här skall kosta samhället pengar! Say goodbye till 50.000 nya skattekronor, skattebetalare! :evil:

Mvh

/ Fredrik, rättshaverist...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 09:52 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Vad sägs om att fixa magneter eller kardborre till skylten istället? Mycket enklare än att hålla på och bestrida p-böter stup i kvarten.

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 09:54 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

terraplane blues in da house:
Så där, ja! Nu kan jag stava till "rättshaverist" - för detta är verkligen vad jag siktar på att bli nu.

Om du läser mitt inlägg som du citerer ur så gjorde jag faktiskt en Edit och tonade ner lite bara så att rätt blir rätt och du inte tar mig till rätten för förtal eller något sånt. Ge dig du på parkeringsmyndiheterna men det hade varit lättare (och säkert billigare) att fixa till en avmonteringsbar nummerplåt så hade dom trott att det var en gammal moppe och inte lappat den....

Ser ut som om du låst fast hjälmen med låset genom och runt scooter & stolpe, så gjorde jag också en gång.... För många år sedan ägde jag den första och enda Buell White Lightning som fanns i Sverige och en varm sommarkväll var vi ute på stan och hängde runt Stureplan (detta var innan Brattsen tog över) slutade som vanligt på Spy Bar och kom ut på torget i småtimmarna, solen var på väg upp och resan ut till Vallentuna lockade, jag hade dragit ett kedjelås genom framhjulet trätt på hjälmen och runt cykelstället mitt på Stureplan (fick inga P-böter tack vare löstagbar nummerplåt), öppnade låset, startade hojen och tog upp hjälmen, hmmm fuktig... måste vara dagg, ska dra på den och F*N VA DEN STINKER!!! troligtvis har någon eller en hund pinkat i min hjälm, dumpar den (en nästan helt ny Simpsson Bandit för 5K) i en papperskorg och tar det lungt hem utan hjälm....

DP says: Sensmoral, Lås aldrig fast hjälmar och skaffa avtagbara nummerplåtar....

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 10:01 
Lärling
Lärling

Jösses. Man skulle kunna tro att dom har provision på böterna - ibland är dom bara FÖR nitiska. Problemet är att dom säkert har rätt, och att du kommer få svårt även med denna bot. Terräng? Jösses.

Det finns ju en "rimlighet" som borde kunna tillämpas. Den här gången har du ju faktiskt ställt dej så du inte hindrar nån, men bröt därigenom mot nån annan föreskrift som troligen i grunden ska förhindra att skrotbilar ställs i naturen.

Men visst - klart som korvspad att nåt måste göras. Försäkringarna (och antalet lösdrivande pundare/vandaler/tjuvar i Malmö) kräver fastlåsning, och allt som GÅR att låsa fast i står på icke-MC-område. Gissningsvis är det inte tillåtet att spänna en 3 meter lång kedja över en gångbana/kansten heller, så att man kan nå närmsta stolpe. Moment 22.

Om du inte kör skyltlöst framöver. Och då får du böter igen...

Du får börja med att lusläsa VTF och lokala ordningsstadgan för att försöka hitta generellt tillåtna p-ställen för MC. Om du inte hittar några som stämmer med föreskrifterna (OCH försäkringsvillkoren) i Malmö kommun, så bör du ha en poäng gentemot p-bolaget. Det är alltså inte rimligt av dom att kräva en korrekt parkering när möjligheterna inte finns. Att dom ber dej lämna PVn hemma om det är så besvärligt är möjligt, men än så länge är inte motorcyklismen förbjuden.

Lycka till.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 10:03 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Bluesman skrev:
Om du inte kör skyltlöst framöver. Och då får du böter igen...

Du läste inga inlägg ovanför va?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 10:04 
Lärling
Lärling

Eh..va?

Edit: Du kan sluta vara spydig - dom böterna jag tänkte på var av annan art, nämligen dom du får om du blir tagen i trafik utan skyltar - i en flygande, t ex. Och dom är värre.

/R

Senast redigerad av Bluesman tis 29 jul 2008, 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 10:05 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Han skulle inte köra skyltlöst men med kardborreband eller magneter så man kan ta av skylten när man parkerar. Inte skyltlöst när man kör.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 10:12 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Bluesman skrev:
Eh..va?

Edit: Du kan sluta vara spydig - dom böterna jag tänkte på var av annan art, nämligen dom du får om du blir tagen i trafik utan skyltar - i en flygande, t ex. Och dom är värre.

/R

Men han ska ju inte köra utan vad är de du inte förstår??

Man kör MED skylt och parkerar UTAN!

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 10:16 
Lärling
Lärling

Är du 1000% säker på att en registreringsskylt inte måste vara FAST monterad (= ditskruvad )på fordonet?
Jag är rätt säker på att man löper en risk att få böter för att ha brutit mot ett EG-direktiv eller nån paragraf i VTF om man kör med LÖSTAGBARA skyltar - återkommer med detaljer.

/R

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 10:19 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Jag blev stoppad hösten 2006 och hade då kardborreskylt, dom klagade på vinkeln vilket jag absolut kan gå med på men dom sa inte ett ord om fastsättningen. Man kan ju välja på det eller p-böter, för mig är valet iaf väldigt enkelt.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 10:39 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

bluesman in da house:
Är du 1000% säker på att en registreringsskylt inte måste vara FAST monterad (= ditskruvad )på fordonet

På 90% av alla nya fordon sitter nummerplåten inskjuten i en plastram (med dealer reklam), altså är bara ramen fast monterad och inte skylten och det är inga problem, visst kan man använda sig av en sådan och bara dra ut skylten vid behov med dels är dom fula och så skvallrar dom om att det ska sitta en skylt där, magneter på en "plåtis" är ju det absolut bästa dom kan inte veta om det är en moppe eller inte, idag säljs ju faktiskt ett flertal "PVC Scooters" som 25kph (utan plåt), EU-45 och 100cc eller 125cc lätt MC så hur ska dom kunna hålla koll på det....

DP says: Att åka utan plåt är olagligt, att parkera utan plåt är upp till samvetet...

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 10:51 
Lärling
Lärling

Japp, ni vinner. Jag kan inte heller hitta nåt tvingande om just monteringen. Bara böterna för saknad resp oläslig skylt. EG-direktivet handlar mer om synlighet och montering än om det ska vara fastskruvat. Så det är nog lugnt. Civil olydnad kanske lönar sej till sist. Fast det blir bökigt.

/R

PS: marre - är det värmen som gör dej så bitsk?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 11:24 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Terraplane Blues skrev:
Givetvis skall jag bestrida även denna p-bot bara för sakens skull, något jag uppmanar alla motorcyklister/scooterister att göra tills Malmö Kommun ger oss förutsättningar att parkera våra fordon på ett korrekt sätt, d v s någon form av möjlighet till förankring av fordonet, t ex en stolpe eller en ögla i marken inom eller i anslutning till en parkeringsruta.

Bluesman skrev:
Försäkringarna (och antalet lösdrivande pundare/vandaler/tjuvar i Malmö) kräver fastlåsning, och allt som GÅR att låsa fast i står på icke-MC-område.

Är det så illa att det inte går att lämna scootern utan att den blir stulen om man inte låser fast den i nåt? Jag är nog lite bortskämd här uppe. Risken för stöld finns givetvis, men känns inte som ett stort problem.

Har ni provat att framföra det här till trafikansvariga på kommunen? Vad får ni för respons där?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 29 jul 2008, 11:24 
Någon som vet var man köper starka mobilmagneter?

Har förresten börjat nysta i problemet genom att kontakta Parkering Malmö och har pratat med högste chefen där. Där fick jag minsann inte gehör för mina åsikter, då vederbörande inte anser att p-vakter skall utfärda böter med fingertoppskänsla eller sunt förnuft.

För att framföra min kritik och mina synpunkter kontaktade jag istället Parkering Malmös övervakande enheter, Malmö Stads trafikregleringsenhet respektive markenhet. Dessvärre var samtliga höjdare där på semester och de vikarierande nissarna svarar inte. Gissar att jag får avvakta ett tag.

Sålänge Malmö Stad inte fixar så att jag kan parkera min scooter på ett korrekt och säkert sätt, kommer jag att fortsätta parkera min scooter där jag inte utgör något hinder ur trafiksäkerhetssynpunkt. De eventuella böterna kommer jag att bestrida enbart av principiella skäl.

Väljer jag att utrusta min regskylt med mobilmagneter skall jag börja okynnesparkera på trottoarer bara för att det är tillåtet att göra detta med oregistrerade fordon. Det är skoj att vara rättshaverist... :grin:

EDIT:

Bengan skrev:
Är det så illa att det inte går att lämna scootern utan att den blir stulen om man inte låser fast den i nåt? Jag är nog lite bortskämd här uppe. Risken för stöld finns givetvis, men känns inte som ett stort problem.

Ja, stölder av scootrar i allmänhet är ett gigantiskt problem här i Malmö. Generellt gäller här att ett visst klientel, som man enligt lag inte får peka ut som homogen grupp, har svårigheter att anpassa sig till samhällets normer och Svea rikes lag. Man tycks resonera att "din scooter är min scooter". Om detta beror på bristande uppfostran, s k "kulturkrockar" eller något annat kan jag inte svara på. Dock är det ett faktum och verklighet i dagens Malmö.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 11 okt 2008, 10:19 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Kom över den här roliga tråden när jag sökte på låsmetoder för en px200 men fann den högst intressant i villket då jag själv har frågat mig många gånger hur F*N man ska göra och aldrig fått ett vettigt svar.

Några intressanta fakta för hur det sköts i Malmö... eller SKA skötas iaf ;)
http://www.parkering.malmo.se/parkering ... kering.htm

Listan över MC-parkeringar (som vi nuförtiden också ska dela med EU-moppar) är ju inte direkt överväldigande... och, som det sagts flera gånger innan, vi hade velat ha en ögla/stång/båge som vi kan säkra fast våra fordon i.

Pratade för övrigt med en väldigt trevlig (jo; det finns faktiskt sådana tro det eller ej :P ) P-Lisa om just ngt att förankra scootern i. Hon tyckte själv att det var en bra idé, men att hon som P-vakt hade lika stort (litet) inflytande som en privatperson har. Hon tyckte dock att vi skulle lämna in det som förslag och om tillräckligt många gjorde det kanske det skulle få genomslagskraft.

En bra bild som visar hur de har löst det på vissa ställen i England (kallas för ett "Y-Anchor")
Bild

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 13 okt 2008, 20:28 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

bell skrev:
Pratade för övrigt med en väldigt trevlig (jo; det finns faktiskt sådana tro det eller ej :P ) P-Lisa om just ngt att förankra scootern i. Hon tyckte själv att det var en bra idé, men att hon som P-vakt hade lika stort (litet) inflytande som en privatperson har. Hon tyckte dock att vi skulle lämna in det som förslag och om tillräckligt många gjorde det kanske det skulle få genomslagskraft.

Jag har skrivit och föreslagit detta. Gör det ni också!

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 14 okt 2008, 09:40 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

vem ska man egentligen lägga in förslaget hos? Det lokala parkeringsbolaget (i detta fallet parkering malmö), till gatukontoret, kommunen..? Eller ska man ta det den omvända vägen och tipsa försäkringsbolagen om det så att de i sin tur sätter press?

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]