Aktuellt datum och tid: mån 20 okt 2014, 13:15


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 10:40 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4019
Ort: middle of nowhere
fritte skrev:
jag har sänt denna fråga till OKQ8:
Är 95 & 98 oktanig bensin färskvara? Hur länge ger den full effekt?
undra om & vad de svarar... :smile:


och idag kom svaret! :grin: :grin: :grin:

"Bensin är ej en färskvara och kan lagras långa tider. Det finns dock ett litet problem vid längre lagring av bensin och det är att de lätta fraktionerna kan avgå som gas vid en ej helt tät dunk/tank, denna avgång leder till att oktantalet sänks. Detta tapp leder till ett visst effekttapp samt en risk för knackning i motorn."


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 11:31 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 660
Ort: Örby, Stockholm
Bra! Man bör alltså blockera tankluftningen i locket när skotern vinterförvaras. Då luktar det inte så mkt om den heller om den står inomhus.

Hur skulle man bäst kunna göra det, en plastpåse mellan tank och tanklock?

/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 11:50 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4019
Ort: middle of nowhere
aryan skrev:
Bra! Man bör alltså blockera tankluftningen i locket när skotern vinterförvaras.
/Aryan


Tankens ventilationshål är där för att tanken skall ha omgivande atmosfärstryck och bör ej blockeras. :evil:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 12:28 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 660
Ort: Örby, Stockholm
När man parkerar moppen för vintern borde man kunna göra det, bara man tar bort den när man ska göra igen eller ställ den i stark solsken/värme.

Då slipper man:
Citera:
Det finns dock ett litet problem vid längre lagring av bensin och det är att de lätta fraktionerna kan avgå som gas vid en ej helt tät dunk/tank, denna avgång leder till att oktantalet sänks


/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 13:23 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 jul 2008, 09:03
Inlägg: 208
Ort: Stockholm
Har nu fått höra att jag alltid ska tanka 98 oktan, då min GTS 125 har Piaggios LEADER-motor som har hög kompression och då är det en fördel med högre oktantal. Har fortfarande inte riktigt förstått exakt vad som styr oktantalet, men en del av förklaringen är tydligen att ju högre oktan desto större förmåga att hantera hög kompression utan självantändning. Sen verkar ju tillsatsen av 5 % etanol i 95-bensinen inte vara till någon särskild fördel.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 16:15 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 660
Ort: Örby, Stockholm
Med för låg oktantal riskerar du få spikningar vilket innebär att det uppstår en spontanantändning av bränsleblandningen utan gnista, oftast samtidigt som den "riktiga" antändning sker vid gnistan. Förbränningen går då mycket snabbare än vad motortillverkaren hade tänkt sig och som förtändningen är anpassad till. Det innebär att maximal tryck på kolven kommer för tidigt och motorns ramlager belastas mkt högre än vanligt.

Hur märker man att motorn spikar? Man hör är ett metalliskt, skramlande ljud, vid fullgasacceleration/uppförsbacke och varm motor och varmt väder. Spikar den alldrig så kan du lungt fortsätta med 95 oktanig bensin.

Ibland kan man ställa tändningen lite senare och/eller använda ett kallare tändstift och så försvinner spikningarna.

Etanol höjer oktantalet i bensinen. E85 blandningen har 104 oktan men höjningen av oktantalen är inte lineärt utan den stiger snabbast redan vid låga etanolhalter. Med 15-20% E85 kommer du redan upp i samma oktantal som 98 oktan, det är alltså en mkt billig oktanbooster att blanda i lite E85 i 95 bensin. Man ska dockinte ha mer än ca 30% utan att anpassa förgasaren för då lär du tappa effekt pga att motorn går för magert.

/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 17:13 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 jul 2008, 09:03
Inlägg: 208
Ort: Stockholm
Jag har förstått att etanol höjer oktantalet, men samtidigt säger t.ex. Statoil i sin produktbeskrivning att 95-bensinen innehåller 5% etanol, medans 98-bensinen inte innehåller någon etanol alls. Det måste uppenbarligen finnas andra sätt att nå höga oktantal än att blanda i etanol? Och vilket oktantal har egentligen alkylatbensin?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 18:16 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 660
Ort: Örby, Stockholm
Alkylatbensin har ca 95 oktan enligt http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... Bensin.pdf

Självklart finns det flera sätta att höga oktantalet än att tillsätta etanol genom bensinens sammanställning. Bensin är en cocktail av en massa olika kolväteförbindelser. För att få högre oktantal tar man väll med såna ämnen som inte självantänder lika lätt. Se oxo http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 18:36 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4019
Ort: middle of nowhere
Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Så kallade knackningar uppstår i en ottomotor då för högt tryck eller temperatur gör att bränslet antänds för tidigt. Ett högre oktantal hos bränslet medför att det motstår tryck och temperatur bättre och därmed minskas risken för att motorn ska "knacka".

För att man ska kunna utnyttja ett bränsles energiinnehåll maximalt så är det viktigt att bränslet inte orsakar knackningar. Om en ottomotor kan konstrueras för ett bränsle med högt oktantal så kommer motorns effekt att stiga samtidigt som dess energiförbrukning (bränsleförbrukning) sjunker.

Ogrenade alkaner har låga oktantal, det vill säga att de lätt orsakar knackningar då de har veka sekundära C-H-bindningar, medan grenade alkaner har kraftigare primära C-H-bindningar och därmed högre oktantal. Skalan för oktantalet utgår från kolvätena heptan (n-heptan enligt äldre nomenklatur), som tilldelas oktantalet 0, och 2,2,4-trimetylpentan, ofta kallat isooktan, som tilldelas oktantalet 100. Heptan är ett ogrenat kolväte, med alla kolatomer på rad, och isooktan är ett grenat kolväte, vilket ger dessa två föreningar olika egenskaper. Denna skala föreslogs först av Graham Edgar 1927. N-heptan fanns på den tiden tillgängligt i ren form medan Edgar blev tvungen att tillverka iso-oktan syntetiskt. Anledningen till att dessa två kolväten valdes beror på att de har liknande kokpunkter. Man kan alltså variera volymförhållandet i blandningar av dessa två kolväten och således få olika oktantal medan kokpunkten förblir relativt konstant.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 22:41 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 12 sep 2005, 13:05
Inlägg: 173
Ort: Herrhagen, Karlstad
fritte skrev:
... i en ottomotor...


Ett ord som används blott alltför sällan... :lol:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 15 sep 2008, 23:46 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4019
Ort: middle of nowhere
freddarok skrev:
fritte skrev:
... i en ottomotor...


Ett ord som används blott alltför sällan... :lol:


Det var plankat frän nätet... :evil:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 12 okt 2008, 01:18 
Nybörjare
Nybörjare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 okt 2008, 11:18
Inlägg: 35
Ort: Söder om Söder....
Yes! äntligen några fler som tror att ju högre oktan ju mer kommer
scooterfan att gå på slangen!!! :eek:


Det lokala bibloteket har mycket bra böcker om trimning!

Putsa av era lånekort och sätt er i gossehörnan ett tag....

_________________
"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 12 okt 2008, 12:59 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 maj 2008, 10:20
Inlägg: 56
Ort: Malmö
Ok.. som nybliven scooter noob.. vad ska min PX200E (från 90) ha för soppa då? 95 eller 98? Blev lite förvirrad här måste jag säga :/

_________________
"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 12 okt 2008, 13:34 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4019
Ort: middle of nowhere
den går bra på 95 :smile:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 12 okt 2008, 16:52 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 maj 2008, 10:20
Inlägg: 56
Ort: Malmö
jag bockar och bugar för det snabba svaret :)

_________________
"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Cornell11, Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010