Aktuellt datum och tid: mån 21 maj 2018, 18:50


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trasig bränslekran, eller något annat?
InläggPostat: lör 21 apr 2018, 09:59 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: tis 17 apr 2018, 10:22
Inlägg: 11
Jag köpte nyligen en PX200e -84 och har märkt att när jag har bränslekranen rakt upp, så vill motorn dö. Där finns bensin på, så det är inte det. Olja likaså.

Har jag den på reserven, och startar på den, och kör ett tag (eftersom jag vet att det är strul när den) och sedan ändrar kranen till vanliga tanken rakt upp, så märker jag hur den vill dö inom 10 sekunder.

Jag har dock också märkt att det inte sker varje gång.

Vad skulle det kunna vara för fel här? Värt att lägga till är att vespan har stått många år innan jag nu köpte den.

Jag är verkligen inte så duktig på att pilla och hålla på, men om någon vet någon liten grej jag kan testa så uppskattas det.

/Söder


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
InläggPostat: lör 21 apr 2018, 11:07 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2198
Ort: Göteborg, Sweden
Det finns ett missförstånd här. Visst har din 84-a bränslemätare? För på sådan finns inget "reserv"-läge på kranen, det räknar Piaggio med att du klarar med hjälp av mätaren och varningslampan.

Så på PX med bränslemätare har bränslekranen bara två lägen, "stängd" åt vänster och "öppen" åt höger. Läget rakt upp, "öppen" på äldre Vespor, är bara ett odefinierat läge mellan öppet och stängt.

Been there done that.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 09:40 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: tis 17 apr 2018, 10:22
Inlägg: 11
jencla skrev:
Det finns ett missförstånd här. Visst har din 84-a bränslemätare? För på sådan finns inget "reserv"-läge på kranen, det räknar Piaggio med att du klarar med hjälp av mätaren och varningslampan.

Så på PX med bränslemätare har bränslekranen bara två lägen, "stängd" åt vänster och "öppen" åt höger. Läget rakt upp, "öppen" på äldre Vespor, är bara ett odefinierat läge mellan öppet och stängt.

Been there done that.
/jens


Aha, fantastiskt förklarat. Nu blir jag ännu mer sugen att laga min bränslemätare så att den fungerar. Är det svårt att göra det? Är det saker som "fastnat" som man enkelt kan pilla till, eller måste man byta ut saker?

Fan vad bra information du satt på. Jag blev mycket glad nu. =)

/Söder


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
InläggPostat: tis 24 apr 2018, 00:07 
Mästare
Mästare

Blev medlem: tor 23 feb 2006, 02:25
Inlägg: 1060
Ort: Lund, Sweden
Bränslemätarens problem är oftast relaterat till givaren. Denna består av resistanstråd som delvis kortsluts beroende på hur mycket bensin det finns. Ta ut givaren och koppla loss den, tappa inte ner sladdarna i hålet i karossen. Mät med en ohmmeter mellan stiften där vit/grön och svart sitter och kolla om värdet ändrar sig när du rör armen med flottören. Är det avbrott har förmodligen tråden gått av och det är rejält svårt att laga på ett bra sätt. Då blir det att köpa ny givare. I ytterläget med flottören max ned ska bränslelampan tändas

mvh/Henrik B PR SSK


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
InläggPostat: tis 24 apr 2018, 07:53 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: tis 17 apr 2018, 10:22
Inlägg: 11
Får undersöka lite mer där då. Hade ute givaren och drog i armen, utan att få nålen att röra sig. Därför som jag misstänkte att det är nått med elen och inte det mekaniska.

/Söder

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
InläggPostat: tis 24 apr 2018, 08:15 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 30 jun 2011, 10:30
Inlägg: 380
Traditionell bränslekran har sina fördelar.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trasig bränslekran, eller något annat?
InläggPostat: tis 24 apr 2018, 08:22 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: tis 17 apr 2018, 10:22
Inlägg: 11
JanneHagnell skrev:
Traditionell bränslekran har sina fördelar.
Du syftar på kran med resevtank istället för bränslemätare?

/Söder

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010