Aktuellt datum och tid: mån 21 maj 2018, 18:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny i scootervärden
InläggPostat: ons 02 maj 2018, 18:04 
Drömmare
Drömmare

Jag har gått och blivit intresserad av att testa det där med att köra scooter men undrar om det passar mig.

Så hur är dom att köra efter vägar där max hastigheten är 90 och vägarna är av väldig skiftande kvalitet?

Jag är van vid mc med större däck och klarar av sämre vägar :mrgreen: och som mest har jag testat en moped scooter som 15 åring.

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik: Re: Ny i scootervärden
InläggPostat: tor 03 maj 2018, 15:02 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Är scooter bättre eller sämre än en mc? Svar ja!
Fördelarna med scooter, förutom hur skyddad man är, är låg tyngdpunkt och små hjul vilka gör den mer lättmanövrerad i låga farter. Själv är jag också svårt förtjust i handväxel.

Offline Profil  

InläggPostat: tor 03 maj 2018, 15:48 
Drömmare
Drömmare

Att dom fungerar bra i låga farter har jag förstått :) Jag tänker mer hur dom beter sig i lite högre farter och kanske hur mycket motor som krävs för att inte blockera vägen.

Offline Profil  

InläggPostat: fre 04 maj 2018, 12:19 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Min uppfattning är denna:
En Vespa PX125 (7-8 hk)har en toppfart på ca 80-90 km/t förutsatt att det inte är motvind eller uppförsbacke.
En PX200 (12 hk) gör ca 90-100.
Det innebär att om man vill åka på en 90-väg så är 125-an lite för svag eftersom det i verkligheten finns både motvind och uppförsbackar. Den fungerar bra på 70-vägar. En 200 har lite till att ge och hänger därför med bättre på en 90-väg.
Hur bär sig en scooter åt jämfört med en MC. Jag tycker en "riktig" MC med stora hjul känns stabilare i högre farter (menar 70-90km/t), i alla fall vid kurvtagning. Det känns lite vingligt att lägga ned en scooter i en kurva i hög fart.
Däremot vid låga farter är scootern smidigare, det var ju så dom var tänkta en gång i tiden -ett fordon för stadsmiljöer eller vägar där det inte går att köra så fort. Sedan gör det inte så mycket ifall vägarna är lite halvdåliga för det hanteras bra med scootern.
Nu har jag mest erfarenhet av äldre Vespor, en modern kanske har betydligt bättre kurvegenskaper?

Offline Profil  

InläggPostat: mån 07 maj 2018, 09:28 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Frontstar säger det mesta jag tänkte.

125-a i motvind och regn längs västkusten är ingen hit, jag har provat. På 90-väg är en 200 mycket trevligare. Dessutom detta om "fladdrigheten" i högre fart. Det är typiskt Vespa.

Skillnaden när jag kommer på min trimmade Lambretta är dramatisk. Den är hur trygg som helst även i högre fart. Min teori är att det har med gaffelvinkel etc etc att göra.

Däremot så är de små hjulen ingen hit på vägar med t ex löst grus, där är större hjul mycket trevligare.
Lycka till och välkommen i scootervärlden!
/jens

Offline Profil  

InläggPostat: mån 07 maj 2018, 11:28 
Drömmare
Drömmare

ja framgaffel geometri gör mycket för hur stadiga 2 hjulingar är. Men då är det alltså en 200 kubikare jag ska kolla efter. Då behöver jag bara klura ut var jag ska förvara den :mrgreen:

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]