Aktuellt datum och tid: sön 03 dec 2023, 13:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skumma bilder från slottet (och andra suspekta bilder)
InläggPostat: fre 17 apr 2009, 22:50 
Är det bara jag, eller ser inte dessa bilder allmänt skumma ut? De ser riktigt taffligt manipulerade ut, ungefär som någon praoelev har suttit och lekt cut and paste i Photoshop - men de är säkert helt äkta.

Hur kan det ha blivit så? Är det de jobbiga tapeterna i bakgrunden som framkallar detta fenomen? Obs! Kolla alla bilder, fenomenet syns tydligare på vissa än andra (särskilt bilderna på Mona Sahlin samt mannen som står med ryggen vänd mot kameran).

http://sydsvenskan.se/sverige/article42 ... ottet.html

Mvh

/ Fredrik

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 01:45 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Lite skumma men inte så farligt tycker jag... Känns mest som att skärkedjupet är lite för kort och att de haft en ljuskälla som slår lite hårt på personerna.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 08:59 
Entusiast
Entusiast

Jag inbillar mig att lister, stolar osv är skarpare än tapeterna. Jag hade gissat antingen på att de har lagt på oskärpa för att framhäva personerna eller att det helt enkelt sitter suddiga tapeter på slottet...

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 09:24 
Nej, jag tänker inte på det korta skärpedjupet (även om det är en aspekt som kanske bidrar till fenomenet). Det känns som om personerna respektive bakgrunden är från två olika miljöer med olika förutsättningar. Svårt att förklara, men bilderna ser helt galna ut i mina ögon. Denna bild är särskilt skum (och har inget kort skärpedjup att tala om):

Bild

Mvh

/ Fredrik

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 09:52 
Entusiast
Entusiast

HejBaberiba...nej, det är ju the real stuff!!! HejBaberibagänget var helt otroliga i att fånga Daniels utseende tycker jag. Dumt att snacka ner folks uppsyn, jag vet, men visst ser han hel galen ut ibland. :lol:
Mvh
PapaD

Vespa ET4 50cc

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 13:15 
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Användarvisningsbild

Woodstock skrev:
Nej, jag tänker inte på det korta skärpedjupet (även om det är en aspekt som kanske bidrar till fenomenet). Det känns som om personerna respektive bakgrunden är från två olika miljöer med olika förutsättningar. Svårt att förklara, men bilderna ser helt galna ut i mina ögon. Denna bild är särskilt skum (och har inget kort skärpedjup att tala om):

Bild

Mvh

/ Fredrik

ibland kan man få känslan av ihopklippta bilder när fotografen använder flera ljuskällor, tittar man på bilden ovan så har personerna kraftigt ljus på sig samtidigt finns det inte en tendens till skugga av dem på väggen bakom, kanske för att man ljusatt bakgrunden separat). Man kan också se att personerna är ljussatta från höger medans tavelramarnas skuggor säger att bakgrunden är ljussatt från vänster. Oavsett om bilderna är äkta eller manipulerade så är det extremt fult ljussatt.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 14:44 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Federico skrev:
Man kan också se att personerna är ljussatta från höger medans tavelramarnas skuggor säger att bakgrunden är ljussatt från vänster. Oavsett om bilderna är äkta eller manipulerade så är det extremt fult ljussatt.

Jag tror att de är ljussatta med en lampa strax till vänster om fotografen. Mannen med grå kostymen har högerarmen i skugga och han skuggar Daniels högra halva, som därför ser onaturligt mörk ut. Sedan är det säkert en ljuskälla på bakgrunden, som Federico säger.

/Jörgen

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 14:57 
Mästare
Mästare

PapaD skrev:
HejBaberiba...nej, det är ju the real stuff!!! HejBaberibagänget var helt otroliga i att fånga Daniels utseende tycker jag. Dumt att snacka ner folks uppsyn, jag vet, men visst ser han hel galen ut ibland. :lol:
Mvh
PapaD

På bilden ovan tycker jag båda två ser skvatt galna ut...

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 18:58 
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Användarvisningsbild

victor skrev:

Hitta en bild där de inte gör det ;)

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 19:00 
Mästare
Mästare

Federico skrev:
victor skrev:

;)

Som tur är finns inte se&hör här nere :)

Tyvärr finns dock "Oggi!" och "DonnaModerna" istället :/

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 18 apr 2009, 20:52 
Federico skrev:
victor skrev:

Äsch, nu är ni elaka! Jag gillar kungafamiljen, särskilt Knugen och Silver. Knugen har en himla skön humor och är bra mycket skarpare än vad vissa vill göra gällande. Hela kungafamiljen känns som en blandning av Simpsons och Family Guy, fast svensk och på riktigt. Sköna lirare den där familjen...

Håller med om att det är urusel ljussättning och jag tror som Federico och Bergfors, att de har belyst personer och bakgrund från flera håll. Dock tror jag att Federico har fel - snett uppifrån till vänster om fotografen tror jag att belysningen på personerna kommer ifrån (kolla skuggorna på Daniels kavaj samt skuggorna på tavlorna). En kul detalj på bilden ovan är att personen på den cirkulära tavlan blänger surt och suspekt på just Daniel.

Länge leve Knugen, Silver och bArNen! :grin:

Mvh

/ Fredrik

PS. Ingen bra scooterdag för mig idag: ena vevlagret gick åt skogen! :x DS.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]