Federico skrev:
Woodstock skrev:
Avslutningsvis är det skrämmande många med ett s k fotointresse som fokuserar så oändligt mycket på att ha den "bästa" och dyraste utrustningen, men är direkt talanglösa när det gäller estetik som motiv och komposition m m.......Fotografering handlar mer om ett bra öga och litet fantasi än något annat...
Mvh
/ Fredrik
håller med dig, men frågan i den här tråden var just om utrustningen.
själv är jag mest intresserad av själva bilden och att utveckla mitt bild-fotograferande, men det är ju omöjligt att ignorera tekniken och prylarna, allt hänger ihop. ännu svårare blir det när man faktiskt ser skillnad på bilderna om man får möjlighet att prova riktigt bra objektiv o.s.v
men är det fel att vara mer intresserad av tekniken än bildskapandet. finner man glädje i att ha det bästa utan att ta en enda "bra" bild är väl det också ett fotointresse, ungefär som att köra Ferrari till och från jobbet på 50 och 70 vägar. hela grejen med systemkamera är ju som gjord för att vilja ha bättre och mer hela tiden.
Och jag håller med dig... *ryggdunk*
Jag är också mest intresserad av bilden, men även tekniken till viss del (om än betydligt mycket mindre). Har själv en fascination över bilder tagna med enkla kameror, t ex med hålkamera (pinhole camera) och polaroidkamera. Man kan ta riktigt coola bilder med dylika kameramodeller och det är för mig ett bevis på att utrustningen egentligen kan vara sekundär. Visst, sedan finns det uttrycksformer i fotografin (t ex bokeh) som kräver vissa förutsättningar och inte kan uppnås med sådan utrustning.
Det finns givetvis inga "rätt och fel" vari man lägger sitt fotointresse, men jag kan tycka det är konstigt när en del man möter inte har någon som helst känsla för fotografering (d v s dåliga och intetsägande bilder som saknar uttryck och känsla), utan bara kan rabbla all teknisk data och prestanda om kameror, objektiv m m. För mig är det inte det som fotografering går ut på.
Med ett bra öga och några fototekniska grunder kan man ta mycket fina bilder med vilken fotoutrustning som helst. Min systerdotter har t ex ett fantastiskt bra öga - långt, långt bättre än sin morbror - och hade endast en enkel kompaktkamera i många år innan jag uppmanade min syster och hennes man att köpa systerdottern en systemkamera.
Mvh
/ Fredrik