Aktuellt datum och tid: lör 02 dec 2023, 20:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fotorideout – en idé med potential?
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 09:13 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Skulle det finnas intresse bland fotointresserade scooterister att samlas och åka någonstans för att fota något speciellt motiv, realisera någon typ av fotoidé eller tema? Eller kanske någon typ av aktivitet där deltagarna kan lära sig av varandra?
Jag tänker mig att man först bestämmer vad syftet/motivet är och sedan en lämplig tidpunkt. Någon som har andra idéer kring detta?

/Jörgen

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik: Re: Fotorideout – en idé med potential?
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 10:00 
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Användarvisningsbild

Bergfors skrev:
Skulle det finnas intresse bland fotointresserade scooterister att samlas och åka någonstans för att fota något speciellt motiv, realisera någon typ av fotoidé eller tema? Eller kanske någon typ av aktivitet där deltagarna kan lära sig av varandra?
Jag tänker mig att man först bestämmer vad syftet/motivet är och sedan en lämplig tidpunkt. Någon som har andra idéer kring detta?

/Jörgen

Vilken kul idé! jag är så klart intresserad men har lite svårt att boka 100%, har för en vecka sedan utökat familjen med ny liten scooterist.

Skulle vara spännande att åka någonstans på våra scootrar för att öva på fartbilder/panoreringsbilder/snygga åkbilder m.m. då skulle man ta sig till en större tom parkering eller ett industriområde där man ostört kan åka fram och tillbaka och fota varandra, testa ut exponeringstider m.m. Då kan även scooterister utan fotointresse komma för att bli snygga modeller på sina fordon.

söder om stockholm finns det stora ytor som inte används, mellan micro och heron city (kungens kurva) är det en jätteplan, både asfalt och grus. vill man ha lite mer spännande bakgrunder så är parkeringshuset och området runt gamla Ericsson (telefonplan) helt öde på helgerna.

Offline Profil  

Inläggsrubrik: Re: Fotorideout – en idé med potential?
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 10:04 
Bergfors skrev:

/Jörgen

Javisst, vi ses på Stortorget i Malmö idag efter jobb! :grin:

Skämt å sido, idén är mycket intressant, men det kan bli svårt att organisera något dylikt eftersom forumets deltagare är spridda i landet. Eller du kanske riktade dig enbart till 08-gänget?

Det finns någon form av "fotostafett" på Fotosidan har jag sett, där man ska gissa var en bild är tagen genom att publicera en ny bild från samma ställe. Den som svarar rätt åläggs sedan att publicera en ny bild som folk ska gissa på. Kanske kan vara något?

Annars tycker jag idén är bra. Vi har säkert mycket att lära av varandra.

Mvh

/ Fredrik

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 10:26 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Det låter klart intressant, men som Woodstock skrev, är vi väldigt spridda geografiskt, så det är svårt att genomföra.
Ett annat sätt är att vi kör en utmaning med speciellt tema som postas här. Då kan alla, oberoende av geografisk placering vara med.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 10:34 
Martin O skrev:
Det låter klart intressant, men som Woodstock skrev, är vi väldigt spridda geografiskt, så det är svårt att genomföra.
Ett annat sätt är att vi kör en utmaning med speciellt tema som postas här. Då kan alla, oberoende av geografisk placering vara med.

Toppenidé, men jag tycker att scooterns figurerande på dessa bilder är ett obligatorium - det är trotsallt ett scooterforum.

Ett exempel på tema kunde vara "Bild på scooter framför altare i kyrka", eller "Bild på scooter på toppen av en kulle" etcetera.

Mvh

/ Fredrik

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 10:51 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Klart det skall vara scooterrelaterat.
I kort hade jag tänkt att vinnaren av en utmaning, startar nästa utmaning.
Tyvärr, saknar vi pollfunktion på forumet inför omröstning av bilderna.
Skall fnula lite på reglerna.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 11:04 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Martin O skrev:

Jag förutsätter att det blir lokala initiativ på varje ort i sådana fall. Jag hade inte tänkt mig att hålla i arrangemangen personligen. I varje fall inte alla. Om intresset är stort skulle man förstås kunna köra samma idé på flera orter samtidigt men det förutsätter förstås att varje ort samlas var för sig.

/Jörgen

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 11:11 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Och sen skickar ni in allt till nästa års Scooterkalender! :-)

/Ronny

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 11:22 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Martin O skrev:

Min tanke var att själva fotomotivet inte måste vara scooterrelaterat men att man använder scootrarna som transportmedel för att genomföra fotograferingen.

/Jörgen

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 12:34 
Martin O skrev:
I kort hade jag tänkt att vinnaren av en utmaning, startar nästa utmaning.
Tyvärr, saknar vi pollfunktion på forumet inför omröstning av bilderna.
Skall fnula lite på reglerna.

Jo, det finns en pollfunktion på forumet som går att använda, men det kräver att man startar en ny tråd.

Vi kanske inte ska "fnula" alltför mycket - det var ju trots allt Bergfors idé, så vi kanske bör låta upphovsmannen styra upp det hela?

Bergfors skrev:
Jag förutsätter att det blir lokala initiativ på varje ort i sådana fall.

Man kanske kan ha både lokala såväl som rikstäckande fotouppdrag?

Bergfors skrev:
Martin O skrev:

Min tanke var att själva fotomotivet inte måste vara scooterrelaterat men att man använder scootrarna som transportmedel för att genomföra fotograferingen.

/Jörgen

Jag håller med dig i sak, men minns att administratör Primavera133 uttryckte ett krav att bilderna skulle vara scooterrelaterade som förutsättning för fotoavdelningens berättigande. Jag är benägen att hålla med honom om nu serverutrymme är kostsamt.

Mvh

/ Fredrik

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10 jun 2009, 13:32 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Woodstock skrev:
Jag håller med dig i sak, men minns att administratör Primavera133 uttryckte ett krav att bilderna skulle vara scooterrelaterade som förutsättning för fotoavdelningens berättigande. Jag är benägen att hålla med honom om nu serverutrymme är kostsamt.

Min tanke var inte att rideouterna nödvändigtvis måste resultera i bilder till forumet. Givetvis lär det ju bli en del scooterbilder tagna även om huvudtemat inte är scooterrelaterat, så det kanske inte är något problem.

/Jörgen

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 11 jun 2009, 09:22 
Bergfors skrev:
Woodstock skrev:

Min tanke var inte att rideouterna nödvändigtvis måste resultera i bilder till forumet. Givetvis lär det ju bli en del scooterbilder tagna även om huvudtemat inte är scooterrelaterat, så det kanske inte är något problem.

/Jörgen

Ja, jag är personligen öppen för allt. Dock kanske vi bör höra med forumadministratörerna innan vi börjar, mest så att det är okej att publicera icke scooterrelaterade bilder på forumet?

Vad tänker du dig för exempel på tema - t ex "parkas på badstranden"?

Mvh

/ Fredrik

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 11 jun 2009, 09:28 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Woodstock skrev:

Jag har bara tänkt på själva konceptet ännu. Val av tema blir nästa steg. Om tillräckligt många gillar konceptet får vi börja diskutera tänkbara teman. Har du några fler förslag?

/Jörgen

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 11 jun 2009, 09:41 
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Användarvisningsbild

Woodstock skrev:

parka på badstranden är känns litet slitet va?

Bild

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]