Aktuellt datum och tid: mån 11 dec 2023, 03:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 50 mm f/0.95
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 09:12 
Företaget Noktor släpper ett fast 50 mm med 0,95 som största bländaröppning. Är dock inte särskilt imponerad över prestandan på de exempelbilder som företaget har på sin sida, bl a bokehn lämnar en del övrigt att önska.

http://noktor.com/products.php

Mvh

/ Fredrik

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik: Re: 50 mm f/0.95
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 09:38 
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Användarvisningsbild

Woodstock skrev:
Företaget Noktor släpper ett fast 50 mm med 0,95 som största bländaröppning. Är dock inte särskilt imponerad över prestandan på de exempelbilder som företaget har på sin sida, bl a bokehn lämnar en del övrigt att önska.

http://noktor.com/products.php

Mvh

/ Fredrik

det ser ut som att bilderna är digitalt skärpta i den storlek de presenteras på skärmen, väldigt konstiga kanter runt blänk mm

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 10:22 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Vill man ha något bättre kan man förstås välja Leica Noctilux 50/0,95. Fast då får man förstås betala över tio gånger så mycket.
Ett mer realistiskt alternativ är Voigtländer 50/1,1 som man får för 999 dollar. Ett mycket bättre objektiv än Noktor, som egentligen är en standardprodukt för bevakningskameror som de har försett med annan fattning. Det finns dock lite bättre bilder från Noktor-gluggen som Steve Huff har tagit:
http://www.stevehuffphoto.com/2010/03/0 ... iew-diary/

Senast redigerad av Bergfors tor 04 mar 2010, 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 11:44 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Tyckte det lät spännande när jag först hörde talas om det, men efter att ha sett bildexempel är inte jag heller särskilt impad, tyvärr.

Kostar tydligen runt 750 dollar och visst, det är väl billigt för ett såpass ljusstarkt objektiv men fortfarande mycket pengar för en leksak. Och tyvärr är det nog det enda det kommer att duga till om man skall se till testbilderna. :-?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 12:16 
Nybörjare
Nybörjare

På vilket sätt är den bättre än en bevisligen bra optik som Canons legendariska 50/1,0?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 12:29 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

millgard skrev:
På vilket sätt är den bättre än en bevisligen bra optik som Canons legendariska 50/1,0?

Troligen är den inte bättre men Canongluggen är inte lätt att få tag i och skulle säkert vara mycket dyrare om den nytillverkades. Men visst är gamla gluggar från E-bay ett tänkbart alternativ. Givetvis med de risker som E-bayköp innebär, inte minst vad gäller skicket.
Vill man inte ta den risken rekommenderar jag http://www.cameraquest.com

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 12:44 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Nu kanske jag inte är riktigt representativ i församlingen, då jag mest kör FF och har förmånen att kunna nyttja riktigt höga iso när så krävs.
Det har gått lite hysteri med stora bländare, precis som det skulle vara den ultimata lösningen.
En stor bländare ger som bekant bakgrundsoskärpa, något som inte är önskvärt i alla lägen. Dessutom skall bokehn vara snygg. Bildexemplena för ovan nämnda glugg gav mig rysningar och då inte i positiv bemärkelse.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 13:32 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Martin O skrev:
Det har gått lite hysteri med stora bländare, precis som det skulle vara den ultimata lösningen...

Jo, du som kör fullformat ja. Men med en mindre sensor kan/måste man använda en större bländare för att få samma skärpedjup.
Med mitt 20/1,7 räcker 500 ISO i nästan alla fall, för att få tillräckligt kort slutartid. Större bländare är väl egentligen mest intressant om man vill ha riktigt kort skärpedjup som konstnärlig effekt. Å andra sidan finns det något som heter för kort skärpedjup. Med bländare 1,7 får jag samma skärpedjup som bländare 3,5 på fullformat. Det räcker ganska ofta men ibland måste man förstås blända ned mer för att bilden ska bli bra.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 14:09 
Även om exempelbilderna från Steve Huff var avsevärt bättre än Noktors egna är jag inte imponerad. För mindre pengar kan man ju få ett avsevärt bättre Canon EF 50 mm f/1.4, som dessutom är rövskarpt och har en underbar bokeh.

Mvh

/ Fredrik

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 14:18 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Woodstock skrev:
För mindre pengar kan man ju få ett avsevärt bättre Canon EF 50 mm f/1.4, som dessutom är rövskarpt och har en underbar bokeh.

Fast då får man ju ett drygt bländarsteg mindre ljus. Det kostar att ligga på topp!

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 14:55 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Bergfors skrev:
Martin O skrev:
Det har gått lite hysteri med stora bländare, precis som det skulle vara den ultimata lösningen...

Jo, du som kör fullformat ja. Men med en mindre sensor kan/måste man använda en större bländare för att få samma skärpedjup.
Med mitt 20/1,7 räcker 500 ISO i nästan alla fall, för att få tillräckligt kort slutartid. Större bländare är väl egentligen mest intressant om man vill ha riktigt kort skärpedjup som konstnärlig effekt. Å andra sidan finns det något som heter för kort skärpedjup. Med bländare 1,7 får jag samma skärpedjup som bländare 3,5 på fullformat. Det räcker ganska ofta men ibland måste man förstås blända ned mer för att bilden ska bli bra.

Du har helt rätt att det även beror på sensorstorleken. Min kompakt har största bländare 1,9 och kan inte jämföras med någon av mina systemare med fullformat eller cropsensor vid samma bländare.
Tyvärr är det så att optikens defekter ger sig till känna vid stora bländare, något som drabbar de med mindre sensorer.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 15:02 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Martin O skrev:
Tyvärr är det så att optikens defekter ger sig till känna vid stora bländare, något som drabbar de med mindre sensorer.

Ja, det stämmer. Det är därför som objektiv konstruerade för fullformat inte alltid ger bra resultat på kameror med mindre sensor. Och det gäller förstås även gamla ljusstarka normaler, som ju annars skulle vara ett bra alternativ till Noktor-gluggen.
Frågan är alltså VAD man ska använda om man vill ha minsta möjliga skärpedjup på en kamera med mindre sensor. För närvarande är urvalet väldigt begränsat och det är förstås den marknadsluckan som Noktor försöker utnyttja.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 15:10 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Bergfors skrev:
Martin O skrev:

Ja, det stämmer. Det är därför som objektiv konstruerade för fullformat inte alltid ger bra resultat på kameror med mindre sensor. Och det gäller förstås även gamla ljusstarka normaler, som ju annars skulle vara ett bra alternativ till Noktor-gluggen.
Frågan är alltså VAD man ska använda om man vill ha minsta möjliga skärpedjup på en kamera med mindre sensor. För närvarande är urvalet väldigt begränsat och det är förstås den marknadsluckan som Noktor försöker utnyttja.

Vad man inte tänker på med äldre optik konstruerade för analoga kameror är coatingen på objektivets baksida (om det nu över huvud taget finns) inte klarar av reflexer från lågpassfiltret.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 mar 2010, 15:14 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Martin O skrev:
Vad man inte tänker på med äldre optik konstruerade för analoga kameror är coatingen på objektivets baksida (om det nu över huvud taget finns) inte klarar av reflexer från lågpassfiltret.

Det är lite olika. Jag har haft stora problem med vissa (låg kontrast vid största bländare) medan andra har fungerat rätt skapligt.

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]