Kort rapport från träffen:
Vi hoppade över torsdagen eftersom ingen kunde ta ledigt från jobbet och körde upp i fredags morse.
Mina vänner från Terracina avreste kl 07.40, och vi hade bestämt möte längs Via Aurelia ca 70 km hemifrån norr om rom kl 10.30. Kl 09.55 avreste jag hemifrån, och 10.30 bromsade jag in utanför baren vid macken där vi skulle mötas.
Sedan följde en snabb resa norrut där vi åter och åter igen passerade Vespa Club Latina, som åter passerade oss var gång vi stannade för proviantering. I Piombino mötte Paolo upp som tagit minibuss med sin pistagegröna GL från Terni.
Någon gång framåt kl 17 checkade vi in och köpte de första ölen, och sedan följde timmar av scooterbeundrande, ölande, dans och allmänt strandhäng innan middag intogs i centrala Capoliveri. Sedan allnighter tills vi knappt kunde stå upp längre framåt 6-tiden lördag morgon, där jag sprang på bland annat Tino som visade sig vara en sjukt skön man, och som visade sig vara en av få som kunde festa och dansa dygnet runt
Lördag morgon vaknade man lätt seg någon gång kring lunch, och efter att ha kontrollerat programmet konstaterades att scooterrallyt skulle avgå kl 12.30. Klockan var redan 12.45. Vi bestämde oss för att käka en bakfyllefrukost istället på någon pizzeria.
Dock, efter 300 meter mötte vi en kortege av ca 200 veteranscootrar dolda i ett blåtaktsdis, och valde förstås att hänga på. Med en blygrå himmel och stark risk för regn kördes en ca 20 km lång tur uppe i bergen till en strandort där aperitivo, välbehövd, intogs på stranden. Sedan rejsade vi hem längs de slingriga bergsvägarna, jag på min GTs med Bernie bakpå, Ale på sin hondakolvs- och powerjettrimmade DL 200 och Leo på sin Mugellikittade TV 175 ser II med hemmabankat blås, och vi lyckades med konststycket att köra så pass vansinnigt att vi skakade av oss 2 stycken par på BMW GS som hade bestämt sig för att vi på våra mopedscootrar minsann inte skulle släppas iväg.
Sedan ett par timmars öldrickande, dansande, däcksparkande och trimljugande i basecampet på stranden innan det var dags för premiering. Första pris för längsta scooterresa gick till några scottar, andra till någon tysk och tredje till Italien.
Kvällen avslutade med grillning i trädgården utanför vårt guesthouse och sedan med allnighter på klubben Mandel.
Självklart regnade det när vi vaknade söndag morgon, men skam den som ger sig. Jag hade som tur var goretex-jacka och -handskar, men värre var det för mina vänner från Terracina som kör i parkas utan handskar. Deras kamoflagefärgade nyinskaffade regnställ höll tätt i ca en timme, efter 2.5 timmars färd var mina handskar dyblöta och raster inräknade tog det oss 5 timmar att avklara de 300 km ner från Piombino till rom, och ytterligare någon timme för terracineserna på sina PX 125 att tillryggalägga de sista 140km längs Pontina hem.
För att kort summera träffen: fantastisk precis som förra året och helt klart att rekommendera. Man bör dock anlända på 2-hjuling även om man klarar sig utan, men i så fall bör man boka guesthouse ett halvår i förväg för att försäkra sig om att hamna inte längre än 50m från basecampet då det är bergsområden och vägarna stiger med 40% lutning.