Aktuellt datum och tid: sön 18 nov 2018, 16:37


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Monza vs. TS1
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 12:38 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Ska byta till nytt cylinderkit, och väljer mellan två:
TS1, pressgjutet och välbeprövat, men har gått ur produktion.
Monza, sandgjutet, fals istället för topplockspackning + tre x-tra topplocksbultar, effektkurvan ligger lite längre upp i registret, annars en TS1 kopia.
Ungefär samma priser.
Tacksam för erfarenheter, åsikter och råd?
/Jesper


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 15:12 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 12 feb 2007, 22:52
Inlägg: 188
Ort: Sweden
Så länge du inte modifierar kittet på något sätt så spelar det mindre roll om du väljer TS1 eller Monza.

Har både cyllar liggande och har mätt dom upp grundligt, inkl. avgjutning av spolkanaler etc.

TS1 har snyggare (bättre gasväg) spolkanaler men det är högst marginellt hur det påverkar. (typ över 30 hp)

TS1 har tjocka gjutjärnsringar så hurvida du inte väljer en annan kolv så vill du inte kunna bredda avgasporten lika mycket.
och inte få samma tillförlitlighet.

monza väger dock nästan dubbelt så mycket som en TS1 vilket även vill göra att den går varmare, förmodligen så mycket att det påverkar
bestyckning

skulle nog gå för monza så får du ett bättre topplock med centralsquish.

hör av dig om du vill ha tips på modifieringar som gör nytta

_________________
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 18:43 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2205
Ort: Göteborg, Sweden
Och TS1 är beprövat, beprövat, beprövat. Brukar betyda att det funkar :D

Du har inte funderat på RB? Den nya tidens TS1 ...
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 18:52 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Nej. Men jag blev idag rekommenderad RaceTour 225 kit från SC. Det verkar vara ett grymt touringkit med ca 20 hk lägre varv. Kolla http://www.scooter-center.com/product/B ... r*3*3*1*16


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 20:17 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2205
Ort: Göteborg, Sweden
Säljs av Scootercenter, tillverkas (tror jag) av BMG men är framtaget av min favorit MB i Doncaster, UK. Kan vara väldigt bra, men jag vet ingen som kör med det ännu.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 20:46 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Kan ju vara kul att vara först... eller inte? Varför går Monzan varmare? Om det är tyngre och större massa så borde väl värmen ha mer att sprida sig i? Eller tänker jag fel?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 22:58 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 12 feb 2007, 22:52
Inlägg: 188
Ort: Sweden
RT är bra, men är ju mer eller mindre gjort vad som kan göras med alla cylindrar (om man kan o vill)

finns en kurva här
http://blog.scooter-center.com/auf-dem- ... st-teil-3/

deras nya bgm pro är ju anpassad för just det kittet. är det den typ av motor man vill ha så blir man nöjd.

vill bara tipsa om att jag testat en sådan kurva (dock inte lika mycket på höga varv) i min touring med slitmatning
och satans vrid, 20 hp vid 5000 rpm. sen inget mer. trodde det var motorn jag behövde men tröttnade redan efter 8 mil motorväg.

över 20 hp så saknar man "kicket" hur än man vrider och vänder på gasen skulle jag säga.


mvh
Truls

_________________
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 23:07 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Tack Truls. Det ska jag sova på. Man kanske tror att man är snällare än vad vad man är.
Jag vill ha en raketmotor som aldrig går sönder och inte låter... Blir nog en svår nöt.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: tor 16 maj 2013, 08:58 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Truls. Du skriver touring och slidmatning och vespa antar jag? Är det jämförbart med lambretta (som jag har) i effektkurvor?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: tor 16 maj 2013, 10:37 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 12 feb 2007, 22:52
Inlägg: 188
Ort: Sweden
Det var mera en objektiv åsikt ang motorkaraktären

fråga folk i klubben, tror det finns samtliga varianter förutom RT

_________________
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: tor 16 maj 2013, 11:08 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Ska beställa ikväll och just nu lutar det åt RB22 + 30mm fugge och BGM justerbart 48mm clubmanblås. Tror det blir ett bra pålitligt kit för stad och touring med lägre ljudnivå. Och med möjlighet att öka effekten i efterhand med större fugge och öppnare blås om man vill. Kommentarer på det??


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: fre 17 maj 2013, 10:18 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Nu är det beställt!
RaceTour 225 kit
Reedkolv och LTH reedventil.
28 mm flat side Dellorto.
Racecrank standard längd + lager packbox.
Förstärkta kopplingsfjädrar + mittfjäder.
Drevad.
Retard ignition Augusto 6000.
BGM big bore Clubman.
Teflon kedjespännare.

Pålitligt, lättkört, roligt och med möjlighet att vässa ytterligare.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: fre 17 maj 2013, 12:43 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
Spännande! Jag ser framemot att läsa dina erfaringar.

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: fre 17 maj 2013, 12:45 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Jag med!;))


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: fre 17 maj 2013, 13:00 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2205
Ort: Göteborg, Sweden
Låter som en bra kombination. Du kan väl berätta hur den känns när allt är på plats.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: fre 17 maj 2013, 13:18 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Det är Lambrettageniet Marcello på Casa Lambretta som bygger (tack o lov). Tyvärr lite väntetid på delarna men förhoppningsvis så är den fit for fight i början/mitten av juni. Självklart återkommer jag, och kanske även Marcello(?) med ett utlåtande.
Så jävla spännande så jag knappt kan sova!!! Känner likadant som min son gör i december...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: fre 17 maj 2013, 15:11 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 01 nov 2004, 22:58
Inlägg: 303
Ort: Stockholm
Har de angett något datum för när kitet släpps?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: fre 17 maj 2013, 15:24 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Två veckor.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: fre 17 maj 2013, 15:28 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2205
Ort: Göteborg, Sweden
Har redan släppts http://www.scooter-center.com/product/BGM2225/Cylinder+BGM+PRO+MRB+Racetour+225+cc+Lambretta+TV+200+SX+200+DL+200+GP+200?cat=C_L_3DL200&catmatch=CAT_ZYLINDER_ZYLINDER
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Monza vs. TS1
InläggPostat: fre 17 maj 2013, 15:33 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 maj 2010, 14:33
Inlägg: 162
Ort: Södermalm
Röda prickar = out of stock


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010