Aktuellt datum och tid: fre 22 jun 2018, 05:41


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tis 20 aug 2013, 11:21 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Har det lite tight mellan kåpa och förgasare, så jag provade det nya filtret som man fäster på kåpan och klämmer emot förgasaren.

Är novis på förgasarinställningar, men jag tycker det låter som om den andas lite trögt jämfört med ett ramair och kåplöst.

Nån annan som provat, och har en åsikt?


Bilagor:
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg [ 207.06 KiB | Visad 5275 gånger ]

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tis 20 aug 2013, 11:54 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
En klassiker. Brukar tyvärr inte funka så bra, vilket du redan verkar ha erfarit.

Lite beroende på hurpass stor förgasare du har, så kan det fungera med att koppla ett foamfilter till orginalbälgen, som man sedan 'lägger' bakåt i färdriktningen. Vet andra med vänsterfugge som fått det att fungera bra.

Evergreen har ett bra filter som jag vet funkar med DL och PHBH28+reed:

http://scooter-center.com/product/8006960/55mm?cat=C_L_3TV&catmatch=CAT_VERGASER_LUFTFILTER

Bombollon skrev:
Har det lite tight mellan kåpa och förgasare, så jag provade det nya filtret som man fäster på kåpan och klämmer emot förgasaren.

Är novis på förgasarinställningar, men jag tycker det låter som om den andas lite trögt jämfört med ett ramair och kåplöst.

Nån annan som provat, och har en åsikt?

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tis 20 aug 2013, 13:39 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Körde originalbälg bakåt m ramair på innan. Men det är så jäkla tight att bälgen kläms av kåpan.

Varför ska man ha bälgen för?

Funderar på att kapa ner ramair filtret och dra på med en slangklämma bara. Borde väl bli minimalt och andas bra?

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tis 20 aug 2013, 22:36 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 12 feb 2007, 22:52
Inlägg: 188
Ort: Sweden
Pipercross single trumpet sock (small)
C1050 £21.99 1 £21.99

www.dellorto.co.uk

detta kanske kan hjälpa dig.

eftersom den inte har någon gummifläns mot förgasaren (utan fästs med ett buntband)
så kan du klippa den lite kortare och förhoppningsvis få plats under kåpan
passar utmärkt på en tmx30 eller tmx35

_________________
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 10:25 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Greit, truls!

Kan nog modda ett av mina andra gamla filter till en liknande lösning!

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 16:30 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Hepp


Bilagor:
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg [ 160.55 KiB | Visad 5169 gånger ]

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 16:34 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Markerade kåpans kant m tejp, så det är onekligen tight!


Bilagor:
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg [ 219.82 KiB | Visad 5168 gånger ]

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tor 22 aug 2013, 11:09 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Bara en liten varning: Se för allt i världen till att filtret sitter ordentligt!

Det finns roligare saker att göra än att klyva motorn och trassla ut ett skumfilter ur veven...

Bombollon skrev:
Markerade kåpans kant m tejp, så det är onekligen tight!

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tor 22 aug 2013, 15:59 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 12 feb 2007, 22:52
Inlägg: 188
Ort: Sweden
skulle även vara orolig att du får för liten filterarea så mycket du har kapat det nu

men det ser ut att förgasaren har mycket plats bakåt

en sådan fläns kan hjälpa dig, om inte enklare att svarva insuget något så att gummit kan greppa längre in


Bilagor:
Foto0444.jpg
Foto0444.jpg [ 108.32 KiB | Visad 5124 gånger ]

_________________
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: lör 24 aug 2013, 23:11 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Bra tips båda två. Körde en tur idag. Och den får fortfarande för lite luft! Går ok till halvgas, sen tappar den allt.
Testade utan kåpa och då var det samma sak.
Får testa utan filter för att utesluta truls för liten filterarea. I så fall måste det la bara vara för fett huvudmunstycke.

Annars får jag börja svarva ner insuget och köpa ett till filter, antar jag!

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: mån 26 aug 2013, 15:08 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 sep 2003, 16:39
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
När den 'tappar allt', vad händer? Börjar den fyrtakta, eller dör den bara? Om den dör, har du på tok för mager blandning över halvgas, inte för fet.




Bombollon skrev:
Bra tips båda två. Körde en tur idag. Och den får fortfarande för lite luft! Går ok till halvgas, sen tappar den allt.
Testade utan kåpa och då var det samma sak.
Får testa utan filter för att utesluta truls för liten filterarea. I så fall måste det la bara vara för fett huvudmunstycke.

Annars får jag börja svarva ner insuget och köpa ett till filter, antar jag!

_________________
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: mån 26 aug 2013, 17:32 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2202
Ort: Göteborg, Sweden
Tänkte samma sak som Guran! Går den inte bra utan kåpa är det ju rimligen inte brist på luft som är problemet.
* Får den för lite luft relativt bränslemängden så fyrtaktar den. Stiftet är sannolikt ganska sotsvart och fett. Recept: Mindre munstycke/magrare blandning i aktuellt register
* Får den däremot för lite bränsle så "tjöver den sig", tappar varv för att sedan ev gå upp i varv igen. Stiftet är sannolikt ljust och torrt. Recept: Större munstycke/fetare blandning i aktuellt register.
Jag har en del munstycken liggande om du vill låna.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: mån 26 aug 2013, 18:51 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 12 feb 2007, 22:52
Inlägg: 188
Ort: Sweden
om den går bra med ramair och utan kåpa så är väl svaret givet?
.
bestyckar man ned så att den går rent så ökar inte mängden luft genom filtret (effekten). strypningen är fortsatt den samma!
med och utan ramair i bromsbänk brukar ta 1-2% effekt

_________________
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tor 05 dec 2013, 14:49 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
Ni som kör Ram-air eller liknande "sport-filter" av skumplast och vinklar bakåt, vad är era erfarenheter av körning i regn/blöta underlag? Kan tänka mig att det blir mer underhåll (rengörning) och mer risk för vatten i insugsluften än om man kör filter av "metallnät/papper" typen och/eller vinklar uppåt istället- eller i originalboxen för luftfilter...

Förstår ju vitsen av att ha ett mindre luftfilter till förmån för att sätta dit en större tank, eller att få mindre motstånd för insugsluften, men o-vis av o-erfarenhet undrar jag om det blir på bekostnad av driftsäkerhet och underhållsintervall.....

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tor 05 dec 2013, 15:38 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2202
Ort: Göteborg, Sweden
Jag monterade ett vinklat Ram Air-filter från MB för sådär 10 år sedan, på min 200-motor med Mugello/PHBH30/Varitronic/JL Road. Först satt det rakt uppåt, mellan tanken och verktygsfacket, där luftburken sitter i original. Senare vinklat rakt bakåt, när jag monterade en större tank.
Bild

Och, inga som helst problem. Jag har kört långresor, Göteborg-Blekinge och åter. Jag har kört flera Cannonball, varav ett (i Stockholm/Södermanland 2005) var extremt skitigt. Jag har kört långt i kraftfullt regn, senast 12 mil i envist regn för några månader sedan.

Så, slutsats, inga problem. I varje fall inga som kan skyllas på luftfiltret :wink:
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tor 05 dec 2013, 19:45 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:11
Inlägg: 229
Tackar för den empiriska vetenskapen! :-) Tanken slog mig igår när jag visade upp mitt isärplockade vrak för en kompis som är mycket mekaniskt lagd, men som främst fipplar med bilar och större motorcyklar. Han hävdade att metallnät/pappers-filter är bäst ur driftsäkerhetsperspektiv och att det ofta inte var det i sig som gjorde att man får strypt lufttillförsel, utan snarare luftburken som omgärdar den.

...men, jag har hellre en större tank monterad och en icke-borrad-i-och-original luftburk på hyllan, än tvärt om - bara det inte innebär luftfilter-underhåll efter varannan resa. :-)

Andra med andra erfarenheter?

_________________
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 20:29 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Fortsätter med bestyckning och filterjakt.
Nu kör jag magraste hacket på x7 nål och 115 i huvudmunstycke.

Varvar ur bra om man plågar den. Men jag provade att sätta på en nylonstrumpa som filter, och då går den inte helt rent och varvar lite mindre.

Hur långt ner vågar jag gå?
Hur länge måste man köra för att ha nått att gå på vid avläsning av stift?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 20:30 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Bilaga:
ImageUploadedByTapatalk1404844203.561528.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404844203.561528.jpg [ 375.28 KiB | Visad 4408 gånger ]

Sjukt att set här lilla filtret påverkar!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 21:15 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 12 feb 2007, 22:52
Inlägg: 188
Ort: Sweden
hitta en raksträcka och kör ett par fullgasrepor
i slutet av den sista fullgasrepan släpp gasen frikoppla och stäng av motorn

läs sedan av stiftet. all tomgångskörning eller körning på låg last kommer att ge en felaktig avläsning.

för att vara säker på att problemet är huvudmunstycket så kan man testa att gå upp en storlek först och att motorn svarar på det

_________________
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 22:51 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Perfa, jag testar.
Tack för snabbt svar!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: fre 22 aug 2014, 12:00 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: mån 04 jun 2007, 13:52
Inlägg: 36
Ort: Malmö, Sweden
Har haft ett aber med detta men MBs filter löste faktist problemet. Så jag ger tummen upp!

_________________
---: Slutord :---


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: fre 22 aug 2014, 17:46 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 mar 2010, 09:23
Inlägg: 262
Ort: Robertshöjd, Göteborg
Även med DL-kåpor?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

_________________
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mb:s nya luftfilter
InläggPostat: mån 25 aug 2014, 08:24 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: mån 04 jun 2007, 13:52
Inlägg: 36
Ort: Malmö, Sweden
Nej. Tv 175 äldre modellen...

_________________
---: Slutord :---


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010