Aktuellt datum och tid: mån 01 sep 2014, 15:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: När krävs vad?
InläggPostat: tor 03 maj 2007, 22:13 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Undrar om någon vet från vilken årsmodell det är krav på blinkers. Skulle kanske även vara intressant när det blev lag på bromsljus etc...

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 03 maj 2007, 23:11 
Hej!

Enligt 15 kap 62 § i <i>Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar (VVFS 2003:23)</i>, står det att:

<b>"Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt".</b>

Vidare står det i 15 kap 81 § av samma förordning följande att läsa:

<b>"Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används. Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med 1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms används".</b>

Scootrar (och övriga mc med för all del) innan 1975 funkar alltså på båda punkterna... :)

/ Fredrik

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 maj 2007, 18:28 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Tack för bra svar. Då behöver jag t.o.m. bromsljus till frambromsen på min nyinköpta primavera för att den ska klara besiktning. Blinkers antog jag redan att det behövdes. Tråkigt eftersom de är så fula.

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 maj 2007, 18:34 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tack för bra svar. Då behöver jag t.o.m. bromsljus till frambromsen på min nyinköpta primavera för att den ska klara besiktning. Blinkers antog jag redan att det behövdes. Tråkigt eftersom de är så fula.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
beror lite på <font size="4"><b>vilka</b></font id="size4"> blinkers..:wink:

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 maj 2007, 20:55 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Sitter längst ut på handtagen. Mina är trasiga dock. Finns det alternativ?

Offline Profil  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 04 maj 2007, 22:15 
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tack för bra svar. Då behöver jag t.o.m. bromsljus till frambromsen på min nyinköpta primavera för att den ska klara besiktning. Blinkers antog jag redan att det behövdes. Tråkigt eftersom de är så fula.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Håller med, blinkers är fult och onödigt. Det funkar hur bra som helst att helt sonika slänga ut armen och visa åt vilket håll man är på väg. Det räcker ju att du gör en "patentare" med blinkers endast för besiktningen, för lyckligtvis behöver körriktningsvisare på mc innan 1985 års modell inte vara typgodkända. Alltså kan du temporärt hänga på ungefär vad som helst och (nästan) var som helst, eftersom att det t o m 1987 års modell räcker med att ha en vänster- och en högerblinkers, så länge de kan ses både framifrån och bakifrån. Dessa krav måste dock följas:

1. Ljuset från blinkers ska vara synligt på 30 m avstånd under dagtid.
2. Blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.
3. Kontrollampa (grön) vid förarplatsen krävs om föraren inte kan se blinkersfunktionen från densamma.
4. Blinkers ska kunna användas även om övrig belysning på fordonet inte är tänd.

Att surra fast två (fula) blinkers i styrändarna och ansluta till batteri och ett relä samt strömbrytare, borde ju räcka. Varför inte bara ta ett litet 9 v-batteri, ett relä och hänga i en plastpåse på bagagekroken under styret? Och så en strömbrytare fasttejpad någonstans på styret och saken är biff! Efter besiktningen är det bara till att rycka loss blinkersen och hänga av kassen. Farbror Blå lär inte ha kunskap nog om "VVFS 2003:23" och inte heller hur ny eller gammal en viss modell av Vespa kan tänkas vara. Vifta snyggt med armarna bara...

/ Fredrik

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]