Aktuellt datum och tid: sön 21 okt 2018, 10:14


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svårstartad kall
InläggPostat: lör 01 apr 2017, 20:34 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Får inte till det och blir bara dyrare och dyrare.....
Har en touring med en motor px 200 ifrån -93 i.
Krävs en 10-15 kickar ungefär att starta kall, men varm bara 1 kick. Har klyvt motorn och bytt packboxar och andra nödvändiga saker, bl.a. nya lameller med styvare fjädrar, kollat tändningen. Bytt pickup, CDI, tändkabel och tändstift. I förgasare har jag bytt flottör och nål samt rengjort.
När den väl startar så spottar den ut rejält med soppa ifrån ljuddämparen, så soppa får den, men tänder inte direkt. Har dålig koll på spolarna på tändplattan, kan det vara dem?
Ger snart upp i letandet efter fel. Har någon något förslag på vad det kan vara? Är snart bara cylinder och kolv kvar att byta ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: tis 04 apr 2017, 08:40 
Nybörjare
Nybörjare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 02 okt 2015, 20:37
Inlägg: 36
Hej

Vad menas med kall motor?

En förgasare är oftast bestyckad för sommar värme och är det 4-5 plusgrader så får man kicka lite mer.

Hoppas du får ordning på vespan


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: tis 04 apr 2017, 21:39 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Tack för svar, men med kall menar jag tidigare ej startad på några timmar. Har den i ett varmgarage och det är väl till arr jämföra med sommartemperatur. Även om den stod ute med en omgivande temperatur på 4-5 grader, så borde den starta på 2-3 kickar tycker jag om den är fullt frisk. Så är ju inte fallet och något måste därmed vara fel. Frågan är bara vad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: tis 04 apr 2017, 23:08 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 jul 2013, 21:03
Inlägg: 75
Ort: Söderköping
Ta bort tändstiftet och dra runt motorn samtidigt som du håller för tummen för tändstiftshålet när motorn är kall resp varm. Du borde känna både tryck och sug kall som varm.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 18:49 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2205
Ort: Göteborg, Sweden
"När den väl startar så spottar den ut rejält med soppa ifrån ljuddämparen," låter konstigt. Det ska en frisk Vespa inte göra. Låter som att den blir dränkt i soppa, på något vis.

Hur går den när den väl startar? Bluddrar och fyrtaktar den, som en "sur" motor, går den rent och normalt eller "tjöver den sig" och svarar dåligt på gas, som en motor som får för lite bränsle?
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 20:09 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Den går precis som vanligt, riktigt bra, har ett SIP road 2.0 på den. Funderar lite på förgasaren, kan det finnas sprickor i den som gör att den flödar så mycket. Har provat olika munstycken, kör nu med ett 118, men vid gång känns det lite litet, syns även på stiftet. Ett annat alternativ är kolven och ringarna, när man kickat 10-15 gånger expanderar de och därmed blir kompet tillräckligt bra för att starta. Har original förgasaren till 150cc motorn kvar, hoppas den passar på 200cc px maskinen, bara för att kunna testa ett annat alternativ och ev. kunna utesluta eller ringa i ett problem. Vad tror ni om det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 20:38 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 30 jun 2011, 10:30
Inlägg: 392
Och choken funkar som den ska? Låter onekligen som den drunknar. Vad händer om du skippar choken, drar gasen i botten och kickar?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 21:28 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Använder inte choken pga av att han dränker sig. Måste ha full gas annars startar den inte alls, och till slut så tänder den lite och hostar till och gör så ett par gånger innan den startar. När den väl startar så är den så sur och blöt att det tar kanske 5-10 sekunder innan den svarar ordentligt på gas. Den fullkomligt öser ut soppa ur ljuddämparen. Känns som att den skickar bensinen rakt igenom förgasaren och man måste hålla full gas för att kunna få i sig luft också. Det som talar emot detta är ju att har den varit igång 15-20 sekunder och man stänger av och gör ett nytt startförsök efter alltifrån 1 till 10-15 min. så startar den på första kicken. Det kan jag tycka tala för cylinder/kolv/ kolvringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: ons 05 apr 2017, 21:57 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 02 dec 2007, 17:02
Inlägg: 162
Det låter som att det är nåt med flottör och nål, trots att du bytt dom.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 07:18 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2205
Ort: Göteborg, Sweden
Instämmer! Jag kör också en standard PX med BGM Big Box (motsvarar SIP Road) med huvudmunstycke 118, så där är du rätt. Några få kickar värmer absolut inte upp motorn så att kolven expanderar.

En frisk och korrekt bestyckad Vespa ska kräva choke när den är kall och den ska absolut inte spruta bränsle ur ljuddämparen efter start. Så ja, det låter som att den blir dränkt av bränsle och då är flottör och flottörnål huvudmisstänkta..

Vad händer om du försöker kallstarta utan att öppna kranen? Har du någon PX-ägare i din omgivning som kan låna dig en garanterat frisk förgasare att testa med?
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: tor 06 apr 2017, 19:31 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Har provat med att stänga kranen och köra slut på soppan i flotörkoppen för att nästa dag vrida på kranen och prova att starta. Tyvärr utan något bättre resultat. Har också varit helt inne på detta med flottören och nålen. Har därför köpt 3 st. flottörer och nålar, de kostar ju inte så mycket som tur är. Är ledig imorgon och hoppas originalet ifrån 150cc passar rent fysiskt, även om den körbarhetsmässigt kommer att gå illa, men då kan man ju i alla fall kanske kunna konstatera om den startar lättare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: fre 07 apr 2017, 11:52 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2205
Ort: Göteborg, Sweden
I och med att du öppnade kranen har du släppt på flödet igen. Min idé var att du skulle försöka starta utan att göra det, alltså med stängd kran, och se om det hjälpte. Du har ju ändå lite bensin kvar i förgasaren.Har du kört den tomså kan du öppna kranen bara någon sekund och sedan stänga den igen.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: lör 08 apr 2017, 19:43 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Ska testa som du föreslår med att öppna kranen och stänga den igen, bra tippa. Får fortsätta till påskhelgen och testa lite olika förslag över åtgärder. Vore skönt att kunna få ordning på det nu, använder den gärna dagligen till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 08:55 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: tor 09 feb 2017, 08:10
Inlägg: 1
Hade samma problem på min fars 150:a. Lyfte på förgasarhuslocket och mycket bensin var där, luftfiltert rann av besnin. Fundera lite på om något hängt sig då den stått länge (ett par år). Satte sen tummen över insugshålet och den startade direkt (manuell choke :-).
Bytte packningen runt locket o nu startar den direkt. Fast den var full av besnin så startade den inte kall utan fullt fugerande choke. Däremot har jag ingen tomgång, finns det en standard inställning på det ?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 09:18 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Blev medlem: fre 31 jan 2014, 11:41
Inlägg: 70
Ett kanske lite löjligt förslag på lösning till ditt problem men....har du fyllt på med färsk bensin?

Jag har haft liknande problem, alltså svårstartad och ojämn gång mm. på grund av gammal bensin. Med gammal menar jag 6 månader (normal vinteruppställning).

_________________
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 20:47 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Har nu varit ute och testat lite olika förslag. Lyfte på locket till där kablarna kommer ifrån tändplattan och kollade dem, de såg fina ut, inga skavmärken eller annat. Helt plötsligt startade den på 1:a kicken [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]. Skruvade loss tändplattan och kunde konstatera att den röda kabel nästan var av vid lödningen på tändplattan. Ska byta och löda om den imorgon.
Den hade helt klart kontakt men bara till hälften.
Kan detta ge mina symptom tro?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 19:29 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Efter att lött om de kablar som såg dåliga ut så startar fortfarande inte vespan. Nu vill den inte starta alls. Börjar misstänka att det är tändplattan som är dålig, har sedan tidigare bytt pickup. En ny tändplatta kostar runt 7-800 på sip, får fundera på att beställa en ny.
Vad är det som brukar ge sig på tändplattan förutom pickupen då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 19:46 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 30 jun 2011, 10:30
Inlägg: 392
Och du har kollat att du har monterat tillbaka allt rätt? När det blir så här brukar en av två saker ha hänt:
1) Någon del tålde inte att rubbas ur sitt invanda läge utan gick sönder.
2) Något sitter inte som det ska efter återmonteringen.
Det är surt att byta grejer om felet är av typ 2. Been there, done that...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 09:55 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Ska ge det en chans till idag, den ger gnista men alldeles för dålig misstänker jag, sen blir det en ny tändplatta ifrån SIP. Vilken ska man iskall välja till en px 200 E -93:a? Det finns många olika att välja på, av olika kvalité misstänker jag, men vilken är bäst i förhållande de till pengen?

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 15:10 
Nybörjare
Nybörjare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 aug 2016, 10:23
Inlägg: 16
Ort: Stockholm Nacka
En vild tanke bara, har du kontrollerat gapet på tändstiftet, om du har gnista och gapet är för stort kan det bli problem som dina.
Hoppas det löser sig för dig!


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: lör 15 apr 2017, 15:33 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Har testat med olika gap och olika märken på tändstift och även olika hårdhet på stiften inget hjälper. Beställer nu en ny tändplatta och hoppas på att det hjälper.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: mån 01 maj 2017, 21:00 
Nybörjare
Nybörjare

Blev medlem: lör 14 jan 2017, 23:22
Inlägg: 14
Har nu monterat en ny tändplatta, marginellt bättre. Tog ur tanken och kollade den nya, fast flow kranen från SIP, en liten skada på gummit i den som troligtvis kom dit vid monteringen. Detta gör så att den ger ifrån sig ungefär en droppe bensin per 10:e sekund, detta verkar vara orsaken till att den blir så sur. Tycker att flottörnålen borde kunnat stoppa detta lilla flöde, men det kanske sker i sådan liten skala att det rinner igenom då, någon som har en uppfattning om detta kanske?
Hursomhelst så startar den nu på 1:a eller möjligtvis 2:a kicken [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH].
Passade också på att montera på ett insugskit från Polini, vilket tillsammans med mitt SIP road 2.0 gör att den känns väldigt mycket piggare!
Tack för alla tipps på vad som kunde vara orsaken till mitt problem!!

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svårstartad kall
InläggPostat: tis 02 maj 2017, 10:01 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 30 jun 2011, 10:30
Inlägg: 392
Ibland är det förvånansvärt lite som behövs för att göra en motor sur.


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010