Aktuellt datum och tid: tis 25 jun 2019, 06:07


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GS 150 - övre styrlager
InläggPostat: mån 10 jun 2019, 23:02 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 20 jul 2013, 18:18
Inlägg: 118
Ort: Lund, Sweden
Bara undrar om nån vill dela med sig av hur man smidigast pillar dit kulorna i styrlagren. Det är faktiskt inte helt självskrivet hur man gör men definitivt pilligt och jävligt om man som jag mest famlar i blindo och provar sig fram.

De nedre lagerkulorna kom jag till tals med först efter att ha lagt scootern på sidan och pillat in gaffeln sidledes. Har bara två händer, så alla försök med scootern vilande på bottenplattan mot lyften eller upp-och-ner på densamma resulterade bara i tandagnissel och en radda nykomponerade svordomar. Man skall nog helst vara skapt som en bläckfisk för att klara det ensam. Men det gick som sagt till slut.

Övre lagret fick jag ihop idag (sort of). Men det var ett ärans pill! Och flera kulor tog den självskrivna vägen in i karossens inre. Lagerkulor har jag dock så det räcker. Hade nog från början lite väl mjukt fett, för det var väldigt svårt att få kulorna att inte dra sig inåt mot styrstammen när jag placerade ut dem. Då gick det inte att få dit övre lagerbanan - det var alltid nån j---a kula som sökt sig in och låg fel när lagerbanan gängades ner.

Bytte till ett lite trögare fett och lade ut väldigt tunt - får väl fylla på lite i efterskott. Då lyckades jag med pincett pilla dit alla kulor. Fast en rymde naturligtvis innan jag var klar. Så istället för 28 kulor har jag nu 27. Det borde gå, det med, för nå´nstans läste jag att det är bra med lite mellanrum mellan kulorna. Det skall inte vara tight. Försöker dock krångla dit den sista i morgon. Svordomarna var slut för dagen.

Åsså tillbaks till inledningsfrågan: Finns det nån smart och smidig lösning som gör det hela enkelt?

Tack på förhand.

/Sture

_________________
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: GS 150 - övre styrlager
InläggPostat: tis 11 jun 2019, 20:34 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 20 jul 2013, 18:18
Inlägg: 118
Ort: Lund, Sweden
Fick idag in den sista lagerkulan, så nu är allt som det ska!

Jag är medveten om att jag kunde gjort på lite andra sätt - man lär sig eftersom. Jag hade ju satt in framgaffeln med vespan liggande på sidan, och sedan när nedre lagret var på plats säkrat detta genom att skruva övre lagets övre bana ned mot den undre, utan kulor.


Efter det reste jag upp vespan och lät framstänkans bakkant vila på lyftens ytterkant. På så sätt kunde jag öppna upp övre lagret och sätta in kulorna utan att behöva bekymra mig över att gaffeln ville ramla ur igen. Den här metoden medförde att det inte gick att svänga framgaffeln utan bara ricka den lite fram och tillbaks i längsled. Detta gjorde det lättare att få ned övre lagerbanan hela vägen. Sannolikt hade det gått ännu mycket lättare om jag haft ett par händer till och kunnat vrida gaffel lite när jag skruvade ner övre banan.

Jag kan inte minnas att det här var ett problem på sextiotalet när jag hade mina första vespor men då var det också sällsynt att man mekade ensam i garaget. Händer fanns oftast så det räckte. Gör stor skillnad!

Fortfarande intresserad få veta om det finns ett "smootht" sätt att göra det här jobbet.

/Sture

_________________
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GS 150 - övre styrlager
InläggPostat: tor 13 jun 2019, 16:44 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 sep 2005, 22:08
Inlägg: 251
Ort: Göteborg
Det enda sätt jag gjort det på är att använda rejält med ett "kletigt" fett och limma fast kulorna nere och uppe med det innan jag satt i gaffeln. Det har fungerat bra tycker jag.

_________________
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GS 150 - övre styrlager
InläggPostat: lör 15 jun 2019, 20:18 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 20 jul 2013, 18:18
Inlägg: 118
Ort: Lund, Sweden
Tack för svar! Problemet var nog mest att jag började med ett väl mjukt fett. Det gick ju bra till slut.

Nästa gång blir det lättare! Om jag ens behöver behöver bry mig - det var ungefär 55 år sedan förra gången.

/Sture

_________________
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010