Aktuellt datum och tid: mån 17 jan 2022, 20:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips ny dämpare/fjäder fram till en Vespa 125 GTR -74
InläggPostat: sön 25 apr 2021, 19:59 
Entusiast
Entusiast

Får för mig att jag ska uppdatera framgaffeln och kanske få till lite bättre egenskaper vid bromsning. Finns det några bra tips på uppgradering av stötdämpare och fjäder? Är inte ute efter det bästa och dyraste men en vettig förbättring till en ok peng. Vad har ni gjort för uppgraderingar?

Offline Profil  

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

Inläggsrubrik: Re: Tips ny dämpare/fjäder fram till en Vespa 125 GTR -74
InläggPostat: tor 29 apr 2021, 22:53 
Mästare
Mästare

Framgaffeln på en 125gtr är ju av den gamla före-px typen och inte helt lätt att få bra - man kommer nog i många fall ha nigningar när man bromsar hårt, helt enkelt för att det inte finns plats för kraftigare doningar. Vill man ha det bästa monterar man en PK XL conversiongaffel som möjliggör skivbroms och moderna stötdämpare men det är en rejäl prislapp
Man kan få en marginell förbättring med Stoffis styvare framfjäder i kombination med BGM PRO SC F16 SPORT dämpare - kör det på min Sprint 150 och det ger lite bättre kontakt/respons. Har du en gammal slutkörd originaldämpare/fjäder så blir det ändå ett positivt lyft

mvh/HB

Offline Profil  

InläggPostat: tis 14 dec 2021, 19:26 
Drömmare
Drömmare

Jag har också en Sprint 150cc 1966 årsmodell! Den drycker helt och hållet ner i lägsta läget både vid låga farter (5mm/h) och det som händer då är att den bromsar av sig själv med risk att köra omkull! Såg att du bytt till både styvare fjäder och dämpare, undrar nu vad det skall vara för läng på fjädern till en Sprint 150?
Mvh Booos

Offline Profil  

InläggPostat: ons 15 dec 2021, 12:44 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

165 mm
/P

Booos skrev:
Jag har också en Sprint 150cc 1966 årsmodell! Den drycker helt och hållet ner i lägsta läget både vid låga farter (5mm/h) och det som händer då är att den bromsar av sig själv med risk att köra omkull! Såg att du bytt till både styvare fjäder och dämpare, undrar nu vad det skall vara för läng på fjädern till en Sprint 150?
Mvh Booos

Offline Profil  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]