Aktuellt datum och tid: sön 27 nov 2022, 08:04


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: svårstartad
InläggPostat: fre 11 nov 2022, 13:46 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: tis 18 maj 2021, 12:36
Inlägg: 2
Jag undrar om någon vet hur man ska kurera en Vespa som är svårstartad när den har stått ett tag efter varmkörning. I detta fall en god väns GL-61, men det gäller ju andra fordon med förgasare. Kall startat den lätt, men halvvarm är den näst intill omöjlig att få igång. Gissar på förgasare, ånglås? Jag tänkte hjälpa till att byta packningar och göra rent, men det hjälper ju inte alltid. Tacksam för råd och tips.
Lars Hedborg Norrköping


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: svårstartad
InläggPostat: sön 13 nov 2022, 21:10 
Mästare
Mästare

Blev medlem: tor 23 feb 2006, 02:25
Inlägg: 1142
Ort: Lund, Sweden
Om en GL -61 är svårstartade varm brukar det vara kondensator, brytare eller tändspole. Börja med att byta konding och brytare och se om det räcker - det är inte så dyrt

Ånglås får man mest på GS/SS modellerna som har förgasaren ovanpå cylindern och där den värms rejält när motorn stannat.

mvh/HB


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svårstartad
InläggPostat: mån 14 nov 2022, 10:35 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: tis 18 maj 2021, 12:36
Inlägg: 2
Tack för tips, ska byta kondensator/brytare. Dock är gnistan till synes god även när Vespan ej startat, men det kan kanske vara svårt att bedöma med blotta ögat?
Lars


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svårstartad
InläggPostat: tis 15 nov 2022, 23:58 
Mästare
Mästare

Blev medlem: tor 23 feb 2006, 02:25
Inlägg: 1142
Ort: Lund, Sweden
Det är lite lurigt eftersom det är svårare att få gnista under kompression och med luft/bensinmix i cylindern.

https://www.denso.com/global/en/product ... ition.html

Vill man testa kan man skaffa en tändningsprovare från Biltema som med en glimlampa visar om det kommer gnista. Jag hade en 125GTR som gjorde precis som din, fick tokspringa igång så fort den var varm men med nya brytare startade den direkt. Har de några år på nacken kan det vara bra att byta i alla fall.
Du bör även kolla stiftet så det inte är blött/oljigt efter körning. Det kan också göra den svårstartad


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010