Aktuellt datum och tid: tis 23 okt 2018, 21:32


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: väldigt svag v50 ´67
InläggPostat: sön 05 jul 2015, 14:07 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:06
Inlägg: 64
Ort: Göteborg
Hej på er igen!

min v50 har stått länge nog, nu vill jag få ordning på den. jag hade diverse problem innan som åtgärdades med ny förgasare (16/16). nu har jag två problem som återstår, dels att den är extremt klen, och dels att den misständer lite och hackar då och då (mest på fullgas verkar det som).

--misständningarna tänker jag beror på fel huvudmunstycke?? har inte storleken i huvudet, men är jag rätt ute?

--klenheten är sommarens huvudprojekt. jag bytte till 16/16 för att ev trimma på sikt. i nuläget är allt annat orginal. jag har en känsla av att den är mkt svagare än en orginal ska vara (orkar knappt upp för ärlegatan i gbg...), men har inte provkört en frisk v50 orginal så jag vet inte. vad bör jag göra först? nya kolvringar? ny vev? större cylinder har jag funderat på på sikt, men i första hand vill jag få den att fungera som en (ostrypt) v50 ska.

tips eller funderingar??

tack!

magnus

_________________
V50/N, 1967


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: väldigt svag v50 ´67
InläggPostat: sön 05 jul 2015, 21:55 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:06
Inlägg: 64
Ort: Göteborg
beställde nu ny kolv och packningssats. jag har tidigare sett över tändning, tätat insug, bytt luftfilter, bytt förgasare, så det enda jag kan komma på som kan störa "normal" drift är läckage i cylindern??

hoppas iaf detta hjälper, annars vet jag inte vad jag ska göra? som nästa steg, ska jag satsa på ny vev/ta upp befintlig eller primärutväxling? är det en komplicerad procedur att ta upp vev för en novis? isf kan jag ju få råd med utväxling OH få "ny" vev =D

_________________
V50/N, 1967


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: väldigt svag v50 ´67
InläggPostat: mån 06 jul 2015, 08:24 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 sep 2005, 22:08
Inlägg: 246
Ort: Göteborg
Hej! Vespa 50 är ju inte direkt kända gör att vara ett fartmonster direkt, vår orkade inte upp för Fjällgatan. Jag fixade den med hjälp av vägledning av detta dokument: http://www.emscooters.se/pub_docs/files ... mt_effekthöjning_av_Vespa_50.doc
Körnu med 100 cc cylinder, ändrad utväxling, större förgasare och 10-tumshjul. Fjällgatan klaras av på 3:an numera.

_________________
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: väldigt svag v50 ´67
InläggPostat: mån 06 jul 2015, 23:04 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:06
Inlägg: 64
Ort: Göteborg
i nuläget är jag inte så het på hastighet, mer normal drift, vilket inte KAN vara att nästan behöva hjälpa till med fötterna upp för lilla ärlegatan =) fjällgatan är imponerande i sig själv!

ja min plan är med att följa nämnt dokument, åtmiståne steg 1. behöver jag gå vidare för att hålla den "rolig" köper jag nog 125 helt enkelt istället. köpte du 10cc ny eller hittade du begagnad? vad har du för utväxling?

_________________
V50/N, 1967


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: väldigt svag v50 ´67
InläggPostat: sön 13 maj 2018, 07:00 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:06
Inlägg: 64
Ort: Göteborg
använder denna gamla tråden.

Bytt vev och förgasare, kommer nu upp för ärlegatan utan problem =) Jag undrar över nästa steg, antingen byta till 75cc cylinderkit, byta utväxling, eller konvertera till 4 växlar. Någon med några råd?

Vad händer med endast byte av primärutväxling, med toppfart och harmoni mellan växlarna? Gör konvertering till 4-växlar något alls på toppfarten? (runt 35 nu).

Tänker att det finns cylinderkit från italien för runt 500kr, och växelkit ca 1500..värt?

_________________
V50/N, 1967


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010