Aktuellt datum och tid: tis 12 nov 2019, 03:48


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: fre 11 okt 2019, 13:57 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 68
Ort: Örnsköldsvik
Jag har tänkt mig att renovera och utföra lite lätt trimning av en PX200-motor under kommande mekarsäsong.
Funderar på ett Polini 210-kit och planerar behålla originalförgasaren.
(Krävs nya munstycken såklart…)
Just nu studerar jag olika race-vevar och försöker lära mig så mkt som möjligt om inloppstider-/ grader

MEN jag förstår inte hur SiP menar med de gradal de anger för olika vevar ?
När man läser på deras hemsida skriver dom såhär:
“The timings stated above were determined viewing in the direction of the clutch side. That means: "138°/6° after TDC: Inlet timing begins 6° after TDC and stays open for 138°. “

De angivna gradtalen liknar inte alls de gradbeteckningar jag har läst mig till från andra källor.
Är det någon som förstår hur SiP menar när de ”graderar” på det viset ?



/N


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: mån 04 nov 2019, 15:25 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 68
Ort: Örnsköldsvik
Efter en del funderande så tror jag ändå att det är begripligt. :)
Det jag läst om tidigare handlar ju om gradtal för när MOTORN öppnar och stänger olika portar.
Bilaga:
Filkommentar: Bild 1
Motor - Grader.jpg
Motor - Grader.jpg [ 42.36 KiB | Visad 348 gånger ]

-Högst relevant, men ingenting som SiP kan ha någon uppfattning om när dom vill beskriva hur olika VEVPARTIER är utformade.
Så dom har helt enkelt hittat på ett sätt att ange gradtal för hur ”insugsprofilen” befinner sig förhållande till TDC för olika vevar som dom säljer.
Bilaga:
Filkommentar: Bild 2
Vevparti - Grader.JPG
Vevparti - Grader.JPG [ 90.39 KiB | Visad 348 gånger ]

Jag mätte gradtalen på en original PX200-vev och fick vinkeln X till 5⁰ och Y till 113⁰ i förhållande till TDC.
På ”SiP-språk” skulle insugsöppningen på en sådan vev beskrivas som 113⁰/ 5⁰ och när man kollar på deras hemsida så anges värden för originalvev från Piaggio till 113⁰/ 6⁰.

-Close enough !


/N


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010