Aktuellt datum och tid: tis 18 feb 2020, 17:19


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: fre 11 okt 2019, 13:57 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 74
Ort: Örnsköldsvik
Jag har tänkt mig att renovera och utföra lite lätt trimning av en PX200-motor under kommande mekarsäsong.
Funderar på ett Polini 210-kit och planerar behålla originalförgasaren.
(Krävs nya munstycken såklart…)
Just nu studerar jag olika race-vevar och försöker lära mig så mkt som möjligt om inloppstider-/ grader

MEN jag förstår inte hur SiP menar med de gradal de anger för olika vevar ?
När man läser på deras hemsida skriver dom såhär:
“The timings stated above were determined viewing in the direction of the clutch side. That means: "138°/6° after TDC: Inlet timing begins 6° after TDC and stays open for 138°. “

De angivna gradtalen liknar inte alls de gradbeteckningar jag har läst mig till från andra källor.
Är det någon som förstår hur SiP menar när de ”graderar” på det viset ?



/N


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: mån 04 nov 2019, 15:25 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 74
Ort: Örnsköldsvik
Efter en del funderande så tror jag ändå att det är begripligt. :)
Det jag läst om tidigare handlar ju om gradtal för när MOTORN öppnar och stänger olika portar.
Bilaga:
Filkommentar: Bild 1
Motor - Grader.jpg
Motor - Grader.jpg [ 42.36 KiB | Visad 2755 gånger ]

-Högst relevant, men ingenting som SiP kan ha någon uppfattning om när dom vill beskriva hur olika VEVPARTIER är utformade.
Så dom har helt enkelt hittat på ett sätt att ange gradtal för hur ”insugsprofilen” befinner sig förhållande till TDC för olika vevar som dom säljer.
Bilaga:
Filkommentar: Bild 2
Vevparti - Grader.JPG
Vevparti - Grader.JPG [ 90.39 KiB | Visad 2755 gånger ]

Jag mätte gradtalen på en original PX200-vev och fick vinkeln X till 5⁰ och Y till 113⁰ i förhållande till TDC.
På ”SiP-språk” skulle insugsöppningen på en sådan vev beskrivas som 113⁰/ 5⁰ och när man kollar på deras hemsida så anges värden för originalvev från Piaggio till 113⁰/ 6⁰.

-Close enough !


/N


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: mån 09 dec 2019, 17:08 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 74
Ort: Örnsköldsvik
Polini föreslår bl.a. att veven och insugsöppningen bör modifieras enligt nedan vid installation av deras 210-kit.
Bilaga:
Filkommentar: Bild 3
Polini-instruktion.jpg
Polini-instruktion.jpg [ 35.55 KiB | Visad 1179 gånger ]


Visserligen ökar man då arean på insugsöppningen en aning, men inte så mycket arean på själva insugskanalen.
Jag resonerar därför som att dessa förändringar i huvudsak åstadkommer samma sak som ett vevparti med insugstiderna 135⁰/ 1⁰ skulle ha gjort.
Eftersom jag ändå tänkt byta vev så blir planen att införskaffa race-vev från Pinasco med insugstiderna 135⁰/ 0⁰ och lämna insugsöppningen orörd.

På så vis tänker jag att motorns öppningstider bör stämma rätt bra med det som Polini rekommenderar till deras cylinder.



/N


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: mån 30 dec 2019, 12:37 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 74
Ort: Örnsköldsvik
Motorblocket är väl tunt på ett av ställena där Polini rekommenderar att man ska slipa upp kanalerna för att anpassa mot cylindern.
- Känns därför säkrast att svetsa på lite extramaterial innan portning.

Bilaga:
Filkommentar: Bild 4
Svets-1.jpg
Svets-1.jpg [ 261.08 KiB | Visad 946 gånger ]

Bilaga:
Filkommentar: Bild 5
Svets-2.jpg
Svets-2.jpg [ 164.94 KiB | Visad 946 gånger ]


Det ville gärna koka och sprätta i övergången mellan nytt aluminium och det material som är i kåpan, men blev i alla fall en solid svets i botten av ”gropen”.

Bilaga:
Filkommentar: Bild 6
Portning-1.jpg
Portning-1.jpg [ 162.71 KiB | Visad 946 gånger ]

Bilaga:
Filkommentar: Bild 7
Portning-2.jpg
Portning-2.jpg [ 160.01 KiB | Visad 946 gånger ]



/N


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: mån 30 dec 2019, 12:46 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 74
Ort: Örnsköldsvik
Så efter portning och rengöring av kåporna är det en schysst grund att bygga upp motorn på igen. :D

Bilaga:
Filkommentar: Bild 8
Motorkåpor-1.jpg
Motorkåpor-1.jpg [ 149.5 KiB | Visad 943 gånger ]

Bilaga:
Filkommentar: Bild 9
Motorkåpor-2.jpg
Motorkåpor-2.jpg [ 223.85 KiB | Visad 943 gånger ]



/N


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: fre 10 jan 2020, 16:17 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 74
Ort: Örnsköldsvik
Passar på att byta till ett drev med 64 tänder samtidigt som ryckutjämnaren får nya fjädrar.

Bilaga:
Filkommentar: Bild 10
Ryckutjämnare.JPG
Ryckutjämnare.JPG [ 132.39 KiB | Visad 702 gånger ]



/N


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: lör 11 jan 2020, 16:51 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 01 nov 2004, 22:58
Inlägg: 310
Ort: Stockholm
Snyggt! Blocket ser ju ut som nytt.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: lör 11 jan 2020, 17:27 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 sep 2005, 21:13
Inlägg: 1663
Ort: Sweden
Ja, stiligt! vad har du tänkt sätta den i?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: mån 13 jan 2020, 09:24 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 74
Ort: Örnsköldsvik
Tackar ! :D
-Det är så himla kul när man har rena delar att jobba med.

Har en PX200 -90 med lite trött originalmotor som jag tänkt sätta den här i…
Bilaga:
Filkommentar: Bild 11
PX-200 Fram.JPG
PX-200 Fram.JPG [ 154.19 KiB | Visad 617 gånger ]

Bilaga:
Filkommentar: Bild 12
PX-200 Bak.JPG
PX-200 Bak.JPG [ 146.29 KiB | Visad 617 gånger ]



/N


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: tor 30 jan 2020, 16:23 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 74
Ort: Örnsköldsvik
Jag tycker ”avståndet” mellan 3:ans och 4:ans växel känns för stort i originalmotorn…
Man behöver liksom varva ur för länge på trean innan det är lämpligt att växla upp och jag provar därför att byta 4:ans drev till ett med 36 tänder.

Bilaga:
Filkommentar: Bild 13
Växellåda.jpg
Växellåda.jpg [ 254.4 KiB | Visad 311 gånger ]



/N


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
InläggPostat: lör 01 feb 2020, 23:23 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 sep 2005, 21:13
Inlägg: 1663
Ort: Sweden
Stiligt


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010