Tack för turen och de fina bilder! Jag tycker det är så roligt att man med ett sånt minimalisk fordon som en lätt etanol Vespa V50 kan ta sig långt. Förbrukningen var också minimaliskt, 2,2 l sprit på ca 9 mil. Jag hade hälften av fläktöppningen förtäckt som gjorde att motorn kom upp i arbetstemperatur efter en halv mil och trots "fullgas" nästan hela vägen så blev den inte alls överhettad, etanolen kyler 4 ggr mera än bensinen så risken för värmenyp är mkt mindre.
Jag kunde naturligtvis inte alls hänga med när Italjet "monsterna" drog i från mig på bakhjulet, fast ni var snälla och orkade väntade på mig hela tiden. På Rosenhill fick V50:an uppleva att stå brevid en tvåhjuling som i allt var dess motsats, en BMW MC med 160 hkr
Det var verkligen en rolig ride-out med fantastisk vackert väder trots kylan värmde solen och en spännande rutt på kurviga småväger söder om stan som jag aldrig har kört på. Rätt mkt imma + motljus gjorde att man fick köra med öppen visir halva tiden för att se vägen ordentligt.
Det kändes lite som att vara ute på skidsemester att kliva in helt påbyltad och rosig in i en pizzeria eller varmt fik där glasögonen immar igen. Vägarna var mest torra och kändes inte isiga någonstans.
Värre var det igårkväll då vi åkte två på V50:an till skogkyrkogården och var mkt nära att vurpa på en bakgata bakom skogkyrkogården som visade sig vara glashal när jag skulle bromsa lite med bakhjulet. Först svängde Vespan ut med rumpan åt ena sidan men med fötterna hasandes på marken gick det att få den rätt köl igen men då kom returen och kastade den sig åt andra hållet trots att jag hade frikopplat! Som tur är gick den sladd också att hävda med fötterna hasande över isen och kom inget i vägen så att vi också kunde undvika de parkerade bilar längs med vägen. Men vi bliv ganska skärrade och idag har jäg stela ben som jag tror på ansträngningen vid sladden och inte de 10 milen innan.
/Aryan