Aktuellt datum och tid: lör 30 sep 2023, 12:19


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Smite eller Messerschmitt
InläggPostat: mån 23 mar 2009, 15:09 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
Hopas inte att detta är ett tidigt aprillskämt men Ny Teknik har en artikel om en ny "city-bil" som liknar en Meserschmitt KR200 mera än någon annan ny retrobil -som brukar vara bleka kopior (Fiat cinquecento, VW Beetle etc)- hitills har gjort.

Bild

Bild
för 50 år sedan kunde den komma upp i 100 km/t med bara 10 hkr http://microcarmuseum.com/tour/messerschmittkr201.html

Bild
Idag?

I stället för 200cc tvåtaktare skriver de om moderna etanolmotorer, hybrid och ren eldrift. Det väcker ett stort habegär hos mig som altid varit mycket svag för originalet, som jag tycker är den finaste microbilen.

Se också PDF filen http://www.nyteknik.se/multimedia/archi ... 42813a.pdf

/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Senast redigerad av aryan mån 23 mar 2009, 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 mar 2009, 17:00 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Det verkar stämma det står mycke på nätet om den. Maffiafönster & flowerpowerlack?
Fönstrerna kan vara så man slipper skylta med att man inte har en riktig bil. :grin: :evil:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 mar 2009, 19:19 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: sön 29 jun 2008, 11:50
Inlägg: 239
Visst skulle det vara rätt kul om det blev verklighet. Än så länge ser jag det nog som en vision tills produktionen verkligen startar.

Tvivlar inte på att visionärerna tror på en produktion, men även om ny ideer behövs för miljö och framtid så tror jag att det är rätt mycket uppförsbacke just nu rent ekonomiskt och när det gäller framtidstro för finansiärer m.m.

För mig skulle en sån här koncept-historia kunna ersätta en av familjens 2 bilar och delvis ge oss en bättre 'bil-ekonomi', delvis gissningsvis göra en del för miljön. Själv har jag då och då varit och klämt på en Smart eftersom det är ruggigt mycket bil när man väl sitter där och kör.

/putte


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 mar 2009, 20:59 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 26 maj 2008, 11:32
Inlägg: 171
Ort: Karlskoga
Tyvärr är det bara ännu ett exempel på lycksökare som raggar pengar av folk som inte kan något. Bilen är, som ni ju sett, en Messerschmitt. Inte en retro utan faktiskt en photoshoppad orginalbil(d). Tragiskt att tidningar går på de här lurendrejerierna.
Mvh,
PapaD

_________________
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 mar 2009, 21:50 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
Det ser väll alla att det bara är en bild och ingen färdig bil ännu men att bara avfärda iden som lurendrejeri är väll att ta i, om de ville göra det skulle de nog kunna göra en mkt mera fotorealistisk bild.

Iden tycker jag i varje fal är mkt spännande, sitter man bakom varandra får man ju mkt mindre frontalarea och luftmotstånd än vanliga bilar eller och tack vara höljet en bätre strömlinje än vanliga scootrar/MC.

Om en KR200 från 50 talet kunde komma upp i 100 km/t med en 10 hkr 2-taks motor , skulle man med en modern (och renare) scootermotor och transmission och lätta kompositmaterial och dages kunskap om aerodynamisk säkert kunna göra en besserschmitt idag.

/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 mar 2009, 22:46 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Att återanvända Messerschmittens design kan vara ett klokt val, Messerschmitt byggde ju flygplan så karossen är nog väl genomtänkt. Projektet är nog möjligare än t.ex. den 2-cylindriga Lammymotorn. :smile:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 09:51 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 26 maj 2008, 11:32
Inlägg: 171
Ort: Karlskoga
Något som VORE roligt, och realistiskt vore att VW tar upp sin 1L bil (eller vad man skall kalla den) från millenieskiftet. En tandemgrej, var inte den oxo 3 hjulig(?), kommer inte ihåg. Skall surfa upp den. Den var iaf hur cool som helst, med en kupe baserad på segelflygteknik med halvliggande stolar och drog 0.1 l milen.
PapaD

_________________
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 09:55 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 26 maj 2008, 11:32
Inlägg: 171
Ort: Karlskoga
http://en.wikipedia.org/wiki/VW_1L
Där är den! Nytänkt, inte bara en rip-off. Och genomfört, inte bara drömmar. Men jag förstär er om ni VILL att man skall ta upp messen igen, för jag håller med om att den är vacker.
Mvh,
PapaD

_________________
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 15:45 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
Snygg men opraktisk bak (hur tittar man bakåt när man backar?) och ganska intet sägande front

Bild

Med en Citroen DS inspirerad front hade den blivit snyggare tror jag
Bild

Men nu föredrar jag besserschmitten.

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Senast redigerad av aryan tis 24 mar 2009, 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 18:52 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 01 okt 2007, 09:48
Inlägg: 426
Ort: Mosta Hill Sweden
aryan in da house:
Hopas inte att detta är ett tidigt aprillskämt men Ny Teknik har en artikel om en ny "city-bil" som liknar en Meserschmitt KR200


Noop inget skämt inte, har under en längre tid haft kontakter med (Håkan Lutz hos) dom som driver projectet, dom har tittat på olika motoralternativ som Aprilia's insprutade 2-takt DiTech motor och annat och jag har ett halft löfte att första Speedstern kommer att landa på Mosta Hill, återstår att se men det är ett kul project....

DP says: Känns lite "flummigt" men kan dom finansiera så är den bara sååååå cool...


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 21:45 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
fritte skrev:
Att återanvända Messerschmittens design kan vara ett klokt val, Messerschmitt byggde ju flygplan så karossen är nog väl genomtänkt.


Precis det var den snabbaste MC-bilen i sin tid med samma minimotor som t ex Heinkel Trojan eller BMW Isetta, som hade sämre strömlinje och större frontalarea.

DP skrev:
Noop inget skämt inte, har under en längre tid haft kontakter med (Håkan Lutz hos) dom som driver projectet, dom har tittat på olika motoralternativ som Aprilia's insprutade 2-takt DiTech motor och annat och jag har ett halft löfte att första Speedstern kommer att landa på Mosta Hill, återstår att se men det är ett kul project....


Kul, en liten och lätt direktinspruten 2-takts motor (på etanol!) låter betydligt mera nyskapande än en tung dieselmotor som VW kör med.

Hoppas det blir nått av projektet! De har väll även byggt et fordon till Shells Eco marathon så helt ut i det blå är de inte.

/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 06:32 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 29 maj 2006, 18:47
Inlägg: 174
Ort: Linköping
Nu får jag nog komma och Messerschmitta lite :grin: :

Messerschmitt hade först 175 cc Sachsmotor (KR 175) och sedan Sachs 200 cc (KR 200, 201 osv). Man gjorde även en liten serie (ca 300 st) fyrhjuliga varianter med Sachs 500 2-cyl motor. Denna kallades Tiger, men den korrekta beteckningen är FMR TG 500. FMR hette man då man inte längre fick använda namnet Messerschmitt. Samtliga motorer var 2-takt.

Heinkel Kabin/Trojan hade först 175 cc (samma som Heinkel Tourist) men senare 200 cc fyrtaktsmotor, båda av egen konstruktion.

BMW Isetta hade både 250 cc och 300 cc fyrtaktsmotorer, båda av egen konstruktion, i princip fläktkylda varianter av deras encylindriga motorcykelmotorer.

Såväl Isetta som Heinkel fanns i både tre- och fyrhjuligt utförande.


/Jonas - som haft Isetta, Heinkel, Fram King Fulda och Bond Bug, och en gång blivit skjutsad i en FMR TG 500!

_________________
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 06:57 
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Blev medlem: fre 20 maj 2005, 12:55
Inlägg: 4115
Ort: middle of nowhere
Dartman skrev:
BMW Isetta hade både 250 cc och 300 cc fyrtaktsmotorer, båda av egen konstruktion, i princip fläktkylda varianter av deras encylindriga motorcykelmotorer.

Såväl Isetta som Heinkel fanns i både tre- och fyrhjuligt utförande.


/Jonas - som haft Isetta, Heinkel, Fram King Fulda och Bond Bug, och en gång blivit skjutsad i en FMR TG 500!


Jag har hört att BMW Isetta ritades av en före detta kylskåpskonstruktör, man kan se släktskapet med ett kylskåp på dörrens placering. :grin: :evil:


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 07:56 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 21 aug 2003, 12:58
Inlägg: 864
Ort: Sweden
fritte skrev:
Jag har hört att BMW Isetta ritades av en före detta kylskåpskonstruktör, man kan se släktskapet med ett kylskåp på dörrens placering. :grin: :evil:


Isettan konstruerades och byggdes av italienska Iso, som också tillverkade kylskåp. BMW tillverkade den på licens, men med egen motor. Iso tillverkade senare exklusiva sportbilar som Rivolta, Grifo m.fl. men det är kanske en annan sak. De tillverkade också scootrar men vad jag vet upphörde deras tillverkning av Isettan ganska snart.

/Jörgen

_________________
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 09:04 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
ISO, Henkel och BMW Isettan är alla väldigt lika, men Messerschmitten var annorlunda både till utseende och hade bättre strömlinje för att man satt efter varandra i stället för brevid varandra. Det är väll därför den hade lite högre toppfart (90 km/t) med en mindre motor på 10 hkr.

BMW Isetta hade i motsats till Iso två dubla hjul bak i de flesta länder då dessa dubbla hjul räknades som ett hjul bak (trehjulig MC) om hjulen satt tIllräkligt nära varandra, medan de i andra länder bl a Italien tror jag hade de bara ett hjul bak eftersom de annars skulle räknas so en bil. BMW hade sina strålkastare "lösa" medan ISO hade sina mera in i karrossen som Heinkel också hade.

Bild

Kolla också http://www.microcarmuseum.com/ går man virtuella rundgången ser man de mest fantastiska skapelser denna Isettacarro t ex:

Bild

/Aryan

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 10:52 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 21 aug 2003, 12:58
Inlägg: 864
Ort: Sweden
aryan skrev:
BMW Isetta hade i motsats till Iso två dubla hjul bak i de flesta länder då dessa dubbla hjul räknades som ett hjul bak (trehjulig MC) om hjulen satt tIllräkligt nära varandra, medan de i andra länder bl a Italien tror jag hade de bara ett hjul bak eftersom de annars skulle räknas so en bil.


I Sverige var det tre hjul, om jag inte minns fel. En av mina klasskompisar i grundskolan hade en storebror som hade en röd BMW Isetta.

_________________
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 14:06 
Entusiast
Entusiast

Blev medlem: mån 29 maj 2006, 18:47
Inlägg: 174
Ort: Linköping
Finns faktiskt fyrhjuliga också, så kallade Isetta Standard (250 cc). Det var om jag inte missminner mig så att den trehjuliga varianten inte fanns från början, utan kom med den andra generationens karossform (som tidigare bilder visar).

_________________
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 15:03 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 21 aug 2003, 12:58
Inlägg: 864
Ort: Sweden
Dartman skrev:
Det var om jag inte missminner mig så att den trehjuliga varianten inte fanns från början, utan kom med den andra generationens karossform (som tidigare bilder visar).


Det kan stämma, för det var en sådan han hade. De fyrhjuliga tror jag i alla fall inte räknades som MC. Exakt vilka fördelar det var att räknas som MC på den tiden (60-70-talet) vet jag inte. Någon som vet?

/Jörgen

_________________
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 19:27 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2236
Ort: Göteborg, Sweden
Bergfors skrev:
Exakt vilka fördelar det var att räknas som MC på den tiden (60-70-talet) vet jag inte. Någon som vet?/Jörgen

Du fick köra den på mc-kort. Tre hjul kvalade in som mc med sidvagn.
/scooterpappa

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 21:44 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 21 aug 2003, 12:58
Inlägg: 864
Ort: Sweden
jencla skrev:
Du fick köra den på mc-kort. Tre hjul kvalade in som mc med sidvagn.
/scooterpappa


Vad var det som gällde för MC-kort på den tiden? Var det lättare att ta MC-kort än bildito?

/Jörgen

_________________
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 22:49 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2236
Ort: Göteborg, Sweden
Bergfors skrev:
jencla skrev:
Du fick köra den på mc-kort. Tre hjul kvalade in som mc med sidvagn.
/scooterpappa


Vad var det som gällde för MC-kort på den tiden? Var det lättare att ta MC-kort än bildito?

/Jörgen

När du fyllt 16 fick du ta körkort för lätt mc (enda regel max 75 kg fulltankad). När du fyllde 18 fick du automatiskt även köra tunga hojar. Fast de tunga var ju typ Triumph 650, inga Suzuki Hayabuza :wink:

Lättare och lättare, jag tog mc-kort våren 1964 och det var både skriftlig och muntlig teori plus uppkörning. Men i min föräldrageneration hade väldigt många haft t ex Huskvarna "lättviktare" 120 cc som bruksfordon. De hade alltså mc-kort och kunde alltså direkt köra mc-bilar sm dessa trehjulingar. En smygväg att få tak över huvudet, ungefär som mopedbilarna idag, är min bild.
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06 maj 2009, 10:10 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:54
Inlägg: 250
Jag tänkte att en liten länk till projektet kan vara trevlig. Se http://www.mysmite.com/?page_id=94 för mera information. Jag tog länken till just sidan om att få möjlighet att vara delaktig i projektet. Kanske kan vara trevligt för alla som är sugna på att dela med sig av kunskap.

_________________
_____________________
Lambretta TV175 Serie II
@ http://ekensmcklubb.se/


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 jan 2010, 01:02 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:23
Inlägg: 696
Ort: Örby, Stockholm
Ny teknik skriver att det nu finns prototyper för testkörning http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 706108.ece

_________________
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010