Aha... Såg just i dagarna ett klipp på youtube där någon sodablästrade rent en mopedmotor med gott resultat! Vet iofs inte om det var en konsumentprodukts-bläster...

Om du köper en och den funkar bra, kan jag kasta in nån hundring om jag får komma och pröva den på mitt motorblock.

Idag blev det en kort garage-sejour, då min styvmor behövde lite it-support, men jag fick iaf ut lite pinnbultar från blocket, kollat alla gängor (både bultar och hål), sandpapprat oerhört försiktigt på alla ytor som skall fästas tätt mot en packning och något annat, samt tvättat och gjort larvigt rent överallt.
Ett av hålen som med en pinnbult ska hålla transmissionskåpan på plats såg inge kul ut... Jag hade noterat det på komihåg-lappen som ligger i muttrar-och-pinnbultar-till-transkåpa-burken såg jag också sen. Får se hur pinnbulten fäster i det hålet, innan jag funderar ut nåt smart sätt att åtgärda det....
Jag fick även lite riktning gjort; cylinderkåpan är rätt bra åverkad på och nåt snille har kapat ut hålet för avgasfästet, på ett sätt som får en att undra om denne använt en slö kökssax, eller möjligtvis en nagelknipsare. För några garagebesök sen så filade jag till den ojämna kanten med Dremeln och rätade ut linjerna något. Det ser inte snyggt ut men det ser åtminstone inte ut som nåt en hammare och mejsel åstadkommit....

dessutom är en av skruvarna som håller cylinderkåpan mot svänghjulshuset (mag flange) ha gått av och sitter kvar avbruten i skruvhålet + att det hålet skruven går igenom på cylinderkåpan, är sprucket...
ikväll fick cylinderkåpan sig emellertid lite kärleksfullt stryk med hammare så nu börjar det passa igen... Måste banka till lite mer innan jag kollar om man kan laga hålet med såndär "kemisk metall"-gegga. Det är för litet för att svetsa känns det som.
Skulle vara smutt att få lite bättre finish på motorblocket och fixa det sista på svänghjulshuset, innan jag börjar stoppa i prylar igen... Kanske en sodablästring skulle göra susen?
Annars har jag lite egenhändig blästring att se fram emot också innan jag kan skicka iväg allt på lack...
Sen var det en liten beställning på verktyg, kopplingsdelar och silent blocks som ska skickas iväg också ja..
Förresten, nån som tycker att man borde satsa på de större silent blocks:en, istället för de mindre som sitter original? De större verkar krångligare att få dit eftersom man måste ha hålen åt rätt håll, men det kanske återgäldas i mindre behov av njurbälte och åtskruvning av karossdelar sen?

"Även en tusenmilaresa börjar med ett enda steg"