Aktuellt datum och tid: tor 16 aug 2018, 01:04


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Touring 57
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 19:05 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: sön 21 maj 2017, 19:11
Inlägg: 4
Jag håller på och renoverar min gamla vespa som stått avställd sedan 1971. Nu har jag klantat till det så att "låsmuttern" som håller fast hastighetsmätarvajern i hastighetsmätaren ramlat ner längs vajern. Är det någon som har ett tips hur jag kan lösa problemet?


Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 20:20 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 02 dec 2007, 17:02
Inlägg: 162
Kanske en sån där plockmagnet på långt teleskopskaft kan få fatt på den?
Annars ska det väl sitta en gummiring på kabeln bakom muttern just för att den inte ska kunna falla ner längs kabeln?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 08:16 
Trollkarl
Trollkarl
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 sep 2005, 21:13
Inlägg: 1607
Ort: Sweden
Klassiskt, mycket klassiskt. O-ringen är praktiskt taget alltid upplöst och slapp på gamla vespor. Det gäller att komma ihåg att dra dit ett buntband el liknande, innan man lossar muttern. Att ta bort hastighetsmätaren och tänka att muttern ska hänga kvar där medan man går och hämtar en ny o-ring kan man bara glömma. Vända upp och ned på hojen kan funka... Annars ny vajer och låta muttern ligga kvar längst ned i gaffeln.
/P


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 09:14 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: sön 21 maj 2017, 19:11
Inlägg: 4
Tack för tipsen. Jag har provat att vända vespan, jag ska testa magnet och en liten krok.
Är det något jag ska tänka på när jag ska byta wajern?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 10:21 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 02 dec 2007, 17:02
Inlägg: 162
Först ska du prova om din nya wire verkligen passar både mot din hastighetsmätare och mot hastighetsmätardrevet nere vid hjulet innan du lägger ner jobbet på att trycka den igenom framgaffeln.
Det finns olika gängor på mätarna och olika fyrkantstorlekar, de nytillverkade asiatiska har annan gäng än de gamla originalhastighetsmätarna. Och även i andra änden finns det flera olika storlekar på fyrkanten som ska in i drevet.
Den nedre klämringen och muttern måste bort från wiren innan man drar ur den gamla eller trycker i den nya.
När man ska i med nya wirehöljet tycker jag det går bäst att trycka ner höljet tills man precis ser änden på det i hålet på sidan av gaffeln. Sedan försöker man med en vass syl eller s.k. pick tool att få in den i kabeln och sedan kan man med det spetsiga verktyget som då sitter in i änden på höljet liksom vrida/ böja den ut mot och genom hålet samtidigt som en annan trycker wirehöljet neråt. Lite såpvatten på höljet underlättar itryckningen.
Att dra in innerwiren först och sedan försöka få höljet att styra ut genom hålet efter den är inte alls lika bra, jag har provat den metoden några gånger utan att lyckas.
Ett buntband placerat lite nedanför gummiringen under den övre muttern är förstås en väldigt bra försäkring.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 16:28 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 11 nov 2014, 12:21
Inlägg: 55
Ort: Örnsköldsvik
Jag har klantat till det på precis samma sätt...

Provade med magneter och alla möjliga varianter av krokar utan framgång.
-Det är bara att bita i det sura äpplet och dra ut höljet.

Jag lade vespan åt sidan när jag drog-/ tryckte ut vajerhöljet.
Lyckades då få med muttern ut så att den inte skulle ligga kvar i gaffeln och skräpa. :)

Numera sitter buntband monterat.


/N


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 20:52 
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07 sep 2003, 20:34
Inlägg: 2202
Ort: Göteborg, Sweden
Jag har bytt hölje såhär (i och för sig på Lambretta men det bör funka även på Vespa):

1. Dra ur innerwiren ur gamla höljet
2. Tryck in innerwire (gammal eller ny) in i höljet nerifrån
3. Dra ut höljet uppåt, med innerwiren kvar i gaffeln
4. Skjut på höljet på innerwiren, som leder det rätt. Lite lirkande kan behövas
5. Dra ur innerwiren och montera den nya (infettad) uppifrån
Klart!

Och ja, det finns ett antal olika hastighetsmätarwirar för Vespa, minns jag från mina dagar på EM Scooters. 2,0 mm eller 2,5 mm i ändarna, i olika kombinationer, och olika längder ...

Kul att det löste sig!
/jens

_________________
scooterdaddy - gammal är äldst


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: tor 01 feb 2018, 15:33 
Chefsmontörn
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 aug 2003, 19:29
Inlägg: 720
Ort: Nykil
Hej! Hoppas ni har lyckats med att få opp edra muttrar. Jag gjorde precis samma generaltabbe när jag var ny på vespa :-) Tog då tryckluftsmunstycket och tryckte in luft bakvägen i botten på gaffeln så att muttern kom visslande upp igen. Man gör inte om det.. för de som har gaffel utan hål i botten så kan man bruka sig av hålet för någon av vajrarna. Lycka till!

_________________
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: ons 13 jun 2018, 12:21 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: sön 21 maj 2017, 19:11
Inlägg: 4
Hej och tack för alla bra svar,
Nu är det dags att besiktiga och jag undrar om Bilprovningen slår ner på och ger anmärkning om gashandtaget kärvar och ej går tillbaka av sig själv?


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: ons 13 jun 2018, 13:02 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 01 nov 2004, 22:58
Inlägg: 301
Ort: Stockholm
Semestergas är det på alla gamla scootrar. Eller menar du att den inte går tillbaka när du vrider gashandaget?

Lycka till!
/Ronny


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: ons 13 jun 2018, 15:26 
Drömmare
Drömmare

Blev medlem: sön 21 maj 2017, 19:11
Inlägg: 4
Hej,
Jag menar att gashandtaget ej går tillbaka och att motorn varvar om jag inte själv vrider tillbaka handtaget. Jag tror att vajern kärvar uppe vid handtaget och att fjädern på förgasaren inte orkar dra tillbaka.
Vad säger bilbesiktningen om detta ?
Ara


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Touring 57
InläggPostat: ons 13 jun 2018, 15:58 
Lärling
Lärling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 01 nov 2004, 22:58
Inlägg: 301
Ort: Stockholm
Det jag menade med semestergas är del 14 (som iaf sitter på min touring) som förhindrar att gasen går tillbaka. Den har aldrig bråkats om.

http://www.scooterhelp.com/manuals/VLB. ... page28.jpg

/Ronny


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010