Aktuellt datum och tid: ons 14 nov 2018, 02:40


Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 18:20 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Blev medlem: sön 19 dec 2004, 19:51
Inlägg: 53
Ort: Växjö
Jag ska skicka motorhalvor till min Vespa 125 -51 på glasblästring och trumling och behöver därför ta loss alla pinnbultar (som annars medför problem vid trumlingen).

Metoden blir förstås att spänna två muttrar mot varandra och kanske i kombination av värme försöka lossa dem. Jag funderar dock över hur sannolikt det är att aluminiumgodset kan skadas om jag försöker lossa pinnbultarna som suttit där i 65 år, och om det är känsligt hur mycket värme man påför.

Någon med erfarenhet av detta som kan tipsa mig om hur jag ska göra för att slippa skada godset eller dra av pinnbultarna?


Bilagor:
IMG_1484.JPG
IMG_1484.JPG [ 139.71 KiB | Visad 999 gånger ]
IMG_1483.jpg
IMG_1483.jpg [ 173.16 KiB | Visad 999 gånger ]

_________________
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Upp
Offline Profil  
 

Dela på:

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on Tuenti TuentiShare on Sonico SonicoShare on FriendFeed FriendFeedShare on Orkut OrkutShare on Digg DiggShare on MySpace MySpaceShare on Delicious DeliciousShare on Technorati TechnoratiShare on Tumblr TumblrShare on Google+ Google+

 Inläggsrubrik: Re: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
InläggPostat: tis 19 jun 2018, 16:00 
Nybörjare
Nybörjare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 02 okt 2015, 20:37
Inlägg: 36
cooper skrev:
Jag ska skicka motorhalvor till min Vespa 125 -51 på glasblästring och trumling och behöver därför ta loss alla pinnbultar (som annars medför problem vid trumlingen).

Metoden blir förstås att spänna två muttrar mot varandra och kanske i kombination av värme försöka lossa dem. Jag funderar dock över hur sannolikt det är att aluminiumgodset kan skadas om jag försöker lossa pinnbultarna som suttit där i 65 år, och om det är känsligt hur mycket värme man påför.

Någon med erfarenhet av detta som kan tipsa mig om hur jag ska göra för att slippa skada godset eller dra av pinnbultarna?



På min PX så knackade jag på pulten först sen räckte det med dubbelmutter för att dra loss dom.
i ditt läge hade jag värmt upp dom.
Skall du byta dom så svetsa dit muttern ordentligt så har du värmt upp den samtidigt.

så gör jag när pin pulten gått av till avgassystemet på framförallt fyrtaktare.


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 11:40 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 sep 2005, 22:08
Inlägg: 246
Ort: Göteborg
Det är ingen risk med att lossa cylinderbultarna. Kör med dubbelmutter, funkar fint. Var skall du lämna in blockhalvorna? Glasblästring och trumling gör susen, lätta att hålla rent i fortsättningen.

_________________
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
InläggPostat: ons 20 jun 2018, 18:10 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Blev medlem: sön 19 dec 2004, 19:51
Inlägg: 53
Ort: Växjö
Det var faktiskt efter inspiration från ditt tidigare inlägg på forumet om goda erfarenheter av Valla Sandblästring som jag kontaktat dem, och avser att skicka mina prylar dit inom kort.

Tyvärr kan jag inte se de bilde du la ut i den tråden, men som jag förstod är detta en bra metod för få en snygg och motståndskraftig yta framöver.

Tog du bort alla pinnbultar? Något annat jag bör tänka på?

_________________
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
InläggPostat: tor 21 jun 2018, 08:30 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 sep 2005, 22:08
Inlägg: 246
Ort: Göteborg
Hej!
Kul. Dom är bra på Valla, jag har lämnat in en motor till efter det och den blev lika bra den. Det kan vara så att bilderna försvunnit, skall se om jag hittar dom igen. Jag tejpade lagerbanor och tätningsytor med dubbla lager silvertejp. Var noga med att göra rent inuti blocken efter du får tillbaka dom. Trumlingen görs med sten och dom kilar sig fast lite överallt. Annars inget speciellt, kolla med Johnny innan du skickar dit dom och hör hur han vill ha det.

_________________
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
InläggPostat: lör 23 jun 2018, 15:33 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Blev medlem: sön 19 dec 2004, 19:51
Inlägg: 53
Ort: Växjö
Lossade du de korta pinnbultarna, de som håller ihop motorhalvorna, eller satte du slang på dem? Är de enkla att lossa är det kanske i och för sig bättre att ta bort dem, förutsatt att gängorna i godset inte skadas av trumlingen.

Kanske det t.o.m. är läge att byta alla pinnbultar i och med att motorn helrenoveras. Dilemmat är dock att jag vill byta så lite delar som möjligt för att behålla så mycket som möjligt original.

_________________
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
InläggPostat: mån 25 jun 2018, 10:28 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 sep 2005, 22:08
Inlägg: 246
Ort: Göteborg
Dom korta satte jag slang på.

_________________
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)


Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
InläggPostat: sön 21 okt 2018, 14:35 
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Blev medlem: sön 19 dec 2004, 19:51
Inlägg: 53
Ort: Växjö
Nu har jag fått tillbaka de glasblästrade och trumlade delarna, och det blev riktigt bra tycker jag.


Bilagor:
Alla.jpg
Alla.jpg [ 94.15 KiB | Visad 318 gånger ]

_________________
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Upp
Offline Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
InläggPostat: mån 22 okt 2018, 09:20 
Entusiast
Entusiast
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 15 sep 2005, 22:08
Inlägg: 246
Ort: Göteborg
Snyggt!
Det blir en skön yta på godset när det är trumlat.
Håller på med min GS som var den första jag behandlade och det är enkelt att göra ren motorn igen.
/Hans

_________________
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)


Upp
Offline Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010